Režie:
Peter BogdanovichKamera:
Robert SurteesHrají:
Timothy Bottoms, Jeff Bridges, Cybill Shepherd, Ben Johnson, Cloris Leachman, Ellen Burstyn, Eileen Brennan, Clu Gulager, Sam Bottoms, Randy Quaid (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Příběh městečka, kde nikdo nechtěl zůstat. Na začátku 70. let zaznamenal Hollywood svůj zatím poslední umělecký rozmach. Jedním z nejdiskutovanějších filmů té doby se stalo Poslední filmové představení režiséra Petera Bogdanoviche (nar. 1939). Někteří kritici ho dokonce označili za „nejlepší filmový debut od Občana Kanea“, neboť netušili, že režisér už má za sebou jeden hraný film, natočený pro Rogera Cormana (Terče z roku 1967 s Borisem Karloffem v hlavní roli hororové hvězdy, která silou své osobnosti zlikviduje sériového vraha). Dějištěm je texaské městečko Anarene v roce 1951. Vítr se prohání jeho prázdnými ulicemi a ti lidé, kteří tu ještě bydlí, nacházejí rozptýlení v místní hospodě s hernou a ve starém kině. Obojí vlastní Sam, zvaný Lev, svědomí městečka a jeho obyvatel, který ještě pamatuje dávno minulé dobré časy. Jeho chráněnci, kapitáni školního fotbalového týmu Sonny a Duane se snaží užívat si života v pomalu umírajícím městečku. Jeho zánik symbolizuje poslední představení v místním kině, kam už skoro nikdo nechodí, protože většina lidí má doma nový druh zábavy – televizi. Zánik kina znamená nejen zánik posledních zbytků místní kultury, ale také zánik komunikace mezi lidmi. Bogdanovich natáčel na černobílý materiál (vynikající kamera veterána Roberta Surteese) a místo konvenčního hudebního doprovodu použil řadu dobových nahrávek (zejména písničky Hanka Williamse), což se od té doby stalo běžnou praxí. Mezi hereckými výkony nezazní jediný falešný tón. Vynikají zejména westernový veterán Ben Johnson (Sam Lev) a Miss Chicago z roku 1946 Cloris Leachmanová (trenérova manželka Ruth), kteří za své kreace obdrželi Oscary, ale také oba mladí představitelé Timothy Bottoms (Sonny) a Jeff Bridges (Duane), pro něž film znamenal první velkou hereckou příležitost. V úloze Jacy debutovala modelka Cybill Shepherdová, jejíž intimní vztah s Bogdanovichem během natáčení negativně ovlivnil jeho i její další kariéru. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (101)
Takovej zajimavej film o obycejnejch vecech. Prvni, co me pri jeho sledovani napadlo, bylo, ze na dobu vzniku je dost odvaznej, ze zacatku sice holky vyrvavaj, ze otehotni, uz kdyz jim kluci strkaj ruce pod sukne, ale jak pribeh postupuje, tak si to stale vic lidi zacne ve filmu rozdavat a dokonce neni ani nouze o nejaky ty odhaleny kozy a jednu party bez obleceni u bazenu. Jinak pribeh je sice pomalej, ale nenudi, i kdyz druha polovina uz je precejen zbytecne dlouha a dost roztahana a je to proste film o osudech par mladejch lidi v jedny desny prdeli nekde v Texasu, kde je jedno kino, jedna herna a jedna restaurace a cely vypada jak kdyz vypadlo z westernu. Z hercu stoji za zminku mladickej Jeff Bridges, kterej uz se bohuzel v druhy polovine filmu vyskytuje jen zridka, pekne mrchu hrajici Cybill Shepherd a samozrejme Timothy Bottoms. Taky se tu mihne mladej Randy Quaid. Ale celkove hrajou dobre vsichni. No a jeste musim zminit paradni dobovou hudbu, ktera hraje prakticky neustale, i kdyz misty dost potichu, ze neni skoro slyset. Na 5* to sice neni, ale i tak me to prijemne prekvapilo. ()
Film, ktory preslavil rezisera Bogdanovicha. Oslovi to najma artovych divakov, ti, co maju radi brutalne strhujuce tempo, dychberucu akciu si moc neuzuju. Film ma kludne, pomale tempo, ospale texaske mestecko ma hned oslovilo. Postavy jednaju okamzite, impulzivne, videl som mladeho Dzefa Mosty /Big Lebowski/. Shadwella moc nemusim, tentokrat ale vynimocne dobre napisal, ze film ani nepotrebuje dejovu liniu. 89 % ()
Kdyby nebyla v programové brožurce letošní LFŠ (kde jsem se na tenhle Bogdanovichův mistrovský kousek vypravil poté, co mi ve Varech proklouzl mezi prsty) jedna zásadní chyba týkající se stopáže snímku, užil bych si Poslední filmové představení naprosto dokonale. Když ale někdy od 80. minuty netrpělivě očekáváte "otevřený" konec, protože podle brožurky nemá mít film o moc víc než 70 minut, nutně se Vám zážitek ochuzuje. Přesto: skvěle využitý motiv kina jako místa setkávání spolužáků i životních osudů a zvratů; přesné Bridgesovo i Bottomsovo herectví (možná i proto, že často působí až jako neherectví); působivě využité exteriéry zaprášeného (asi) texaského městečka s neustále profukujícím vichrem, poletujícími chuchvalci pouštní bavlny a neposednými čepicemi na rozčepířených hlavách; a strhující finále. nevím, čím je vlastně pro mě tenhle snímek tak fascinující a proč se mi tak líbil (kratičké prostřihy na prsa mladičké Cibil to rozhodně nezpůsobily). Možná tím, že jsem si velkou část toho, co prožívají postavy, prožil (a pořád mám ještě dojezdy) a na jednu takovou Jacy Farrow taky nemůžu zapomenout. Asi. Ale fráze typu "mistrná režie" na vystižení toho pocitu prostě nestačí... Nový Hollywood v čiré formě a stejně "evropsky" upřímný biják jako Coppolovy Dešťoví lidé. ()
...aneb po Papírovém měsíci moje druhé zalíbení v tvorbě Petera Bogdanoviche. Opět černobílý retro snímek nezávislého ražení, opět jedinečná atmosféra, tentokrát v mozaice osudů povětšinou dospívajících kluků a dívek uprostřed texaského městečka s kinem. Navzdory pomalému tempu od začátku silný pocitový zážitek. Když jsme na začátku v místní hospodě, z obrazu ke mě pronikal i ten zapáchající kouř, v závěru uprostřed pohnutých emocí a valícího se větra silnicí cítit i ten vítr. V pozadí pravidelně hrající country muzika, která tu atmosféru krásně podbarvuje, i vánoční koledy jsou tu hezky zaranžované do texaského country rytmu! :) Působivé emoce v řadě scén, rozehrané často už jen mimikou herců, obyčejné zážitky mladých lidí, prožívajících slasti i strasti spočátku bezstarostného mládí, později zlom, nenávratné změny, trpké dohry... a závěr, ve kterém jsem mohl na uhrančivé Cloris Leachman oči nechat. Nutno však dodat, že tady jsou excelentní herecké výkony ze strany snad všech zúčastněných a naštěstí mají co hrát, protože s přibývajícími minuty jde psychologie postav skutečně do hloubky. Jo, to byla vážně zlatá filmová éra, kdy podobné umělecké snímky mívaly ještě většinou propracovaný i scénář včetně psychologie postav a nesázely z větší části jen na ohromující dojem z toho vizuálu. [90%] ()
Ne vyloženě příjemný, ale rozhodně zajímavý a velmi autentickým dojmem působící film - co postava, to nějakým způsobem divný člověk. A zdaleka ne vždy sympaťák. Osudy všech mladých i starších hrdinů jsou poutavé a nevypočitatelné, některé se vyvíjí (k lepšímu, k horšímu) a jiné se vlastně točí pořád dokola, podobně jako místní rádia hrají stále tytéž písně a jen občas mezi ně zařadí nějakou neohranou. Peter Bogdanovich to vše natočil tak mazaně, až má člověk pocit, že doopravdy sleduje film z padesátých let - tak trochu ospalý film, který plyne pomalu proto, že si to zkrátka může dovolit. ()
Galerie (81)
Zajímavosti (36)
- Ako Bogdanovich neskôr vysvetlil, k námetu na film sa dostal celkom náhodou. Pri čakaní v rade pri pokladni v drogérii sa náhodou zahľadel na stojan s paperbackmi a zrak mu padol na zaujímavý titul "The Last Picture Show". Na zadnej strane knihy bolo napísané, že je o „deťoch vyrastajúcich v Texase“ a Bogdanovich sa rozhodol, že ho to nezaujíma a vrátil knihu späť. O niekoľko týždňov neskôr prišiel za jeho manželkou Polly Platt herec Sal Mineo, ktorý jej dal do ruky presne tento titul a povedal mu: "Vždy som chcel byť v tomto. Ale som na to už starý, no mohli by ste o tom natočiť film." (Arsenal83)
- Cybill Shepherd a Jeff Bridges mali počas nakrúcania krátku aféru. Shepherd neskôr tvrdila, že to bolo jediný raz, kedy spala s kolegom. (Arsenal83)
- Snímek vychází z románu „The Last Picture Show“ z roku 1966 od Larryho McMurtryho. (Zetwenka)
Reklama