poster

Billy lhář

  • Velká Británie

    Billy Liar

  • USA

    Billy Liar

Drama / Komedie

Velká Británie, 1963, 98 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sona123
    **

    Billy není ani tak lhář (i když se vylhává z čeho se dá), ale mladík, který se nechce zařadit. A hlavu má v oblacích. Vlastně to má název - denní snění. A tak z různých nedorozumění a vždy, když po něm někdo něco chce, uteče do svých fantazií, kde je generálem, vojákem a kdovíčím. Ano, možná bychom tu i mohli hledat nějaký přesah (nabízí se zejména ve scéně, kdy Billy káže davům), ale takové ambice film nemá. A vlastně mám pocit, že film nemá ambice vůbec žádné. A pro mě to byla obrovská nuda. A to jsem fandila, už proto, že film je černobílý a to já můžu. Billyho už ale nikdy více, nemělo to šťávu, žádný nápad, vtip či poetiku, prostě vůbec nic.(30.5.2010)

  • classic
    ****

    William ‘Billy’ Fisher je zamestnancom pohrebnej služby,veľkým snílkom,k tomu túži zmeniť profesiu a písať scenáre pre komika,ale čo je najhlavnejšie,je chronický klamár,ktorý klame až sa mu z „huby práši...” Čierna komédia od budúceho tvorcu Midnight Cowboy,čiže John Schlesinger,ktorý sa potom„vybičoval” do dokonalosti,predtým sa vycibril v zobrazení témy mladíka,ktorý žije s rodičmi,nevie,ktorú holku si má vybrať,problémy so šéfmi... Billyho si zahral Tom Courtenay,ktorý sa zviditeľnil v oceňovanom snímku Kráľ Krysa,a tu som prekvapený z jeho výkonu,ktorý je civilný,nadštandardný,komický zároveň,fumguje v ňom nadsádzka ako v konfrontácii s rodičmi,i kdekoľvek inde...(8.3.2014)

  • Akana
    ****

    Podobně jako v Takovém milování, i tenhle Schlesingerův hrdina je mladík, který si moc neví rady se svým životem a jeho nasměrováním. Billy má spoustu plánů ale minimum odhodlání jim vyjít vstříc. Řeší to neustálými výmysly a mystifikacemi, jimiž balamutí i sám sebe. Jako únik před šedivou realitou maloměsta si vyfantazíroval svůj vlastní svět, kde je hlavou státu, hrdinou, člověkem, kterého každý obdivuje, vládnou tam velká slova a gesta. Ve skutečnosti ale není schopen odhodlat se k rozhodujícímu kroku jakýmkoliv směrem. Právě ta hraniční místa, kdy se Billy propadá do snění nebo naopak, jsou natočená velice objevně a i dnes to působí zajímavě a neotřele. Konec vyznívá o dost pesimističtěji než Takové milování i když není úplně jasné jestli Billyho závěrečné selhání způsobila jen zbabělost nebo i cosi jako zodpovědnost k rodině. Schlesinger šel v psychologickém portrétu tentokrát ještě hlouběji a já se budu rád dál probírat jeho filmografií.(8.8.2011)

  • dopitak
    ***

    Tom Courtenay jako Billy Fischer je v některých záběrech velmi podobný Normanu Wisdomovi a nemůžu se zbavit pocitu, že ho prostě okopíroval. Norman je však ve svých filmech ryze komickou postavičkou, zatímco Lhář Tom je politováníhodným slabochem a charakter zcela tragický. Film docela dobře zapadá do paradigmatu snímků od kuchyňského dřezu, Toma Courtenaye jsem měl možnost vidět už v o rok starším "Přespolním běžci". Už kvůli podobě s Normanem zajímavý projekt.(23.2.2010)

  • Cushing
    ****

    Pořád herecký koncert, především sólování až exhibování Toma Courtneye, ale jako by ten snímek poněkud zastaral (například to dvojí zasnoubení, ale téměř žádný fyzický kontakt mezi snoubenci, to se mi nechce věřit). Sobota večer, neděle ráno, to je pro mě "kitchensink drama" a sociální pecka z Anglie té doby (chození s vdanou paničkou, ženou kolegy z práce, a bum, ona vlítne do do jináče -- co s tím?), nemůžu se onoho Reiszova majstrštyku nabažit (podobně jako kdysi jsem se nemohl nabažit jeho pozdějšího velkého filmu -- Francouzovy milenky). Vyhledávám tyhle snímky už kvůli staré dobré Anglii, která se v nich víc či míň míhá, a k civilnímu pojetí námětu, zpracování, postav a i jejich ztvárnění.(18.6.2008)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace