Režie:
Zdenek SirovýScénář:
Jiří KřižanKamera:
Jiří MacháněHudba:
Luboš FišerHrají:
Bronislav Križan, Otto Lackovič, Zdeněk Kryzánek, Augustín Kubán, Vladimír Brabec, Jaroslav MoučkaObsahy(1)
Romantické povídky Jacka Londona o zlatokopech a drsných mravech mezi nimi panujících se dočkaly i českých adaptací. Vznikly celkem tři a byly uváděny pospolu. Vyznačují se chudičkou výpravou, inscenační neobratností a připomínají spíše dětské hry na divoký západ nežli vážně příběhy o konfliktech měnících lidskou mysl i mentalitu. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (10)
Podobně jako oba zbývající pokusy o londonovský western z triptychu Zdeňka Syrového: povídka o posledním výstřelu Davida Sandela je asi nejsilněji poznamenána svým normalizačním zpracováním. Vedle strašlivého zjevení Zdeňka Kryzánka, je asi nejsmutnějším na této povídce utlumení původní temné grotesknosti příběhu banálním pokusem o akčnost výrazu a podivným, zcela nevěrohodným patosem. Všechny tři výstřely Zdeňka Syrového neminuly jen střed, ale snad i samotný terč. ()
Krátký westernový příběh o moci zlata podle povídky Jacka Londona. Výprava je sice téměř nijaká, natočili to v nějakém kamenolomu tak za dvě hodiny, výteční herci (zvláště Zdeněk Kryzánek a Ota Lackovič) však z toho podívanou udělali. ()
Nejakčnější z krátké trilogie... ale ty pistole.. to dostane! :-)) ()
Slušná úroveň, je to v duchu Jacka Londona. Chvílemi jsem uvažoval i o čtyřech hvězdičkách. ()
Dramatický příběh souboje dvou dvojic zlatokopů o zlatonosnou žílu. Akcentováno je mužské přátelství a vztahy v drsném prostředí, kde ještě vládnou hory a matka příroda, ale také zlatá horečka. ()
Český western? To byl můj první a asi i poslední, který kdy uvidím. Na naše tehdejší poměry je to klenot v československé kinematografii - 80%. ()
Nejlepší z westernové trilogie, pánové to rozehrávají docela slušně. ()
Neuvěřitelné, že se v Československu točili také jakoby westerny.. ()
Povídky Jacka Londona mají ohromný romanticko-dobrodružný přínos pro čtenáře pro představu, jak to v dobách, tzv. zlaté horečky vypadalo. Případný moralizační aspekt je už jen přínosem hlavně v paradoxech osudů daných postav. Příkladem je i tato povídka, která je součástí povídkové krátkometrážní filmové trilogie, ukazující, co se také může stát v touze po zlatě. Režisér Zdenek Sirový se scénáristou Jiřím Křížanem se do westernové, byť pouze povídkové, filmové oblasti pustili s plnou vervou a dá se říci, že zlatokopecká atmosféra dané doby a vyobrazené prostředí se jim podařilo na české a slovenské poměry podchytit dobře. Vsadili na jednoduchost a minimalizaci a stačilo to. Ani dnes povídka v ničem neskomírá. Dnes už se něco takového raději netočí, neb by se ukázalo, jak hodně má dnes již tato klasika navrch. ()
To ne že pana Londona nemusím, ale pro hloupý a nelogický děj se zbytečně protaženým koncem. ()
Reklama