Reklama

Reklama

Špinavé ulice

  • USA Mean Streets (více)
Trailer

Svoje hříchy neodčiníš v kostele, ale na ulici… Špinavé ulice, vykazující řadu autobiografických rysů a odehrávající se ve Scorseseho domovské čtvrti, patří ke stěžejním dílům tzv. Nového Hollywoodu, nesourodého ale vlivného hnutí převážně mladých amerických filmařů (ještě např. Coppola, Spielberg, Lucas, Altman, Ashby), kteří rozhodujícím způsobem přetvořili slavnou továrnu na sny ke svému obrazu. Hrdiny snímku jsou dva kamarádi, Charlie (Harvey Keitel) a Johnny Boy (Robert De Niro), předurčení svým zázemím k životu drobných podvodníků na ulicích Little Italy. Nic na tom nemůže změnit ani katolická výchova, ani případná snaha se nějakým způsobem z daného koloběhu vymanit. Film měl premiéru na začátku října 1973 v rámci Newyorského filmového festivalu a hlasitě upozornil nejen na příchod zaníceného a talentovaného tvůrce, ale i na oba hlavní herce. Ani velice pochvalné recenze tehdejších předních kritiků (zejména Pauline Kaelové) však nepomohly snímku, aby si mohl najít své diváky. Konvenční distribuční model studia Warner Brothers ho odsoudil k brzkému zapomnění. Přes některá výroční ocenění (Cena newyorských filmových kritiků za vedlejší výkon pro De Nira, nominace na Cenu Cechu amerických scenáristů pro Scorseseho a jeho častého spolupracovníka Mardika Martina) byl film náležitě doceněn až s časovým odstupem, zejména když Scorsese s Taxikářem vyhrál Zlatou palmu na MFF v Cannes. V roce 1997 byly Špinavé ulice zařazeny do Národního filmového registru při Knihovně kongresu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (294)

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Na první pohled je patrné, že se jedná o jeden z prvních Scorseseho filmů. Celkem se mi líbilo, kterak režisér vykreslil tehdejší atmosféru v Little Italy. Rovněž se jednalo o snímek, kde se poprvé více blýskl 30letý De Niro. Působil zde neskutečně suverénním a sebevědomým dojmem. Naopak se mi absolutně nezamlouval příběh, který je stručně řečeno o hovně. Žádná postava se nijak nevyvíjí a děj absolutně nikam nesměřuje. Moje ouška potěšily hudební hity 70. let a moje očička nepotěšily účesy 70. let. Měl jsem menší problém zorientovat se ve vedlejších postavách, neboť všechny vlastnily stejné háro. Závěrečnou výtku bych měl vůči kameře, která byla jednoduše odporná a ubírala snímku už tak na nevysokých kvalitách. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Výborne natočené, výborné dialógy a výborní herci (hlavne De Niro, ktorý tu hrá vlastne Joea Pesciho z Martyho neskorších filmov). Ale... chýbali tomu naozaj silné scény (hoci aj násilné), ktoré by to vytiahli nad priemer. Videl som ten film v utorok večer a v stredu ráno už som si nepamätal 2/3 "deja". ()

Reklama

T2 

všechny recenze uživatele

Neviem prečo Martina Scorsese mám rád ale jeho ranná tvorba my zatiaľ moc nehovorí, čiže teda ani táto dráma, odohrávajúca sa skoro len po baroch kde sa ani príbehovo ani v dialógoch nesnaží nejako moc povedať, my moc nelahodí a musel som predčasne unudene opustiť sledovanie. Takto vypadajú začiatky Harveya Keitela a Roberta De Nira, aj keď nie zrovna na zlej úrovni. ║Rozpočet $500,000Tržby USA $32,645Tržby Celosvetovo $40,000 ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

První Scorseseho větší (i když ve skutečnosti dost malý) film, ve kterém poprvé spolupracuje se svým dvorním hercem Robertem De Nirem. Jelikož je z filmu cítit malý rozpočet nejedná se o takovou pecku jako byly jeho pecky z 90. let ale i zde jsou vidět jeho tradiční trademarky, které ho později proslavily. Malý ale povedený snímek, který v dnešní době zaujme předveším jako lekce z filmového dějepisu, ve kterém pozorujeme začátky jednoho z nejznámějších režiséru všech dob a herecké záčátky mladíků De Nira a Harveyho Keitela. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Scorsese svou oslnivou filmografii po cvičení v rychlorežii u Cormana (Bertha z dobytčáku) rozjel pěkně zostra. Přítomna je v tomhle potemnělém buddy movie s příběhovými elementy Rocca a jeho bratrů většina jeho trademarků: rockové songy, zpomalené záběry (ač občas těžko určit, čím jsou motivované), znepokojivě klouzavá a dokumentaristicky (proná)sledovací kamera. Polo-improvizované herectví ve stylu filmů Johna Cassavetse nevytváří se zvoleným stylem žádné napětí (jako později v New York, New York), naopak jde výborně k duhu dramaturgicky nesevřenému příběhu, či spíše sérii příběhů, které musí jako deus ex machina „vyřešit“ až pan režisér osobně (v titulcích neuveden). Ze skupiny kámošů, kteří jsou při hájení svého území někdy až příliš agresivní, vyčnívá (i v jednotlivých záběrech, kde mu přísluší místo ve středu) Keitelův Charlie. Potřebu uplatňovat svou mužskou dominanci dokáže tlumit lépe než nevypočitatelný Johnny Boy a díky vážnější známosti zatím není bezezbytku oddán životu vysokých sázek a velkých ztrát. Napětí mezi šlechtěním milostného vztahu a profesním růstem Keitel vystihnul bez teatrálních gest, jen s občasnými, ale o to působivějšími výbuchy hněvu. Na povrchu se rozpolcenost Charlieho i ostatních postav, jejich těkání mezi postojem „jsem pánem světa“ a „já už budu hodný, mami“, projevuje odlišně sebevědomým chováním v baru, utopeném v pekelně rudém, na troufalosti přidávajícím světle, a na ulici, kde žijí své druhé, civilní životy a jsou očividně zranitelnější. Přesná studie charakterů a vztahů v rámci jedné uzavřené skupiny převládá nad uceleným příběhem, směřujícím z jednoho bodu do druhého. Tato absence záchytných narativních bodů může film pro někoho činit náročnějším na sledování. Velmi stylový zevnějšek, pod ním hrst závažnějších témat, stejně jako dříve i později autobiograficky vycházejících z toho, čím režisér tehdy žil, a výborní herci coby srozumitelní zprostředkovatelé složitých emocionálních stavů. Nikoli tedy jenom jakési rozehřívání před jakože velkými filmy, které následovaly, ale již Scorsese v prvotřídní formě. 80% Zajímavé komentáře: Douglas, Boogeyman, mm13, PALINO ()

Galerie (124)

Zajímavosti (24)

  • Skupina, která film financovala chtěla do role Charlieho obsadit Jona Voighta, ale ten natáčení odmítnul. (don corleone)
  • Hlas vypravěče při úvodních titulcích filmu patří režisérovi Scorsesemu. (don corleone)
  • Názvy ulíc vyskytujúce sa vo filme sú skutočne používané v Little Italy v New Yorku. (vander19)

Reklama

Reklama