Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Indiánský policista John Russell cestuje dostavníkem a při tom narazí na nečekané problémy. Kvůli svému původu se stává terčem posměchu a pohrdání ostatních cestujících. Jenže nikdo z nich zatím netuší, jaký obrat jejich cesta vezme. Brzy dojde k přepadení dostavníku bandity. A jediný, kdo si s nimi může poradit, je právě John… Hombre, vlastním jménem John Russell, je muž, kterého jako chlapce unesli Apači. Přestože se ho později ujal pan Russell, který ho vzal do svého domu a vychoval, mladík později opět utekl k Indiánům. Právě když čeká na stádo divokých koní, přijde k němu Billy Lee, kterého posílá Mendez. Chce s Johnem o čemsi mluvit. Když se John dostaví, dozví se, že jeho práce s koňmi už není třeba, protože dostavníky mezitím nahradily vlaky. Mendez mu ale zároveň oznamuje, že jeho adoptivní otec zemřel a odkázal mu malý penzion. Ten by měl Hombre nyní převzít… Když John dojede na místo, zjistí, že penzion vede žena jménem Jessie Brownová. Žije tu i Mendez a také Billy Lee se svou nespokojenou mladou ženou, která si manželský život rozhodně představovala jinak. Hombre hodlá dům prodat za stádo koní, Jessie tedy bude bez práce a i ostatní musí odjet. Bohatý doktor Alex Favor, který právě okradl indiány o velkou sumu peněz a chce se co nejrychleji dostat do Mexika, se svou manželkou chctějí najmout dostavník, protože vlak už ujel. S nimi mají jet i Hombre, Leeovi a Jessie, která musí začít nový život někde jinde. Na poslední chvíli se do dostavníku dostane ještě surovec a bandita Grimes – sebere lístek vojákovi, který si ho koupil před ním. Namyšlený Favor s manželkou po cestě pomlouvají indiány, a když se dozvědí, že Hombre žil s Apači, chtějí, aby jel na kozlíku s Mendezem, a nikoli s nimi uvnitř dostavníku. Cestou dojde k přepadení: Grimesovi kumpáni, z nichž jeden je šerif Frank, bývalý milenec Jessie, se chtějí zmocnit Favorových peněz. Jediný, kdo se zmůže na účinnou obranu, je právě Hombre. V přestřelce zabije Franka a druhého lupiče, zatímco Grimes bere Favorovu manželku jako rukojmí a odjíždí. Je jasné, že se vrátí s posilou a bude se opět snažit získat peníze. Ty si mezitím vzal Hombre, který je hodlá vrátit svým přátelům indiánům. Starý doktor Favor se pokusí zmocnit zbraně a vzít si ukradené peníze zpět, Hombre mu to ale překazí. Pak ho zanechá samotného uprostřed pouště… (TV Prima)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (242)

Aelita 

všechny recenze uživatele

Na etické otázky, je-li pomoc potřebným něčím podmíněna, kdo tu pomoc má poskytovat a za jakou cenu, je-li etické manipulovat s city pro vynucení pomoci a kde je hranice mezi přírodním a civilizačním v nás, tento film dává snad jedinou odpověď - lidský svět je spravedlivý jen natolik, nakolik ho vnímáme spravedlivým. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Výborný pomalu plynoucí americký klasický western, svou základní dějovou kostrou přímý předchůdce geniálního Malého Velkého Muže - hlavní hrdina unesený bílým rodičům a vychováván mezi indiány, rozkročen mezi oběma světy, žijící a nepatřící tak vlastně nikam... Hombre - svou predestinací obdoba Jarmuschova indiána Nobodyho, i on je vlastně nikým, pozorovatel, poutník, věčný cizinec... Celý ten symbolický příběh je vlastně variací na věčně se vracející archetypální schéma - muž, vyděděnec, dějovými zvraty přinucen jíti proti svým zásadám a ideám, naslouchající etické normě pocházející z nepřátelského světa (zde křesťanská zásada pomoci bližnímu v nouzi), uposlechne hlas lidskosti uvnitř sebe a zaplatí za to vysokou cenu... Celý svět tohohle westernu je prohnilý, v zásadě všechny mužské (vůdčí) postavy jsou morálně narušené a nesou si stigma desperátů... Pozoruhodný je psychologický vývoj hlavního hrdiny (svou katastrofou odrážející dobu svého vzniku). Oproti tomu ženské hrdinky jsou příznakově neutrální (až na manželku správce a osudové křesťansky založené spolucestující). Newman je pozoruhodně herecky ukázněný a jeho kamenná tvář je emblémem celého filmu. Skutečné převratné změny se dějí někde hluboko uvnitř něho... Rittův Hombre patří do řady westernů konce 60. a také 70. let, kdy se konečně začal bořit mýtus schematizovaného divokého západu s černobílými hrdiny a adorací bílého morálně neotřesitelného osadníka a bílá Amerika začala reflektovat svou minulost v nepřiklášleném světle - jako genocidu Indiánů... ()

Reklama

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Hombre je klasika. Minimalistické pojetí ve stylu jdu od někud někam a za mnou jde skupina lidí, kterou nemám chuť zachraňovat, ale nemám to srdce jí nechat napospas padouchům. A tahle skupina, potažmo toto dilema je vlastně osudem každého hrdiny. Buď přežít jako spokojená svině anebo zemřít jako bojovník. To je oč tu běží. 100% ()

Ainy 

všechny recenze uživatele

Když jsem film viděla poprvé jako dítě, pamatuju si, jak těžce jsem rozdýchávala závěrečnou scénu. Jak jsem díky tomu nenáviděla tu krávu v bílem a tu sluníčkovou a spravedlivou Mirku Dušínovou. Po mnoha letech jsem film viděla znovu a na mých pocitech se nic nezměnilo. Nejen, že jsem ze snímku cítila nesmírnou bezvýchodnost, horko, pustinu a nekonečnou žízeň, ale možná bych z těch schodů na konci nechala skoulet taky toho bezpáteřního zloděje ve službách státu. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Z obrovského množství westernů americké produkce se Hombre vyděluje jednak výkonem Paula Newmanna v hlavní roli, ale především psychologickým vykreslením postav a komorním prostředím malé skupinky osob v dostavníku, kde se odehrává většina děje. Film se nevyhnul některým žánrovým klišé, především v závěru, kde Hombre popře své dosavadní chování a hodnotový žebříček a zcela vědomě obětuje svůj život ve prospěch něčeho, co v jeho očích nemá význam. Jistě je to ušlechtilé a přesně ve stylu romantizujících představ o divokém západu, ale je to v rozporu s vývojem celé postavy. Pomalé tempo, slušná kamera a hudební doprovod. Celkový dojem: 70 %. ()

Galerie (77)

Zajímavosti (6)

  • Bezohľadného Cicera Grimesa si zahral výrazný Richard Boone. Keď sa autor predlohy Elmore Leonard dozvedel, že Boone bude obsadený, bol presvedčený o tom, že dostane práve postavu Johna Russella. Tú však stelesnil Paul Newman. (classic)
  • Puška Johna (Paula Newman) z roku 1873 Winchester nemá výškové hledí, takže je mimořádně náročné střílet přesně, zejména na delší vzdálenosti. (sator)
  • Natáčení kolidovalo s termínem předávání Cen Akademie. Martin Balsam (představitel Mendeze) byl tehdy zrovna nominován na Oscara pro “nejlepšího herce ve vedlejší roli“ za film Tisíc klaunů (1965), ale neměl povolení natáčení opustit. Potají zmizel, aby se mohl ceremonie zúčastnit. Oscara získal. (džanik)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno