poster

Nebe a země

  • USA

    Heaven & Earth

  • Francie

    Entre ciel et terre

  • Slovensko

    Medzi nebom a zemou

Drama / Válečný / Akční / Životopisný

USA / Francie, 1993, 135 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Subjektiv
    ***

    Nápad ukázat válku ve Vietnamu očima dospívající dívenky, postupem času samozřejmě ženy, a především Vietnamky, mi přišel zajímavý a sympatický. V mnoha ohledech se jedná o zobrazení zdařilé, přesto díky několika vadám ztrácí na možné síle dané důvěryhodností dění. Samotný děj je z tohoto hlediska v pořádku, ovšem jeho prezentace v mnoha momentech trpí. První, co bije do očí, je angličtina vietnamců. Snad v žádném jiném díle mi tak nevadila anglická mluva neangličanů. Americká je řeč, americký je přízvuk a co hůř, americké mi mnohdy připadá i chování, rodinné vztahy apod. Problém není jen v tom, jak Vietnamci mluví, ale i co říkájí. Mnohdy jsou to promluvy, jak z politického projevu. U členů Vietkongu je to v pořádku, u obyčejných rolníků... to se chce nadávat. Také mě dožíralo Stoneovo přehánění kontrastů, jmenovitě: mír x válka, chudý Vietnam x bohaté USA. Já pevně věřím, že rolníkům se jistě před válkou žilo lépe než za ní, ale bukolická idylka ve filmu, který si nárokuje autenticitu, nemá co dělat (maximálně jako osobní vzpomínka na "staré dobré časy"). Rovněž srovnání vyžrané, a zjevně ne extra chudé, americké rodinky, s nejchudšími rolníky, je, ač efektní, z mého pohledu lehce nefér. Podobných drobností lze nalézt ve snímku více. Silné ***.(15.9.2008)

  • castor
    ****

    Jak vidno, filmy Olivera Stonea nejsou příslibem zábavy pro nejširší divácké masy. Pozornost tentokráte soustředí na skutečný příběh mladé Vietnamky, jejíž život nepříjemně poznamenala vietnamská válka. Bezhlavé zabíjení, znásilňování i trýznění; prodej vlastního těla, aby bylo co do krku. Protiválečné drama se řadí do Stoneovi volné vietnamské trilogie. Poprvé do nechvalně známého konfliktu vrtal z pohledu amerického pěšáka přímo ve válečné vřavě, následně skrze traumatické odezvy mimo bitevní pole, nyní dává lekce z pohledu místních vesničanů. Heaven & Earth se vyznačuje citlivou režií, „obtížný film obtížného autora“ zprvu vůbec neregistrujeme – poetickou kamerou (kameraman celé trilogie Robert Richardson) sledujeme filmařsky vděčné lokality a fakt, že válka nekončí posledním padlým vojákem. Tommy Lee Jones tu představuje právě druhý pohled, coby psychicky zlomený veterán, který si nedokáže najít místo v životě. Stoneovo moralizování v druhé „San Diego“ polovině se tak stává zbytečně roztříštěné a surové, příběh ustupuje. Heaven & Earth utržila v amerických kinech pouhých 6 milionů dolarů (vedle takřka 140 milionů dolarů za Četu – ta paradoxně stála 6 milionů dolarů) a krom jiného strhne i hudební složkou (Kitaro). Důstojné rozloučení s letitými bolístkami, ale pro třikrát to stačilo!! 75%.(18.3.2009)

  • Jordan
    ***

    režisér stone sa opäť raz vracia k jednej z najfrekventovanejších tém svojich filmov - vietnam a jeho dopad na životy ľudí. už ju rozobral z pohľadu veterána, z pohľadu amerických vojakov priamo v akcii a teraz si za uhol pohľadu zvolil drobné vietnamské žieňa z partizánskej osady. film disponuje silnými dramatickými scénami a zvratmi (pokus o samovraždu s brokovnicou, mučenie) veľmi pekné obrazy a scény zvládnuté s vysokou dávkou technickej zručnosti a nadpriemerné herecké výkony. snaha preniknúť do ázijskej filozofie je miestami iba snahou američana nadšeného týmto fenoménom a preto niektoré myšlienky vyznejú dosť zvláštne, občas sa však pán stone priblížil nebezpečne blízko k tomu, aby zopár vecí vyobrazil celkom vierohodne. ale predsa sa len ukáže, na ktorej strane pacifiku kto stojí - pretože jedna z najlepších pasáží filmu bola neskrývane ironicky natočená pasáž príchodu a oboznamovania sa Le Ly s Amerikou. Nuž - stone má aj lepšie filmy, to je pravda, ale tento ma tiež svoje neodškriepiteľné čaro a kvalitu. Skoro 4*(1.8.2006)

  • MontyBrogan
    ****

    Slabšie 4 hviezdičky. Stone začína tentokrát zoširoka, svedomito nás zasväcuje do života obyčajných domorodých dedinčanov pred vojnou vo Vietname a v kocke aj do ich histórie a s tým súvisiacej kultúry a náboženstva. Všadeprítomnou rozprávačkou a éterickou hudbou to ale vo viacerých momentoch kolíše na hranici takej tej veľkovýpravnej limonády. Že sa Tommy Lee Jones objaví až v polovici filmu som síce nečakal, ale nijako zvlášť mi tam nechýbal. No nejaký zásadný obrat v tempe rozprávania príbehu nenastal ani vtedy. Moju sústredenú pozornosť si film získal až pri jednej emocionálne vypätej scéne hádky ústrednej dvojice, kde som si vlastne uvedomil, že tu nejde o vojnu v pravom slova zmysle, ale opäť skôr o jej vplyv na elementárne a pri tom tie najcennejšie veci, akými sú rodina a domov. Čiže ide zase raz o PROTIvojnový film. A to je len dobre. Trošku veľa budhizmu tiež nehovorilo práve mojou rečou, ale aspoň niečo na zamyslenie. Iná filozofia. Karma je vraj spravodlivá, ale aj v čase vojny? To sa pýtam ja, nie oni.(22.3.2014)

  • Radiq
    ***

    Oliver Stone se rozhodl zabrat dobu kolem vietnamské války trochu jinak - z pohledu civilistky, vesničanky, farmářky, obyčejné ženy... která je donucena k věcem, které by normálně neudělala. Ten pohled se mi líbil, protože člověk se dozvěděl i informace, které v typickejch americkejch filmech o válce ve Vietnamu nenajdete (třeba takovou základní informaci: co to byl Vietkong a za co bojoval). Utrpení zažila holka dost a její přísná rodina tomu taky moc nepomáhala a když k tomu dostane psychicky narušenýho Tommy Lee Jonese, má co dělat. Ale - a možná za to může ta herečka - na druhou stranu to podle mě zas až tak moc nehrotila. Každopádně člověk hned víc chápe vietnamskou komunitu, která tam odsud chtěla vypadnout a raději jít prodávat hadry do ČR.(2.1.2018)

  • - Hlavní hrdiny dělil značný výškový rozdíl, který lze v mnoha scénách filmu zpozorovat. Tommy Lee Jones měří 1,83 m a drobounká Hiep Thi Le 1,52 m. (Posheidon)

  • - Film věnoval Oliver Stone své matce. Svému otci pak věnoval film Wall Street (1987). (Monco)

  • - Vietnamská vláda nepovolila Oliveru Stoneovi natáčení v místech, která pro film zvolil, kvůli nespokojenosti s vyobrazením Viet Congu ve scénáři. (D3VIL)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace