Reklama

Reklama

VOD (1)

Příběh se odehrává během šedesátých let. Mladý učitel nastupuje na místo vychovatele v jednom pražském ústavu ochranné výchovy mládeže. Natáčení bylo v roce 1968 zastaveno a ke konečnému sestřihu natočeného materiálu došlo až počátkem roku 1989. (oficiální text distributora)

Recenze (160)

JayZak 

všechny recenze uživatele

Bezpochyby zajímavý příspěvek Hynka Bočana do zlatých šedesátých, který v kontextu naší kinematografie nemá obdoby. Na takovou depresi u nás jen tak nenarazíte. Kromě sugestivní atmosféry musím vyzdvihnout kameru, která zabíráním detailů či pohledů z první osoby zajímavě dotváří dojem. A nikdy by mě nenapadlo, že mladý Jiří Krampol může vypadat tak zlověstně :). Jediné co mi trochu nesedělo je fakt, že na celý ústav byl jediný vychovatel, což snad nebylo možné ani v tehdejší době... ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Film je rozhodně zajímavej, ale jak mam tohle brát vážně? Krampol (30 let) nebo Sloup (32 let) hrajou nezletilý smrady v pasťáku? V podstatě tak půlka těch chovanců vypadala starší než Vyskočil, kterej hrál jejich vychovatele :-) I když on se ani moc nechoval jako vychovatel, ale spíš jako jejich kámoš. I když musim uznat, že Vyskočil tady ze sebe zřejmě vypotil svůj životní výkon. ()

Reklama

Idée_fixe 

všechny recenze uživatele

Silný film, hodně mne chytl za srdce, úplně vtáhnul do děje. Dokonce i Ivan Vyskočil zde působil věrohodně, podal solidní výkon, a na svůj věk (dle mého vkusu) vypadal (i působil) starší, takže mi vůbec nevadilo, že ztvárnil vychovatele "staršímu" J. Krampolovi. Moc pěkná kamera, užívala jsem si záběry dokonce i na nádraží, kotelnu, či starý prázdný špinavý sklad (nebo co to bylo) plný nepořádku. K plnému počtu mi chybí tři věci. Jednak situace, která byla úplně postavená na hlavu (jak správně poznamenal uživatel kajda.l), asice kdy mladý vychovatel byl (a ne jednou!) na celou skvadru cca 20 - 30 chovanců v celé budově úplně sám. Wtf??! Druhak (při vší úctě) děsná hudba, co se k filmu ale vůbec nehodila. Tento aspekt (tedy dobrá hudba, která navíc pěkně ladí s filmem) je pro mne zcela zásadní, jeden z nejdůležitějších u filmů vůbec, a málokdy jsem tento "přestupek" ochotna tolerovat. Ačkoliv, abych jí (té hudbě) úplně nekřivdila, tu a tam zazněly velice nadějné party (a lá Zdeněk Liška) - velká škoda, že v podobném duchu nebyl i ten zbytek (resp. podstatná část) hudby. A v neposlední řadě se jedná o uspěchaný prapodivný "konec - nekonec" (konkrétně myslím tu pasáž (!!SPOILER!!) po útěku chovanců z ústavu (KONEC SPOILERU)). I když, musím přiznat, že i přesto jsem místy koketovala s myšlenkou, že tu plnou palbu dám. ;-) ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Temný snímek zrcadlící do určité míry i tehdejší společenskou atmosféru. Není divu, že ho soudruzi neskousli. Černobílá kamera podtrhuje syrovost a bezvýchodnost. Hlavní hrdina nemá šanci uspět, jelikož svoloč zůstane svoločí, i kdyby trakaře padaly. A režim si mladého učitele vážil natolik, že ho nejen místo do normální školy poslal do pasťáku, ale navíc mu ani nedal bydlení, což mi přišlo ještě depresivnější. Chudák tak trávil noci po hospodách a čekárnách Prahy. Nadčasový snímek, který jsem z pochopitelných důvodů stále odkládal, jelikož na tohle musí být člověk alespoň trochu naladěn. 4,5* ()

triatlet 

všechny recenze uživatele

Příběh natočený na motivy novely Karla Misaře. Po tragikomickém úvodu na venkovské škole, kde je pomocí listování v kronice vykresleno překabáťování starého učitele (František Kovářík), následuje krátká kritika byrokracie (učitelovo putování po úřadech) a pak už film syrově zobrazuje komunitu v pražském ústavu ochranné výchovy mládeže. Název U Dobrého pastýře působí opravdu kontrastně k řádění chovanců. Učitel v podání Ivana Vyskočila se sice snaží humánně napravovat hříšníky a pomáhá slabším, ale závěrečným střetem s vůdcem rebelů - Holubem (Jiří Krampol) - vzájemná fackovaná spouští čůrek krve, který je pak startovacím mechanismem definitivního lynčování v samotném konci. Na chvíli jsem věřil, že další vůdčí chovanec Topol (Václav Sloup) podá učiteli pomocnou ruku, ale nepřekvapil. V davu je síla. Jedinec je bezmocný. Silný dojem umocňuje výborná kamera Jiřího Šámala i hudba Vladimíra Klusáka. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (11)

  • Při natáčení filmu, už s vědomím že to špatně dopadne, zažíval režisér Bočan absolutní tvůrčí svobodu. Při střihu už ale byla situace jiná, musel 50 obrazů z 90 na zásah cenzora předělávat nebo dokonce odstranit. Do fáze postsynchronnů se film nedostal, dotvářely až po r.1989, kde herci, kteří se již nedožili, museli být předabovaní. (sator)
  • Film byl natočen na zámku Jezeří u Horního Jiřetína, všechny interiéry i exteriéry se točily na místě z důvodů vetší autenticity. (sator)

Související novinky

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

28.05.2019

Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná v termínu 26. července až 4. srpna, přivítá dva významné představitele česko-slovenské kinematografie – režiséra Hynka Bočana a herce Milana… (více)

Noir Film Festival 2018 – Nikdo neunikne!

Noir Film Festival 2018 – Nikdo neunikne!

18.08.2018

Napínavá dramata z vězení, rebelství Samuela Fullera, charisma Roberta Ryana, bojovnost Idy Lupino, emancipace nových osudových žen, šílenství noirových psychopatů, temné příběhy ze severu Evropy a… (více)

Reklama

Reklama