Režie:
Emerald FennellScénář:
Emerald FennellKamera:
Benjamin KracunHudba:
Anthony B. WillisHrají:
Carey Mulligan, Bo Burnham, Laverne Cox, Clancy Brown, Jennifer Coolidge, Christopher Mintz-Plasse, Molly Shannon, Angela Zhou, Sam Richardson, Steve Monroe (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Cassandra (Carey Mulligan) hraje zvláštní hru. Chodí do barů, předstírá v nich těžkou opilost, nechává se sbalit chlápky, kteří v ní vidí snadnou kořist, a když má dojít k „nejlepšímu“, tak na ně nemilosrdně zaútočí. Útoky bývají spíš psychického rázu, ale její oběti i tak poznamenávají velmi bolestivě. A proč to bývalá perspektivní medička dělá? Protože na vysoké potkala kluka, který jí způsobil takové trauma, že rezignovala úplně na všechno, opustila školu, vrátila se k rodičům, začala pracovat jako servírka v kavárně a jediné, co jí jakž takž baví, jsou výše uvedené noční lovy. Tenhle koníček nabere novou dynamiku ve chvíli, kdy se v jejím životě znovu objeví „pachatel“ jejího současného stavu, pohledný pediatr Ryan (Bo Burnham). S ním přichází lehké znejistění, co že se to vlastně tenkrát na vysoké doopravdy stalo, protože Ryan se chová jako by nic, dokonce začne s Cassandrou flirtovat a nebrání se ani představě, že by z toho mohlo vzejít něco vážnějšího. Cassandra jeho city, zdá se, opětuje. Protože se ale pohybujeme v žánru cynického thrilleru, je jasné, že tahle nadějná mladá žena milostné mimikry používá k tomu, aby zosnovala plán pomsty, proti kterému budou její dosavadní barové eskapády pouhými kanadskými žertíky. (Cinemart)
(více)Videa (6)
Recenze (336)
Já jsem se moc a moc těšil a byl jsem odměněn vynikajícím a promyšleným thrillerem v čele s nezvykle drsnou a sebejistou Carey Mulligan, již mám uchovanou v paměti především s jemnými a něžnými ženskými typy. Bavila mě tajemnost, která obestírala Cassie a neustále jsem přemítal nad tím, co se stalo v minulosti a vedlo ji k chování, které po nocích vykazuje. A u finále jsem řičel nadšením. ()
Zezačátku nejistota, později se to rozhoupalo a vtáhlo pozornost. Neotřelý snímek, který okatě prozrazuje, že ho režírovala žena. Je to něco jiného, než co byste čekali nebo na co jste zvyklí u thrillerů a psychologických dramat. Takovej trochu crossover. Tvůrci si pohráli s doplňky, detaily, s kamerou a tím film vyšperkovali. Za zmínku stojí některé nelogičnosti a nepravděpodobnosti - bystrému neujdou (to jsem asi já), senzacechtiví přehlédnou. ()
Pokud znáte termín 'rape culture' déle než rok, nedíváte se na ten film přes brýle tohoto zásadního tématu a tím pádem v celý holosti vidíte jak je to celý příšerně napsaný a natočený. Takhle spolu lidi ve světě nikde nemluví, dialogy zní jak nahlas čtené internetové diskuze nebo zkoncentrované situace z různých článků. Natočený to je jak sitcom, je to statické (a často navíc pozérsky bezvýznamně symbolické) a v rychlejších sekvencích to má tak špatný střih, že není přesně poznat, co se vlastně stalo. Ten film obsahuje dokonce rozšafnou hudební montáž, která ale nemá tempo, čehož jsem myslel že ani nejde technicky dosáhnout. A stejně špatně zpracovanou romantiku jsem viděl snad jen ve filmu Obvious Child. Promising Young Woman je bohužel přesně ten případ, kdy se nějaké téma tlačené zespodu dostane do rukou střední vrstvy. Stane se z toho nudná a hloupá hurá fraška, která si užívá svoji nedotknutelnost a úspěch zaštítěný pouze svým tématem. Celý problém kultury znásilnění se tak degraduje do připitomnělého frázování, trademarkové silné ženy a díky tomu, že jej budou zastupovat podobně špatné a vypočítávé snímky i nadále, tak zpětně celému boji proti patriarchální společnosti provede fest medvědí službu. Hashtag cinema at its worst. ()
Fantastický pochmúrny (a pritom pestrofarebný) thriller s bublajúcou znepokojujúcou atmosférou, ktorý doteraz asi najlepšie pracuje s motívom #metoo. Emerald Fennell sa mohla vydať cestou priamočiarej žánrovky (ako Coffy), alebo rozvíjať tému psychologickej traumy do absurdna (ako Audition), rozhodla sa ale odvážne vydať vlastnou cestou. Od dokonalosti Promising Young Woman delia v podstate len dva veci: film mohol skončiť o tri minúty skôr (ale do toho ju údajne dotlačili producenti) a línia so vzťahom s Ryanom až príliš šuští papierom. Inak je to mimoriadne dravý debut a teším sa na ďalšie filmy Emerald Fennell. PS: Jennifer Coolidge asi prvý krát nehrá ochechuľu. ()
Nadějnou mladou ženu jsem zhlédl, aniž bych se předtím podíval na trailer, či si o filmu něco bližšího zjišťoval, a byl jsem rozhodně překvapen výsledným produktem. Samotná krimi-zápletka s promlčeným zločinem není nic, co bychom již dříve neviděli jinde, a divákovi dojde celkem brzo, co se vlastně tehdy odehrálo - poutavým prvkem filmu je však nejednoznačná postava Cassie a její (lehounce) sociopatická hra na kočku a myš, jež má ale ospravedlnitelný důvod. I když je ve snímku cítit okaté pomrkávání po #metoo-kampani, přišel mi svým zpracováním nenásilný a nevtíravý. Na necelé dvě hodiny jsem se tak nechal za zvuků (místy hravě upravených) známých hitů unášet na cestě za pomstou, jejíž konzluze mě do jisté míry rozezlila, ale ve výsledku uspokojila. P.S. V závěru mi na mysli vytanul Život Davida Galea. ()
Galerie (30)
Zajímavosti (15)
- U Neila (Christopher Mintz-Plasse) v bytě je možno vidět plakát k filmu Panique (1946). (pornogrind)
- Celosvětová premiéra filmu proběhla na filmovém festivalu Sundance 25. ledna 2020. (SONY_)
- Do rolí násilníků si režisérka Emerald Fennell záměrně vybírala „nice guys“ a herce, kteří nikdy nebo jen výjimečně hráli záporné postavy. Obsazeni tak byli Adam Brody, Bo Burnham, Sam Richardson, Chris Lowell, Christopher Mintz-Plasse a Max Greenfield. (hansel97)
Reklama