Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Poutavé zpracování životních osudů slavného skladatele a zrození jeho nesmrtelné hudby. Giuseppe Verdi, syn hostinského a přadleny, se narodil v roce 1813 městečku Le Roncole nedaleko Parmy. Místní farář, který jej naučil hrát na varhany, jako první rozpoznal chlapcův výjimečný talent. Při studiu na jezuitské koleji v Bussetu si Verdiho všimne místní obchodník a mecenáš Antonio Barezzi, který se stává jeho celoživotním přítelem, podporuje chlapcovy první nesmělé skladatelské pokusy a dokonce mu nabídne přístřeší ve svém domě. Netrvá to dlouho a do Verdiho se zamiluje Barezziho dospívající dcera Margherita...
Výpravný seriál o životě a díle tvůrce nejznámějších a nejkrásnějších světových oper vznikal několik let v koprodukci pěti evropských zemí. Režisér a spoluautor scénáře Renato Castellani v zájmu historické věrnosti důkladně prostudoval Verdiho život a dobu: dílu věnoval osm let příprav. Natáčelo se po celé Itálii, v Leningradu, Londýně a Paříži; herci se počítali na stovky, kostýmy a rekvizity na tisíce. Operní árie zní v seriálu v podání největších operních hvězd (za všechny zmiňme Marii Callasovou či Luciana Pavarottiho). (Česká televize)

(více)

Recenze (28)

Piri 

všechny recenze uživatele

Doposiaľ najlepšia adaptácia života hudobného génia Verdiho, zatiaľ nič tento seriál neprekonalo. Ani netušil, že okrem hudby bude nástrojom aj talianskej revolty voči rakúskym okupantom a že bude zjednotiteľom Talianska, keďže dovtedy o Talianoch ako národe sa nedalo ešte hovoriť, pretože sa každý separoval a o jednote nikto nechcel ani počuť, samozrejme najmä tí bohatí. U nás išiel tento seriál v 80. rokoch pod názvom Verdi s výborným slovenským dabingom, v hlavnej úlohe Boris Farkaš ako Verdi, Zdena Studenková ako Margherita, Ladislav Chudík ako rozprávač, réžia Etela Balgová-Harantová. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Nádherný seriál, plný nádherné Verdiho hudby. A vůbec nevadí, že je to hodně dokumentaristické. Spíš naopak ty vstupy vypravěče jsou velmi užitečné pro dovysvětlení dobových reálie i Verdiho životní příběhu a umně posouvají děj dopředu. Co mi přijde naprosto výborně zvládnuté, jsou ukázky z představení jeho oper. Má to atmosféru (třeba scéna z úvodu Othela, kde je zde krásně vidět, jak se v té době pracovalo s kulisy) a není to vyumělkované (jako třeba v Krškově filmu Z mého života o Smetanovi). ()

Reklama

Rudyamon 

všechny recenze uživatele

Když jsem tento seriál poprvé viděl před mnoha lety, hodně ovlivnil můj vztah k vážné hudbě. Když jsem ho shlédl teď, po všech těch letech, byl jsem neskutečně dojatý, a poznal jsem, že můj vztah k této hudbě nepohasl. Co se týče seriálu, je natočený mistrně, s citem pro krásu hudby a s pochopením lidskosti génia a geniality člověka. Vždyť taky tvůrci nad studiem materiálů prožili hodně let! Dalo by se mluvit o stovce různých detailů, které byly velice působivé a krásné (vztah s Giuseppinou Strepponi, s Antoniem Barezzi, tvorba, scény oper atd.), ale to všechno lze vystihnout jedinou myšlenkou, kterou máme přímo od Verdiho: „Když to budeme dělat s láskou, tak to půjde...“ A šlo to skutečně výtečně! Dávám jednoznačně 5 hvězdiček - 100%. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Je to skvělý hraný dokument anebo skvělý životopisný film? 1) Pokud jde o operu, přetrpěl jsem v mládí tři Wagnery, jednoho Mozarta a několik Smetanů. Vybrané árie v podání Pavarottiho nebo Urbanové si občas pustím a moc se mi líbí Formanův Amadeus. S operou se tedy, jak ctěný čtenář jistě chápe, poněkud míjíme. Seriál o Verdim však sliboval být více historickou podívanou než exkurzí do světa opery a tak jsem to riskl...a nelituji._____ 2) Seriál v rozsahu sedmi celovečerních filmů si jistě může dovolit větší popisnost a lpění na detailu. Tvůrci však této vábničce nepodlehli, volí poklidné tempo, pečlivě definují zobrazovaný děj a nesnaží se fabulovat historikům neznámé události z umělcova života. Naopak, klidně ponechají diváka ve stejné nevědomosti, v jaké jsou oni sami. Na druhé straně například detaily z dobové operní inscenační praxe mi připadají neobyčejně zajímavé._____ 3) Historická věrnost je další předností díla. Divák vidí, co se určitě stalo, co se možná stalo a co nevíme, jestli nebo jak se odehrálo. S tím souvisí i pečlivé zasazení Verdiho tvůrčí činnosti do událostí jeho soukromého života i dobové politiky. Daleko lépe to umožní pochopit okolnosti vytvoření jednotlivých děl a porozumět umělci i jako člověku._____ 4) Film střídmě používá efekty, rozvážná kamera i rozšafná režie dává vyniknout emocím obsaženým ve Verdiho dílech. Podstatnou část děje tvoří hudební a pěvecké úryvky a díky nim vnímavý divák vnímá skladatelovo nitro a jeho emoce._____ 5) Věrohodně podané stárnutí postav, decentně pietní, ale současně živé pojetí autora i díla jsou další klady seriálu._____ 6) Seriál existuje v původní devítidílné italské verzi (9 x 70 minut) a současně i v sedmidílné anglické verzi (7 x 90 minut). Česká televize uvedla na programu ČT Art anglickou verzi._____ 7) Přál bych si takto pojatý seriál o Bedřichu Smetanovi._____ 8) Pro fanoušky opery je tento seriál snad za 10 hvězdiček, já jsem trochu střízlivější a navzdory všem popsaným přednostem se omezím na hvězdičky čtyři. ()

trilobit4 

všechny recenze uživatele

Tohle se na mě docela podepsalo, ba mi to nepřímo změnilo život. Jedině kvůli tomuto seriálu jsem si od kamaráda půjčil nahrávku Verdiho Il Trovatore. A tam jsem se srazil s Leontyne Price. La Price trvalo asi tři minuty než ze mě navěky udělala operního magora a vytmavila mi to. Ale nebýt toho seriálu, nikdy bych si to nepůjčil. To jsem ale odběhl. Původní slovenský dubbing je fantastický. Seriál je spíše hraný dokument, ale i tak docela zachycuje Verdiho složitou výbušnou povahu. Nezestárlo to a zůstalo to klenotem. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (1)

  • Chybělo málo a jméno Verdi (Ronald Pickup) by dnes nikdo neznal. Verdi to v jednu chvíli málem vzdal. Během krátké doby mu zemřela žena a dvě děti. Jeho druhá opera „Jeden den králem“ beznadějně propadla. Uvažoval, že to nechá být, že bude dělat účetního, že nemá talent. Šel domů, zřejmě z hospody. Potkal agenta místní opery Merelliho. Merelli měl s sebou vrácené libreto, které mu vrátilo již několik autorů. Verdi si to nechtěl vzít. Merellimu se přesto podařilo libreto Verdimu vnutit. Verdi přišel domů, svalil se do postele a spal do rána.  Ráno vstal, jeho pohled padl na sešit, který ležel na zemi. „Co to je?“ Vzal sešit a ten se otevřel na stránce s veršem „Leť, myšlenko na zlatých křídlech.“ Zaujalo ho to a zkusil to napsat a byla z toho opera „Nabucco“. (trilobit4)

Reklama

Reklama