Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ve starém pavlačovém domě jsou léta sousedy Novákovi a Bartáčkovi. Novákovi se rádi vytahují před ostatními nájemníky a nevynechají jedinou příležitost, jak si vystřelit z Bartáčkových. Starý činžák jim k jejich záludnostem poskytuje příležitostí víc než dost. Oba páry si před sebou neustále na něco hrají. Nováková tvrdí, že jde do kosmetického salónu, ale ve skutečnosti se jde ucházet o práci uklízečky. Bartáček se zase vydává za ředitele podniku, ale ve skutečnosti je v něm pouze skladníkem. Jejich vzájemné naschvály nakonec přerostou v otevřený boj. Pokus o příměří, vyhlášený poté, co je jejich starý dům zbourán a obě rodiny dostanou byt v paneláku, má jen krátkého trvání. Manželským dvojicím jsou přiděleny byty vedle sebe. A letitý kolotoč zlomyslností se rozjíždí nanovo. (TV Nova)

(více)

Recenze (326)

see_sawandrew 

všechny recenze uživatele

Pokud čekáte vyčerpávající rozbor tohoto filmu, určitě se do čtení komentáře nepouštějte. V souvislosti se Schulhoffovými filmy vídám tolik rozsudků se slovem "normalizační", že se kolikrát nemohu ubránit smíchu. Je však spíše smutné, kolik lidí je schopno řadit mnohé filmy mezi normalizační splašky jenom na základě toho, že vznikly v období normalizace. U českých filmů to zamrzí mnohem více, jelikož v naší kinematografii se Brežněvův vliv odrážel vůbec nejméně (stačí zabrousit do jiných národních kinematografií východního bloku - prach a bída sedmdesátých let je na nich znát mnohem více). Snad je nevděčnost diváctva k filmům sedmdesátých let způsobena silným kontrastem s předcházejícími léty šedesátými, právem označovanými za zlaté období (nejen) české kinematografie. V šedesátých letech mladá generace absolventů FAMU po boku se starými lišáky rozbíjela tabu minulosti a vzpomínala na druhou světovou válku i následné komunistické utužování v padesátých letech. Po intervenci v osmašedesátém však museli filmaři začít vymýšlet něco jiného, protože nová vlna zašla pro komunistickou cenzuru až příliš daleko. Hlavní doménou filmů sedmdesátých let se proto staly konkrétní osudy lidí v přítomnosti, a také různě fantaskní pohledy na budoucnost nebo alternativní realitu (Lipský a Vorlíček s Macourkem dokázali v tomto tématu usednout na samotný trůn crazy komedie). Paradigma hodnot českých lidí a rodin bylo s kolísající vážností bravurně znázorněno například v kultovní dilogii Marie Poledňákové. Schulhoff se jako několik dalších režisérů rozhodl pustit do satiry s tématem mezilidských vztahů (jako odkaz na budoucnost můžeme v jeho filmech považovat už samotné názvy, pro něž je typický budoucí čas doplněný zdrobnělinou v pátém pádě). Pro všechny tyto filmy však platí společný jmenovatel - pod nesmírně vtipnou fasádou se TAKÉ nalézá velmi ostrá kritika společnosti. Netlačí se na pilu tolik jako o dekádu dříve a filmy si ze sociální a politické situace střílí mnohem nenápadněji, ale o to sofistikovaněji. Snaha kulantně oblbnout cenzuru se však negativně odrazila také u diváků, kteří po agresivní filmové tvorbě šedesátých let trochu zapomněli koukat pod povrch a spokojili se s žánrovým začleněním těchto filmů = komedie. Výjimkou nejsou ani Schulhoffovy filmy, které jsou sice zábavné a většinou vtipné, ale rozhodně nepojednávají o ctnostných vlastnostech lidí. Nepoučitelnost a nenapravitelnost je v podstatě vyjádřena už samotnými názvy jeho filmů. Podobným případem je také Zítra to roztočíme, drahoušku. Povrchní závist a marnivost českých "maloměšťáků" je zde zobrazena naprosto dokonale, nejen ze scénáře, který nikdy žádnou hlášku nenechá bez ironického významu, ale i z jemného neverbálního projevu našich herců (silná generace zůstává silnou i v jiných filmech než hvězdných). Film velmi ošklivě nastavuje zrcadlo početné části populace a také dnes zůstává velmi aktuální (stačí se podívat na libovolné diskuzní fórum, nebo si třeba zajít do supermarketu nebo na úřad). Ještě bych rád podotkl, že dělat nutné kompromisy ve svých filmech neznamená stát se anální subinkou cenzury - ono je to vždycky trochu složitější (vzpomeňme si na Nezvala). I proto je smutné, že nikoli nejlepší, ale přesto zajímavé filmy Petra Schulhoffa jsou často házeny na smetiště spolu se skutečnými ukázkami normalizačního poklesu, které mají na svědomí až příliš přizpůsobiví a netalentovaní režiséři, jako byl Steklý nebo Trapl. Vrcholem ironie pak je, že nejlepší české komedie byly natočeny právě v normalizačním období. Dnešní rádobymoderní veselohry jim nikdy nesahaly ani po kotníky, a to včetně opěvovaných Pelíšků. 75% () (méně) (více)

BloodMax 

všechny recenze uživatele

Komedie, u které se člověk směje skoro neustále, bohužel kvůli tomu, že dnes v TV dávají kulové a mladí neumějí pořádně nic natočit, tak se tohle dílo pouští stále dokola a tím ztrácí na své výjimečnosti...nazval bych to Mrazíkovským syndromem, kterým trpí starší tuzemské filmy... :-((( Je mi z většiny mladých a hloupých lemplů na blití :-((( Jinak všechny "díly z této série" mám moc rád... Kopecký/Zázvorková a Peterka/Janžurová to zahráli skvěle, Sobotka je taky slušný řízek :-) ()

Reklama

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Perfektní a na svou dobu odvážné podobenství o nádherné české závisti, která se neštítí ani bonzáctví na VB. Těžko určit, který z obou ústředních párů je vlastně ten maloměšťáčtější. Mně osobně nejvíce učaroval šarmantní Miloš Kopecký jako komparsista v důchodu, neustále se strachující o svůj pečlivě opatrovaný automobilový vrak. Jemu ale pochopitelně skvěle přihrávají Stella Zázvorková s Ivou Janžurovou a kupodivu se mezi nimi neztrácí ani, přece jenom herec trochu jiné úrovně, František Peterka. Jenom to pokrevní spojování Miloše Kopeckého s Luďkem Sobotou je podle mě víc než smrtelná urážka. ()

Marci 

všechny recenze uživatele

Zvedám ze 4* na 5. Proč? Protože mě asi nikdy neomrzí se na tuto komedii s chutí podívat. To co předvádí čtveřice Zázvorková, Kopecký - Janžurová, Peterka, to se v současných inscenacích už tolik nevidí. Schulhoffovi se podařilo natočit takovou velmi dobrou satiru-karikaturu na téma maloměšťáctví zasazené do tehdejších dobových reálií, ale myslím, že nadčasovost tu zůstává. ()

Zagros 

všechny recenze uživatele

Zítra to roztočíme, drahoušku…! je jedna z mých neoblíbenějších československých komedií. Na nic si nehraje, není v ní žádný zbytečný nános tehdejší doby, ani žádné dokazování, jak bylo za socialismu dobře. Už jen za to si zaslouží uznání. Je to zkrátka výtečná komedie. Jako námět posloužily sousedské vztahy a to zejména vděčná (a věčná?) závist. Obsazení a herecké výkony dvou manželských párů v podobě Kopecký + Zázvorková a Janžurová + Peterka se povedlo na výbornou. Jejich slovní přestřelky jsou perfektní a dokáží mě vždy pobavit. Ty jejich zlomyslnosti, podvody a plány, jak se vytáhnout před sousedy, jsou v jejich podání dokonalé. Nevím, jestli herci improvizovali, nebo to bylo geniálně napsáno. To už je ale jedno. Jde zkrátka o skvělý film, na který se mohu podívat kdykoli na něj narazím. Čtyři velké hvězdy, po jedné pro každou z hlavních postav. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (28)

  • Karel Bartáček (František Peterka) počas hádky so svojou ženou Alenou (Iva Janžurová) povie, že má 40 rokov, na to ho Alena opraví, že má 45 rokov, dvojitú bradu a pupok. V skutočnosti mal František Peterka už 54 rokov, teda rovnako ako jeho sused Evžen Novák (Miloš Kopecký). (AxelWers)
  • Dům, do kterého se přestěhovali Bartáčkovi a Novákovi, stojí v Praze Motoli v ulici Hennerova 227/7. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
  • Na začátku filmu, když pan a paní Bartáčkovi (Iva Janžurová, František Peterka) řeší v předsíni u Nováků (Stella Zázvorková, Miloš Kopecký) „malé extempóre s neteří“ a Bartáček práskne dveřmi, spadne ze zdi ozdobná maska. Ihned po jejím pádu je vidět, jak někdo vysouvá ze zdi hřebík, který předtím vytáhl, aby maska spadla. (pjotri)

Reklama

Reklama