Režie:
Ridley ScottScénář:
Callie KhouriKamera:
Adrian BiddleHudba:
Hans ZimmerHrají:
Susan Sarandon, Geena Davis, Harvey Keitel, Michael Madsen, Christopher McDonald, Stephen Tobolowsky, Brad Pitt, Timothy Carhart, Lucinda Jenney (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Ušlápnutá Thelma Dickinsonová, kterou doma drží zkrátka silácký manžel, a její kamarádka, samostatná servírka Louise Sawyerová, si jednou vyjedou spolu na víkend v horách. Ani jedna z nich netuší, jak se jejich nevinný útěk od všedních starostí zvrtne. Vše se zhatí ve chvíli, kdy se Thelmu pokusí znásilnit jejich náhodný známý. V Louise, která má revolver, se v té chvíli cosi zlomí a neurvalý surovec za to zaplatí životem. Výletnice, které se těšily na dva dny oddechu, jsou od té chvíle na útěku před zákonem... Snímek vynikajícího režiséra Ridleyho Scotta na počátku devadesátých let s novou razancí otevřel otázku postavení ženy v moderní společnosti a v rodině. Je však především strhujícím příběhem dvou osobností, které se sice doslova řítí do propasti, ale zároveň v sobě objevují překvapivé vlastnosti, o kterých ve svém dosavadním sešněrovaném životě neměly ani tušení. (Česká televize)
(více)Videa (14)
Recenze (512)
Bude to ťažké, ale musím nájsť miesto pre Ridley Scotta v rebríčku mojich obľúbených režisérov. Nech sa chopí hoci akej témy, dokáže ju presvedčivo realisticky a silne empaticky spracovať. Či už je to čistokrvný vojnový film (Čierny jastrab zostrelený), vesmírny horror (Votrelec) alebo aj táto feministická road movie. Brilantne vybrúsený príbeh dvoch kamarátok Thelmy a Loiuse. Ženské, ktoré mi na začiatku filmu neboli zrovna dvakrát sympatické, som si počas dvoch hodín trvania tohto snímku tak obľúbil, že by som bol na konci za ne dýchal. I napriek mizernému dabingu dávam tejto dráme plný počet hviezdičiek. Budem sa snažiť si ju v blízkom čase znova pozrieť, ale tento krát v originálnej anglickej verzii. To bude ešte o kúsok intenzívnejší filmový zážitok. ***** ()
Filmová klasika, kterou jsem zhlédl až s obrovským odstupem. Několikrát mě minula v televizi. Holt musím ovšem uznat že záběr Ridleyho je širší než by se mohlo zdát. Mám jej rád jako mistra napětí, vizionáře anebo historika, ale tato feministická záležitost je pro mě překvapení. Ridley nahlédl pod slupku dvou životem zklamaných žen, které se postaví na odpor. Trošku mě zarazila poslední půlhodinka, kdy Thelma s Louisou úplně ztratí věškeré zábrany a dokonce vyhodí do vzduchu i náklaďák. Úplný závěr nečekaný. PS: S každou další reprízou ve mě snímek rezonuje stále silněji. 80% ()
Jo, to byly časy, když Zimmer ještě skládal originální hudbu a Michael Madsen vážil míň než já... Thelma a Luisa (číst umim, ale oficiální název mi prostě nejde z hu...teda z klávesnice) jsou naprosto úžasně ženský film. A je jenom klika, že Ridley Scott se onoho brilantního scénáře chopil tak jak se ho chopil. Zkrátka další skvělý film o svobodě ducha, tentokrát se zvláštností jménem ženskost. Silný zážitek, výborné herecké výkony, propracovaná hudba. A ne zrovna povedený dabing:P (ve stavu v jakém film uvedla Prima před Vánoci 2005, a kdy jsem ho KONEČNĚ viděl) 80% ()
Grand Canyon, Thelma, Louise, policie a geniální hudební doprovod v podání melancholické kytary Hanse Zimmera. Scéna, která se mi vryla do paměti navždy a která má hodně silný náběh na to, aby zvedala výsledné hodnocení, ale přes tři hvězdy se dostat nemůžu. Geena Davis je přenádherná a nezmění na tom nic to, že Thelma je nerozhodná, důvěřivá a vůbec taková jednodušší. Naopak Susan Sarandon se asi pro roli Louise narodila, obdařila ji svou charakteristickou rozhodností a přesvědčivostí. Co je ale tím znakem, díky kterému je film považován za nejrazantněji feministické dílo, za zosobnění soběstačnosti žen? Vždyť obě hrdinky se víc jak polovinu stopáže jenom hádají či nadávají chlapům. Nedochází mi ani, proč vlastně Akademie tehdy obdařila film Oscarem za scénář, když z něj občas prosvitne klišé (nenapravitelná naivka, hodný policajt proti partě zlých policajtů) a vůbec často zapůsobi tak nějak obyčejně. To zlomové ve filmu je atmosféra - neustálá intenzívní blízkost pouště, síla scény dvou milostných aktů ve stejnou dobu či výborný dialog Keitela s PIttem. ()
Už jen za to jak Ridley film vypráví si Thelma a Louisa zaslouží plný počet hvězdiček. Zásadní otázky, které se ve filmu řeší, totiž Ridley Scott ukazuje až téměř v naivním světle, aby vyvolali pobavení a diváka ukolébali, přesto pokud na styl vyprávění pohlédneme znovu, vyjeví se s jakou vážností Ridley film vystavuje a jak si uvědomuje všechny kontexty a důležitost jednání svých postav. Díky tomu je film zábavný a přitom hrozně chytrý. ()
Galerie (85)
Zajímavosti (53)
- Christopher McDonald na začátku filmu neočekávaně uklouzl a seřval dělníky. Protože to bylo povaze Darryla blízké, nechal to Ridley Scott ve filmu. (Kulmon)
- V dokumentu 4% filmová tajemství (1995) Susan Sarandon (Louise) uvedla, že polibek na konci filmu, který je mezi Louise a Thelmou, byl její nápad. Nejdřív to řekla Geeně Davis (Thelma), která souhlasila a pak se tenhle nápad uplatnil i ve filmu. (lucius789)
- Scenáristka Callie Khouri původně doufala, že do hlavních rolí obsadí Holly Hunter a Frances McDormand. (Beer Ceps)
Reklama