Režie:
Vladimír SlavínskýScénář:
Vladimír SlavínskýKamera:
Ferdinand PečenkaHrají:
Adina Mandlová, František Paul, Zdeňka Baldová, Oldřich Nový, František Kreuzmann st., Jaroslav Marvan, Světla Svozilová, Bedřich Veverka, Raoul Schránil (více)Obsahy(1)
Sympatická dívka Julinka Svobodová (A. Mandlová) pracuje jako řadová úřednice u importní firmy Hrubý a syn. Bydlí v podnájmu ve stejném domě jako ministr obchodu dr. Horák (J. Marvan). Ten ji jednou náhodou z vrozené galantnosti sveze výtahem. Aniž to oba tuší, v domě se hned rozkřikne, že pan ministr je do Julinky zamilovaný a že s ní má poměr. V té době se proti firmě Hrubý a syn objeví v novinách pomlouvačný článek. Pan Hrubý mladší (O. Nový) se rozhodne využít domnělé Julinčiny známosti. Jmenuje ji svou sekretářkou, zvýší jí plat a hlavně ji požádá, aby se u ministra přimluvila. Julinka se mu marně snaží vymluvit, že se s dr. Horákem zná jen od vidění, šéf ji ani nepustí ke slovu. Shodou okolností však ministr zasáhne ve prospěch firmy. A tak se Julinka proti své vůli stane „obětí“ zvláštní pomluvy, která tentokrát nemusí uškodit, ale naopak pomoct chudé dívce ke štěstí… (Česká televize)
(více)Recenze (106)
Film s úžasnou prvorepublikovou atmosférou (ač byl točen až za války) a velmi moderním pojetím. Často mi to připomělo některé zánovní americké romantické komedie. Oldřich Nový a Adina Mandlová jsou okouzlující jako vždy. Navíc je ve filmu spousta naprosto dokonalých hlášek, gest a jiných detailů, ze kterých jsem byl úplně nadšen. Bohužel stejně tak je ve filmu dost klišé, nedodělků a takových trapných chvilek (přičemž by stačilo třeba o pár vzeřin zkrátit některé záběry a bylo by to mnohem lepší). Rovněž některé herecké výkony jsou také tragické, především u vedlejších rolí, ale bohužel se to týká i třeba postavy tatínka a tam už to vadí. ()
Po pravdě netuším, kolikrát jsem tenhle film viděla, nepočítala jsem to.. Faktem zůstává, že ho s přibývajícími roky mám stále raději.. Můj neskonalý obdiv mají tvůrci, kteří v tak těžké a temné době dokázali vykřesat lehkou oddechovku, úsměvnou záležitost s jemným humorem a pozitivním vyzněním.. Oldřich Nový s Adinou Mandlovou tvoří okouzlující filmový pár, ladí jim to spolu a jejich výměny mě baví pořád.. ()
Az neskutecne krasne natocene rozjeti " akce s ministrem ". Film ma sice pro me dost vaznou trhlinu v restauraci, kdy uplne ztrati tempo. Zaver s pozadanim o ruky mezi dvermi je vsak uctyhodny a vrati film na uroven, do ktere mel nakroceno zdarilym zacatkem. Adina Mandlova to zahrala bravurne a vzdy, kdyz se ukazala v zaberu, film uplne rozzarila. Jeji mimika a pohled do oci je nepopsatelny. ()
Opět jedna lehká vzdušná komedie Vladimíra Slavínského, ze které čiší bezproblémovost a bezstarostnost, ostrý to kontrast oproti tehdejší realitě. Ústřední dvojice Nový-Mandlová si "sedla" skvěle a táhne film od začátku do konce. Zdánlivě bezvýznamná sekvence ve slovácké kolibě je ústřední scénou filmu (nezapomenutelnou), mistrně natočenou a hlavně nenásilnou a vtipnou. Film samotný místy až příliš překypuje laskavostí, milostí a dobrotou, jakoby ani svět zlý nebyl, ale chápu to zejména vzhledem k roku vzniku. Film je pro pobavení a já se bavil dobře. 80% ()
PŘÍTELKYNĚ nesporně patří k nadprůměrným filmům Slavínského, který se v lepší části své filmografie i dnes jeví jako zručný tvůrce oddechových komedií, jejichž hlavním posláním bylo pobavit a alespoň na chvíli umožnit oddech a zapomnění z dusné atmosféry rušných až hektických třicátých a čtyřicátých let. Vcelku nevýrazná historie kolem shod v trvalých bydlištích sekretářky a ministra je přebudována s poměrným úspěchem do relativně přesvědčivého obrazu stále ještě prvorepublikové atmosféry. Nostalgie je obsažena kdesi hluboko, v podvědomí, ve scénách, které jsou viditelně inspirovány mírovým, a ne válečným životem. Protagonisté předvádějí standardní výkony, odrážející slušný dobový nadprůměr výkonu podaného celým tvůrčím týmem. Jisté je, že tak jako se nenudil divák tehdy, má se na co dnes dívat i jeho vnukovský a pravnukovský potomek. Myslím, že větší superlativ na adresu tohoto filmaře a jeho jasně vymezené filmografie pronést nejde. V žádném případě to není málo. ()
Reklama