Agatha Christie's Poirot - Season 8 (2001) (série)
Režie:
Tom CleggScénář:
Clive ExtonKamera:
Kevin RowleyHudba:
Christopher GunningObsahy(1)
Přijel sem objevovat dávno mrtvé světy. A čekalo jej tu setkání se současným zločinem. Je jen málo míst na světě, kde by se Hercule Poirot cítil hůř. Neuvěřitelné nepohodlí, domy bez elektřiny, ubíjející horko, obtížný hmyz, a hlavně všudypřítomný písek, který se člověku dostane i pod nátělník – ne, to opravdu není nic pro toho úzkostlivě pečlivého, čistotného a puntičkářského mužíčka. Ještě štěstí, že – když už jej náhoda zavála až do daleké Mezopotámie – tu potkal alespoň svého dávného přítele Hastingse, a že spolu s ním má možnost objevovat pro sebe dosud zcela neznámý svět. Svět vykopávek. Ostatně něco mají archeologové s Poirotem společného: i oni stejně jako on oživují minulost, hledají mezi smetím stopy dávných skutků a lidí. Lidí, kteří jsou už v tuto chvíli mrtvi. Ani Poirot ovšem při své první návštěvě archeologického naleziště netuší, jak brzy a jak tragicky se oba tyto jejich světy propojí. (Česká televize)
(více)Recenze (75)
Ďalšie prevedenie známeho Poirota Suchetom, ktoré ma nesklamalo. V každom prostredí sa nájde niečo, čo nenechá Hercula bez práce a v atraktívnom prostredí medzi riekami Eufrat a Tigris bola vražda a jej postupné odhaľovanie natočené veľmi divácky úspešne. Len tie kompletné frakové obleky som im akosi nechcel uveriť. :) 80%. ()
Vražda v Mezopotámii spája všetko to dobré, čo mám na tomto detektívnom seriály najradšej - krimi zápletku, ktorá dokáže každému zamotať hlavu a ktorú dokázal s noblesou sebe vlastnou vyriešiť jedine Hercule Poirot a mne veľmi príjemné exteriéry archeologického náleziska. Jediné čo je trocha na škodu je fakt, že v tomto diely, celkom netypicky, sa páchateľ prezradí sám hneď na začiatku. Nemyslím dejovo, alebo predčasným odhalením, skôr len po hereckej stránke, herec/herečka kľúčovú scénku zahral/a veľmi zle, naivne a teatrálne, takže od toho momentu som si bol istý, kto je vrah/vrahyňa. V knižnej podobe by som ale nemal šancu. Našťastie príbeh v sebe obsahoval ešte zaujímavú nadstavbu, takže konečné Poirotove odhalenie v závere nebolo celkom bez prekvapenia. 85/100 ()
Podobně jako archeolog při své práci, oživuje monsieur Poirot u Bagdádu minulost a jelikož při tom šetří s cukry do čaje stejně jako s francouzskými slovíčky, není divu, že po něm jdou mouchy. Závěr veskrze tradiční. Všechny podezřelé sezve Belgičan na jedno místo a pak v duchu svého rčení „fakta jsou kameny, jenž dláždí cestu, po které kráčíme“ na ně vysype korbu náklaďáku z kamenolomu. No a kdo se zpod hromady nevyhrabe, ten to je.. ()
Vražda v Mezopotámii je skvělá románová předloha s originální vraždou psaná v ich-formě (nezvykle je vypravěčem někdo jiný než Hastings, sestra Leatheranová). Filmové zpracování má tradiční podobu poirotovských příběhů s kapitánem (tady vlastně zbytečným), která táhne hlavně silný příběh a exotické prostředí, ale vadí zbytečně dodaná linie k Mercadovi. ()
Příjemně exotické prostředí (ačkoli je to vlastně jedna budova se dvorem, jedny vykopávky a jeden hotel) jde Poirotovi k duhu a to i přesto, že je záhodno nosit oděvů světlých barev, které v Anglii zpravidla zdůrazňují, že paliva šedých buněk mozkových byl v Poirotím jídelníčku dostatek. Škoda jen, že nejvíc zajímavá a dle mého soudu i nejhezčí herečka hraje roli, kde o ní nezakopne ani poloslepý pasáček poštovních holubů, zatímco jiné, rozhodně ne tak hezké jsou v příběhu zdůrazňovány jako osoby, za kterými se každý muž otočí. Průměrný Poirot = nadprůměrný film. ()
Galerie (7)
Zajímavosti (1)
- Pro Davida Sucheta bylo natáčení filmu dosud nejtěžším filmováním Poirota, jakého kdy zažil. Díky tehdejší politické situaci se namísto v Iráku, dřívější Mezopotámii, natáčelo ve vnitrozemí Tuniska. Exteriéry byly filmovány v římských historických sídlech, kde panovala nesnesitelná vedra a bez přestání zuřila písečná bouře. Zatímco ostatní postupně chytali hnědošedou barvu, on musel vypadat stále svěží, elegantní a bez jediné kapky potu. Asistenti se starali mimo jiné i o to, aby například jeho kalhoty nebyly zaprášené a jeho lakýrky se stále leskly. Pro toto natáčení měl vytvořený speciální oblek, který byl vybaven v zadní části kapsami vyplněnými umělým ledem. Jeho obvyklé vycpávky, jež navozovaly dojem korpulentnějšího vzhledu a jakéhosi hrbu a které sahaly od zadní části krku až k nohám, se staly v tomto případě snesitelnějšími. (avonetka)
Reklama