Kamera:
Tecuja KawadaHudba:
Akira JamaokaHrají:
KENN, Aoi Júki, Hiroki Tóči, Mičiko Kaiden, Takako Honda, Wataru Takagi, Tomojo Kurosawa, Kazuhiko Inoue, Jurika Hino, Kendžiró Cuda, Akira Koga, Acuši Tamaru (více)VOD (1)
Epizody(10)
-
Nezklamu tě (E01)
-
Jako kluk (E02)
-
Elegantní zločinec (E03)
-
Šťastlivec (E04)
-
Pod dohledem (E05)
-
Hustá holka (E06)
-
Silnější (E07)
-
Zůstaň (E08)
-
Lidstvo (E09)
-
Na Měsíci! (E10)
Obsahy(1)
V dystopickém světě prolezlém korupcí a plném kybernetických implantátů se nadaný, ale lehkomyslný kluk z ulice snaží stát žoldákem a renegátem v jednom a žít na hraně. (Netflix)
Videa (6)
Recenze (131)
I když spousta lidí hru při vydání nenávidělo, já si Cyberpunk 2077 docela užil a strávil v něm téměř 100 hodin. Musím říct, že kdybych nebyl fanoušek hry, tak si asi tohle anime nepustím. Musím říct, že se opravdu tvůrci hodně snažili, aby to působilo jako součást cyberpunkového světa. Jsou zde stejné lokace, grafika map a počítačů, nebo stejná auta a fiktivní firmy. Chvilku trvalo než jsem se do anime dostal, upřímně postava Davida mi zpočátku byla naprosto ukradená. Je však zajímavé, co s ní postupně udělají. Jde o poučný příběh z tohodle světa - když to přeženete s tělesnýma modifikacema, tak se prostě stante Kyberpsychoušem. Studio Trigger a jeho zakladatelé udělalo spoustu anime, které jsem miloval (Dead Leaves, Panty and Stocking, Inferno Cop), ale zároveň taky vytvořili spoustu anime, které byli docela nudné i přes své extravagantní vizuály (BNA, Promare). Většinou Trigger je nejlepší, když jeho anime jsou pouhé shitposty a neberou příběh zase až tak vážně. Nutno říct, že v Edgerunners berou příběh vážně, alespoň většinou. Animaci bych u Edgerunners nazval jako úspornou. Tvůrci evidentně šetřili na konverzačních scénách a všechnu energii dali do akčních scén. To je víceméně časté u většiny anime. Ale asi bych byl radši, kdyby i konverzační scény měli dobrou animaci a ne pouhé smyčky a statické obrázky. Design postav je dobrý. Pozadí mi přišlo nic moc, asi bych radši kdyby více stylizovali. Nakonec to za mě není žádná bomba, ale je to dost věrné předloze. Což je jistě plus. ()
Pecka. A to nemám moc rád animé a upištěný asiaty, kteří se zde do většiny postav promítly. I tak je ale úžasné sledovat svět vytvořený pro počítačovou hru. Hlavně kyberpsychóza je v seriálu i hře pokaždé strhující podívaní. Seriál je dál hodně krvavý, plný sexualních scén, hodně bláznivé, ale i tak povedené akce, ale v první řadě o vztazích. Matky se syny (dvojí provedení), mentor s učedníkem (Main a David a jejich parádní rozloučení) a nakonec i ta láska, která dává dortu poslední krásně blejskavou třešničku. ()
Cyberpunk ma ako subžáner neskonalo fascinuje, okrem iného aj svojou históriou. Približne súčasne vznikol v Japonsku (v podobe napr. mangy Akira) a USA (v podobe Scottovho Blade Runnera). Jeho vznik bol symbolicky posvätený akýmsi manifestom, ktorým je Gibsonov Neuromancer, v ktorom už bol cyberpunk ako taký absolútne vyformovaný. Nasledovala napr. Pondsmithova stolná hra Cyberpunk v 1988, ktorej herný svet si požičal poľský CD Projekt Red na videohru, ktorá je dnes mojou srdcovkou - a vidíme, že Japonci si subžáner berú naspäť v plnej paráde. Edgerunners dupnú na plyn v prvej epizóde a nohu z neho dolu nedajú až do tej poslednej. Neustála streľba, výbuchy a spomaľovačky tu nahradzujú psychologizáciu postáv. Vizuálne je to skvelé, no príbeh je príliš uponáhľaný na to, aby bol o niečom. Kapitalistická dystópia, na ktorej je subžáner do veľkej miery založený, sa tu určite nachádza (napríklad v podobe parádnych body-horrorových posledných epizód s imunosupresívami), no nie je dotiahnutý do zdarného konca. Spoločenská angažovanosť je tu v pozadí, dôležitejšie sú masívne množstvá explozívnej akcie - a na to som už asi príliš starý, nehovoriac o tom že anime ako forma rozprávania mi nie je blízke, nie som teda vhodná cieľovka. Na druhú stranu, podobnou emočnou tuposťou spojenou so samoúčelnou akciou vo svojich dielach oplýval aj samotný majster Gibson. ()
Z Edgerunners na mě dýchl Hyper Future Vision GUNNM mixnutý hraným Transpottingem a Cowboyem Bepopem. Znělka, barevná barevnost, některé charaktery, akce, atmosféra... Bepop jen obsahuje navíc humor. Troufám si říct, že tvůrci mají Cowboye Bepopa hóódně rádi. Hodnotím bez souvislosti s hrou, protože Cyberpunk jsem nehrál. Příběh sic není dvakrát originální, ale celkově spokojenost. Seriálu se podařilo vykreslení společnosti postavené na nemilosrdném kapitalismu. Vím, prvoplánově levičácké, ale je to alespoň srozumitelné. Alespoň vidíme, co nás v důchodu čeká. Pokud přežijeme změny klimatu, gendrovou revoluci, studenou válku 2.0, průmysl 4.0, green deal 1.0, imigrační vlny, populistické politiky a inflaci:-) Ocenil bych plastičtější vykreslení původu postav. Líbilo by se mi více scén se vnory síťařů. Akce, hlavně v závěru, byla dost šílená. Ale některé anime jsou šílené hned od začátku. Takže alespoň tvůrci měli epičnost bojových akcí kam stupňovat, jak si partička cyberpunkerů postupně vylepšovala hardware.:-D ()
Boj o přežití v dystopickém městě, kde o všem rozhodují peníze. První dva díly jsou v mnoha ohledech breath of fresh air a dokážou navnadit na celou sérii. Brzo to ale ustrne v módu bezmyšlenkovitého násilí. Závěr je příliš předvídatelný a i přes epileptické tempo působí utahaně. Na Netflix ale asi pořád dobrý. ()
Galerie (26)
Photo © Netflix
Zajímavosti (7)
- Seriál je založen na populární hře „Cyberpunk 2077“ polského studia CD Projekt RED. (UncleMorty)
- Seriál v českém dabingu nevyužívá názvosloví zavedené při překladu hry „Cyberpunk 2077“. Například namísto „Mrchožrouti“ je používáno slovo „Mrchaři“, namísto „rozparovač“ se říká „párač“ a některé pojmy nejsou překládány vůbec (například „netrunner“, do češtiny překládaný jako „síťař“) či „BD – braindance“, do češtiny obvykle překládané jako „PV – psychovize“. (vojtaruzek)
- Dorio (Marie Westbrook) je v českém dabingu dabována mužem a označována jako „on“, jedná se nicméně o ženu, byť takříkajíc „namakanou“. (vojtaruzek)
Reklama