Reklama

Reklama

Thelma a Louise

  • Česko Thelma a Luisa (více)
Trailer

Ušlápnutá Thelma Dickinsonová, kterou doma drží zkrátka silácký manžel, a její kamarádka, samostatná servírka Louise Sawyerová, si jednou vyjedou spolu na víkend v horách. Ani jedna z nich netuší, jak se jejich nevinný útěk od všedních starostí zvrtne. Vše se zhatí ve chvíli, kdy se Thelmu pokusí znásilnit jejich náhodný známý. V Louise, která má revolver, se v té chvíli cosi zlomí a neurvalý surovec za to zaplatí životem. Výletnice, které se těšily na dva dny oddechu, jsou od té chvíle na útěku před zákonem... Snímek vynikajícího režiséra Ridleyho Scotta na počátku devadesátých let s novou razancí otevřel otázku postavení ženy v moderní společnosti a v rodině. Je však především strhujícím příběhem dvou osobností, které se sice doslova řítí do propasti, ale zároveň v sobě objevují překvapivé vlastnosti, o kterých ve svém dosavadním sešněrovaném životě neměly ani tušení. (Česká televize)

(více)

Videa (14)

Trailer

Recenze (512)

Matty 

všechny recenze uživatele

Thelma a Louisa se rozhodly vypadnout ze svých rolí a během vizuálně podmanivé cesty zjišťují, že není nad život bez závazků, že je fajn být hrdinkami mužských žánrů a že pokud jako žena jednou porušíte pravidla patriarchátu, je sakra těžké zachovat si důstojnost a přežít. Teprve v závěru, který mi přišel spíše zdrcující než osvobozující, vychází plně najevo, jak tragický podtext ta vesmes zábavná jízda po celou dobu měla. Jinak všechna čest Scottovi, který se nevzdal svých "malířských" trademarků (širá westernová krajina Thelmy a Louisy, neonoirové svícení a déšť detektivního vyšetřování) a přitom natočil film, který je ženský a může na to být hrdý. 80% Zajímavé komentáře: Melies, Visáč, dobytek, Cimr, becki_tu ()

Ruut 

všechny recenze uživatele

UPDATE 2020: Jasně móda je te´d zase někde trochu jinde, ale Susan s Geenou jsou perfektně vybrané protiklady a Ridley si vybral jednu z silnějších chvílek. ----- Netřeba cokoliv dodávat ke kvalitám snímku. Hodně mě vždycky rozesmal manžel Thelmy Derryl v podání Chrise McDonalda. Se nedivím že jeho ženuška chtěla raději "pokračovat v jízdě" než aby ho znova spatřila. ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Thelmu a Luise jsem viděl už několikrát a vždy jsem to považoval za svůj oblíbený film. Nejinak jsem si užil i novou projekci po letech, především díky nádherné kameře, hudbě a skvělým hereckým výkonům. Vzpomínám si, že v dětství mi byla milejší postava Thelmy, protože ji hrála mladší a hezčí herečka, nyní se mi pro změnu víc líbila postava Luise, protože Susan Sarandon je lepší herečka. Pro mě osobně není rovněž bez zajímavosti, že mi při sledování nově trochu vadil ten feministický nátěr celého snímku, kterého jsem si v dětství nebyl vědom - téměř všechny mužské postavy v tomto filmu se chovají jako idioti, nadrženci, násilníci, zženštilci nebo přiblblí machové, což vyznívá trochu tezovitě. Samotný závěr, v němž se sympatický detektiv - v podání vynikajícího Harveyho Keitela - bezmocně rozběhne za rozjíždějícím se autem, je podle mě vysloveně až trapas, v němž idealizovaný schematismus jediné kladné mužské postavy kontrastuje s civilním zbytkem scénáře. Čert to ale všechno vem, i přes tuto malichernou výtku považuji tento film za báječnou podívanou, která patří k tomu nejlepšímu, co se v devadesátkách natočilo, a jejíž závěr mě vždy spolehlivě dojme. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

O tomhle filmu jsem už hodně slyšel, a proto jsem k němu přistupoval opatrně. Nejednou se mi stalo, že filmy, o kterých jsem hodně slyšel, mě těžce zklamaly. Naštěstí tenhle ne. Ridley Scott je prostě génius - průměrný režisér by z tohoto filmu udělal pohádku o tom, jak se dvě ženské mstí všem těm "fujky fujky" mužům, on přidržuje otěže a brání tak snímku stát se jen tupou feministickou břečkou. To vše podkresluje dokonalá práce s kamerou, boží hudba od mistra Zimmera a hlavně dva skvělé výkony v hlavních rolích. Vím, že (opět) půjdu proti proudu, ale říct, teda napsat, to musím. Geena Davis by si zasloužila Oscara, protože její Thelma je naprosto dokonale ztvárněný charakter. A kdo říká, že ne, tak tomu závidím, protože v životě ještě nepoznal nikoho takového (já za svůj poměrně krátký život poznal už pár Thelm (divné slovo, že) a právě proto oceňuju právě Geenin výkon.) Susan byla taky skvělá, Brad Pitt mě pobavil svým akcentem a Michael Madsen přesvědčil, že umí hrát. Na tuhle nevšední jízdu se určitě vydám ještě několikrát… 100 %. P. S. A abych nezapomněl, při závěru jsem měl husí kůži i přesto, že bylo jasné, co se stane. Možná i to svědčí o režisérově umu. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Režisér Ridley Scott v nejlepší formě, tehdy nadějná scenáristická debutantka Callie Khouri, výborná dvojice Susan Sarandon a Geena Davis, výteční představitelé vedlejších rolí (Harvey Keitel, Michael Madsen, Christopher McDonald, Brad Pitt ve své první větší filmové roli....), brutální moneyshoty Adriana Bidlea, velmi zdařilý soundtrack Hanse Zimmera a silný příběh se silnými ženskými hrdinkami. I takhle by se v kostce dal popsat film Thelma a Louise z roku 1991. Dnes možná až trochu neprávem zapadlá filmová klasika, která je v aktuálním světě možná až překvapivě aktuální a zaujme jenom nejen jako jeden z nejvýraznějších kusů z filmografie Ridleyho Scotta ale též také opravdu parádním scénářem, který má jasně plynulou cestu z bodu A do bodu B a nabídne ten nejlepší možný způsob charakterního vývoje jaká může taková průměrná filmová postava ideálně dostat. Nadále řadím Ridleyho Scotta mezi své nejoblíbenější režiséry a jako jednoho z těch nejdůležitějších režisérů, kteří (zatím) trestuhodně nebyli ocenění Oscarem. Neříkám, že jsem s některými Scottovými filmy neměl problém a že je to tvůrce, který by měl přímo až kapsu bezchybných bijáků, přesto je to režisér talentovaný s hodně pevnou rukou a především díkybohu režisér, který se nebrání tomu s herci diskutovat ať už o jejich postavách nebo rovnou průběhu děje. I díky tomu jde výsledné kvality filmu též přisuzovat právě dvojici Sarandon a Davis, protože nápadů měli mnoho a Scott rozhodně nebyl proti. I díky tomu vznikl film, který je snad tím nejlepším možným zástupcem Girl Power vlny, který skutečně předvádí silné ženské hrdinky a díky dodnes řešenému tématu ohledně dominance mužů a emancipaci žen je ten film vlastně aktuální až dodnes a vypadá to, že ještě hodně dlouho aktuální bude. Film se chystal téměř dekádu, motalo se kolem něj 40 režisérů a málem mohl být i režírovaný samotnou scénáristkou a být pojatý jako dokument. Nakonec se ale díkybohu sešel ten nejlepší tým na pravém místě a Thelma a Louise díky tomu může patřit mezi nejlepší zástupce žánru Road movie. Mezi hlavní strůjce samosebou pořád patří Ridley Scott, který dokázal, že režisér může být mužského pohlaví a přesto může důstojně prezentovat hlavní ženské hrdinky. Scott za Thelmu a Louise obdržel první nominaci na Oscara ve své kariéře a i když ten samý rok byli v kategorii Oliver Stone, Barry Levinson, John Singleton nebo vítězný Jonathan Damme za legendární Mlčení jehňátek tak se Ridley definitivně zapsal do hledačku jako režisér, který krom větších filmů jako Vetřelec nebo Blade Runner dokáže natočit i opravdu působivé drama, kde se důraz klade přece jen více na postavy. Ridley Scott i dnes tak pendluje mezi komornější a blockbusterovou filmovou tvorbou a i díky tomu patří mezi režiséry od kterých člověk může čekat snad téměř cokoliv. Ať už co se týče jeho budoucí kariéry mluvíme třeba o Gladiátorovi, Královstvím nebeském, Americkém gangsterovi nebo Marťanovi. I casting hlavních hereček mohl vypadat úplně jinak a mohli jsme tak vidět Michelle Pfeiffer s Jodie Foster nebo Goldie Hawn s Meryl Streep, finální dvojice Susan Sarandon a Geena Davis si ale spolu ve finále tak moc dobře sedla, že tu vzájemnou kamarádskou chemii nakonec nemuseli ani dvakrát moc hrát a tenhle casting je jasná trefa do černého. Obě herečky se poté za svůj výkon dostali nominace na Oscara (obě v kategorii hlavní herečka) a i když prohráli právě kvůli výkonu Jodie Foster v Mlčení jehňátek tak obě předvedli fenomenální výkony, kde se navzájem bravurně doplňují a divák jim hodně snadno fandí. Oba charaktery mají nějaký start a projdou si nějakým vývojem, charakter Davis se vyrovnává s tím, že o ní manžel tak nejeví zájem, Sarandon se zase vyrovnat se vztahem se svým milencem. Celý incident s vraždou je poté jen start dobrodružné cesty, který obě ženy někam posune, donutí je přehodnotit si pravidla života a především si uvědomí, že jedna bez druhé by na téhle nebezpečné cestě nemohli fungovat. Jejich vztah a celé jeho uchopení je nejsilnější stránka filmu a i závěr funguje výtečně. Vedlejší charaktery jsou též bravurně obsazené, především Harvey Keitel je v roli policajta co po ženách jde ale vlastně je na jejich straně bravurní. Michael Madsen se tu též předvede a bylo to ještě rok před Gaunery kdy se Madsen dokázal herecky výrazně předvést. McDonald se tu v roli despoty též dokáže slušně předvést, hlavně je tu ale skutečně parádní Brad Pitt, který už tehdy dokázal, že by mohl jako herec něco dokázat a i když se pochopitelně v záplavu těch legendárních rolí jako David Mills, Tyler Durden, Mickey O´ Neill, Benjamin Button, Aldo Raine či Cliff Booth na JB trochu zapomíná, právě tahle role Pitta dostala do hledačku a nakopla ho k jeho cestě stát se jednou z největších hvězd Hollywoodu. Už zde byl Pitt neskutečný sympaťák, to co ale předvede později snad skutečně nemohl čekat nikdo. Callie Khouri napsala Thelmu a Louise jako svůj první scénář a hned obdržela Oscara za nejlepší původní scénář a zcela právem. Thelmě a Louise bych možná přece jen vyčetl trochu delší délku než by se u tohoto filmu hodilo, tento scénář má ale parádní téma, parádní vývoje charakterů a parádní gradaci. Funguje ohledně dialogů, nemá vyloženě hluchá místa a i když nejde o komedii se přece jen objeví několik vyloženě vtipných parádních momentů. Člověk by už málem zapomněl na dvě důležité osoby- Kameramana Adrianna Biddlea a hudebního skladatele Hanse Zimmera. Kamera Biddlea je plná bravurních záběrů a Biddle se díky právem dočkal své první a zároveň poslední nominace na Oscara, kterou bohužel neproměnil. Dodnes ale díky němu vypadají nádherně nejen Thelma a Louise ale také třeba Vetřelci, Mumie z roku 1999 nebo bondovka Jeden svět nestačí. Biddle umřel ve věku 53 let a nedostal tak tolik v kariéře zase tolik šancí, přesto je ale díky práci, kterou za svůj život stihl rozhodně právem označován jako velmi kvalitní kameraman. Záběry na cesty, detaily nebo především finální záběr vypadají tak božsky kvůli němu. A soundtrack Hanse Zimmera též hodně dopomáhá kvalitní atmosféře. Zimmer byl tehdy už sice znám za soundtracky k filmům jako třeba Rain Man, vrchol své hudební slávy ho ale ještě čekal. U dnešního Zimmera se tak dá diskutovat nad tím jestli se skutečně častěji neopakuje víc a víc, minimálně u Thelmy a Louise to ale jistě neplatí a i když asi nebude soundtrack ta první věc na kterou si u filmu vzpomene, tak rozhodně nejde o špatnou práci a je skutečně poslouchatelný i sám o sobě. Thelmu a Louise jde skutečně označit za film, který funguje jako ideální film pro feministky, který ale zároveň nutně automaticky nemusí urážet muže. Právě naopak, protože Thelma a Louise je ten film, který dokáže zaujmout z několika důvodů a každý si v něm může najít své. A krom možná přece jen ždibec přetažené délky a s těmi pár spojených momentů navíc bych vlastně nenašel moc důvodu k tomu si na film stěžovat. Jde totiž skutečně o neprávem trochu zapadlý klenot, který je ale dodnes zároveň právoplatným kultovním snímkem s tou nejlépe zvolenou hereckou dvojicí. Navíc bravurní střih Thorna Nobleho, který též za film obdržel nominaci na Oscara, který nejvíc vynikne přece jen až v té legendární závěrečné scéně. Přirovnání hlavní dvojice k Bonnie a Clydeovi mi pořád přijde poněkud zvláštní, ve finále ale vlastně není zase tak nesmyslné a přece jen se sluší říct, že tohle je ten film kde ještě boj žen se sexismem fungoval a měl koule i na něco víc než na pouhé komentování o nevhodnosti. A zrovna Davis a Sarandon měli ty koule o poznání větší a jejich moment s policistou nebo cisternou jsou už jen lehké třešničky na dortu skvělého filmu o síle žen, síle přátelství a síle sebeúcty. Zcela právem kultovní klasika! () (méně) (více)

Galerie (85)

Zajímavosti (53)

  • Natáčanie filmu prebiehalo v meste Moab nachadzajúcom sa v štáte Utah a v Los Angeles. Natáčalo sa od 11. júna do 31. augusta 1990. (dyfur)
  • Meryl Streep odstoupila z filmu z důvodu těhotenství. 12. června 1991 porodila svou nejmladší dceru Louisu. (kenny.h)
  • Autorka scénáře Callie Khouri chtěla původně film režírovat s nízkým rozpočtem a pojmout ho jako dokument. (HellFire)

Související novinky

Nekalé praktiky v pakárně

Nekalé praktiky v pakárně

21.08.2006

Herečky Susan Sarandon a Helena Bonham Carter utvoří silnou ženskou dvojici ve stylu Thelmy a Louise v dramatu ELEANOR AND COLETTE. Příběh snímku se odehraje v psychiatrické léčebně, kde pacientka… (více)

Reklama

Reklama