Režie:
John SchlesingerScénář:
William GoldmanKamera:
Conrad L. HallHudba:
Michael SmallHrají:
Dustin Hoffman, Laurence Olivier, Roy Scheider, William Devane, Marthe Keller, Fritz Weaver, Richard Bright, Marc Lawrence, Allen Joseph, Lou Gilbert (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Student newyorské univerzity Tom Levy, toužící jednou zvítězit v maratónském běhu, je najednou proti své vůli vtažen do nebezpečné hry, o níž na počátku vůbec nic netuší. Bývalý nacistický lékař a agent Christian Szell, ukrývající se v USA, jej totiž podezírá z toho, že odhalil jeho totožnost. A s pomocí mučení chce vyzvědět na Tomovi pravdu. Tak se z nich stávají nepřátelé na život a smrt… Dnes již legendární, na síle neztrácející mistrovský thriller s protiválečným a protirasistickým vyzněním natočil významný režisér John Schlesinger (Drahoušek, Daleko od hlučícího davu, Půlnoční kovboj, Den kobylek). Ve filmu herecky exceluje Dustin Hoffman (v úloze studenta Toma), jeho protihráčem je britský herec Laurence Olivier (v roli sadistického agenta Szella). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (372)
Scénář je děravý jako cedník a stejně tak inteligentní. Nudný film se změní v parodii sebe sama od chvíle zabití bratra. Pak Hoffman předvede několik nezdařilých hereckých kreací a celý snímek se poroučí. Protrpěla jsem to až do hořkých konců, jak toho trapného v domě, v němž nezkušený student zastřelí zřejmě jednou dobře mířenou ranou dva ze tří zkušených zabijáků. Další komediální vložka nastala ve vodárně. Předpokládám, že v té něco zkazila i klapka, protože ta je špatně od scénáře, přes režii až po herecké výkony. Tenhle film musel být špatný již v době vzniku, je extrémně naivní, zbytečně dlouhý, poprvé jsem viděla Hoffmana špatně hrát a režisér místo toho, aby se alespoň pokusil budovat atmosféru, zařazuje jednu frašku za druhou. Hodně výbornou parodií je i ta část, v níž po jedné straně běží stařenka a křičí, aby zadrželi zlosyna, ten peláší po druhé straně ulice, pak stařenka hupsne pod auto, ale naštěstí je nesmrtelná, takže nezraněná pokračuje v názorných ukázkách ze hry Lijavec. Musím podotknout, že tak extrémně lomit rukama zřejmě umí jen tato nesmrtelná stařenka. Mohla by se v parných letních dnech používat místo klimatizace, protože tím lomením určitě dělala pořádný průvan. ()
Hodne dobrej, hodne drsnej a hodne pomalej thriller. Schlesinger nikam nepospicha, postupne predstavuje jednotlivy postavy a pomalicku odhaluje o co ve filmu pujde, takze prvni pulku neni vubec jasny, o co ze to tu jde. Nehraje moc hudba, vsechno pomalu plyne a pritom si to stale dokaze udrzet napeti, ktery perfektne graduje. Navic se tu sesla fakt lahudkova sestava, mladej Hoffman tradicne paradni a hodne me potesil zaporak Olivier, toho sem zas v tolika filmech nevidel a je tady fakt skvelej. Mozna bych sel i do ty paty hvezdicky, ale misty je to tempo ve spojeni s zbytecnou delkou filmu fakt uz moc pomaly a film ma tak par hluchejch mist. ()
Film som videl v približne rovnakom období, ako Kramerová verzus Kramer a bol som z neho približne rovnako nadšený. Mal som akési náhodné Hoffmanovské obdobie, keď som jeho tvorbu spoznával prostredníctvom našej verejnoprávnej televízie. Sledovať maratón nie je príliš veľká zábava, aj keď trvá približne rovnako, ako Maratónec, tento film však áno. Chcelo by to po dlhom čase zopakovať. VIDENÉ ZNOVA: Príbeh maratónca nie je, povedzme si pravdu, nič extra výnimčné, ani originálne. Lenže sme v trileri zo 70tych rokov, kde mi neviem prečo všetko pripadá vždy tak nesmierne príťažlivé, že mi dve hodinky ubehnú ako voda. Možno za tým všetkým cítiť nový Hollywood a číru radosť z filmárčiny aj v rámci štúdií. Štyri hviezdy za súčasný triler a za ten zpred 40tich rokov sú vždy niekde inde. ()
Má to fakt skvělou atmosféru. Hlavní hrdina vůbec neví co se děje a proč po něm jdou nacisti vedení démonickým zubařem z Osvětimi. Laurence Olivier je v záporné roli bezchybný. Cítíte, že je pořád zosobněné zlo, ale zároveň krásně zahrál nejistotu důchodce, který ví, že doba jeho moci už dávno pominula. Jsou tam opravdu silné scény. Nejvíc mi utkvěla Olivierova nervózní chůze po židovské čtvrti, kdy ho poznávají kolemjdoucí. Ale třeba i dobývání do koupelny, nebo Roy Scheider v boji na život a na smrt, kterému přihlíží vozíčkář z protějšího balkonu. Bravo. ()
Já si nemůžu pomoct, ale musím tady jít do opozice proti červenýmu hodnocení. Bylo to nepřehledný jak pražská dopravní situace a to že v tom hraje Dusin Hoffman ještě neznamená, že se z toho udělám. A jak tu každej zmiňuje zubařskou scénu jen svědčí o tom, že kdyby měl film strhující tempo, emotivní závěr, vyšperkované scény nemusel bych si při čtení Vašich komentářů připadat jak na celorepublikovým sjezdu stomatologů, ale jak na filmové databázi lidí, co uchvátil film a ne zubní trable. ()
Galerie (201)
Photo © Paramount Pictures
Reklama