Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pro rodinu s dvěma malými dětmi to měla být dokonalá dovolená. Luxusní hotel v tropickém ráji a hoteliérův tip na tajnou pláž coby potřebná špetka dobrodružství. Na první pohled ta pláž opravdu nemá chybu – je nádherně písčitá, obklopená skalami a blankytně modré moře láká k tomu, abyste do něj okamžitě skočili. Na druhý pohled už to tak ideální není, protože z přítomnosti dalších opalujících se turistů je jasné, že podobný „tajný“ tip dostalo mnohem víc lidí, i když pořád nejde o nic, co by mělo rekreanty znepokojovat. Trable v ráji se projeví až ve chvíli, kdy děti na pláži najdou opuštěné věci patřící jiným hostům hotelu a z moře vytáhnou mrtvolu. Než se z prvotního šoku vzpamatují, čeká je mnohem větší otřes – všichni náhle nevysvětlitelně rapidně stárnou, což je patrné zejména na dětech. Tam, kde před chvílí stáli dva prckové, jsou teď vyděšení teenageři na prahu dospělosti. Všem na pláži je záhy jasné, že pokud se chtějí dožít večera, musí okamžitě vypadnout. Jenže to nějak nejde… (Cinemart)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (439)

InJo 

všechny recenze uživatele

V jádru vlastně klasický survival o skupině obyčejných lidí v mezní situaci, při níž se obnažují charaktery postav. Gimmick v podobě zrychleného stárnutí nabídne pár působivých chvil a pointa je překvapivá i docela k zamyšlení, jako mysteriózní thriller renomovaného odborníka na daný žánr tedy Čas funguje na první pohled velmi dobře. Problém je v tom, že potenciál daného námětu při této stopáži (110 minut) nemá moc šanci naplno vyznít. Buď by totiž muselo jít o svižnou hodinovou epizodu seriálu typu Krajní meze, v níž by se neřešila žádná hlubší témata, nebo naopak o dlouhý a neuspěchaný epos (klidně i ve formě minisérie), v němž by filosofické otázky a hrdinové s jejich pohnutými osudy měly možnost se plně rozvinout (výsledek by tak mohl přípomínat sevřenějšího následovníka Ztracených). V této podobě je film někde na půli cesty k oběma zmíněným přístupům, což z něj bohužel dělá pouze solidní žánrovou jednohubku. 65 % ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Je to horor, ve kterém je nepřítelem prostor. Ten prostor je rozsáhlá, fotogenická a  přehledná pláž. Ohrožuje nás připomenutím vlastní smrtelnosti, degradace a degenerace těla i mysli. Ne nadarmo všechny změny sledujeme na polooblečených lidech v plavkách. Jediná možnost poražení antagonisty, tedy iminentní blízkosti vlastního úpadku a konce, je si je přiznat. Místy velmi nepohodlná podívaná s prvotřídní kamerou, jejíž úkolem je brát permanentně divákovi nad situací kontrolu. Old je v lecčem fyzický, takřka cronenbergovský, horor a z toho důvodu zde dost mrzí, že se v některých výjevech rozhodl držet při zemi v rámci zachování nižší přístupnosti. Zde ty kompromisy dost bijí do očí. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Psal se rok 1999 a do kin dorazil takový malý nenápadný psychologický horor s Brucem Willisem v hlavní roli jménem Šestý smysl. Byl to nejen hit, který v kinech vydělal téměř 700 milionů, ale také obdržel šest nominací na Oscara. O jeho režisérovi a scenáristovi M. Night Shyamalanovi se tehdy začalo říkat, že jde o Stevena Spielberga nové generace. Jenomže od té doby uteklo mnoho času. Shyamalan po Šestém smyslu sice natočil  povedené filmy jako Vyvolený či Znamení, také ovšem natočil filmy jako Stalo se. Časem Shyamalan začal přicházet o svůj status a jeho nové filmy často rozdělují diváky. A jinak tomu nejspíš nebude ani u jeho novinky Čas. Shyamalan se ke komiksové předloze dostal díky svým dcerám, které mu komiks nechali přečíst. Shyamalana komiks zaujmul a rozhodl se dle něj natočit film. Do svého filmu přitom obsadil velmi dobré herce jako vycházející hvězdu Thomasin McKenzie, talentovaného Alexe Wolffa, Gaela Garcíu Bernala, Vicky Krieps či Rufuse Sewella. Postačí ovšem samotný casting k dobrému filmu? Bavit se o celkových kvalitách Času je vlastně velmi obtížná věc. A opět pravděpodobně půjde o film, který své diváky rozdělí. Problém u Času je přitom právě v tom, že má spousty pozitivních aspektů, zároveň ovšem určité nedostatky, které z Času dělají jeden z dost možná nejslabších Shyalamanových filmů. Za zmínku určitě stojí vizuální stránka a kreativní uchopení. Práce s kamerou je velmi výrazná, pracuje se různými úhly či kamerovými hrátky. Působí to vizuálně dravě, především v momentech, kdy se kamera motá kolem několika postav. Působí to celé nápaditě, zajímavě a samotná kamera a vizuál patří rozhodně mezi nejlepší věci na celém filmu. Což se bohužel následně nedá říct o samotném scénáři. Samotná zápletka o prokletém místě, kde čas funguje o poznání rychleji je určitě zajímavá. Jenže pak se vyskytnou první mouchy, který tenhle příběh má. Po pomalém startu se definitivně začne něco dít  a z filmu se definitivně stává horor, kdy ovšem v pár momentech film skvěle zapojuje prvek rodinného dramatu. Právě tohle civilní uchopení je na Čase opravdu fajn a Shyamalan v těchto emotivních momentech připomene časy, kdy právě v Šestém smyslu či Vyvoleném dokázal prodat postavy a jejich problémy. Jenže těchto pár momentů ve finále nestačí.  Shyamalan rozhodně dokáže udržet napětí. Po celou dobu je to celkem intenzivní, pak ovšem dojde na hlavní kámen úrazu. A tím zrovna nemyslím dialogy, které jsou někdy vyloženě příšerné. Kámen úrazu je to, že se časem pokouší Shyamalan překvapovat a sypat zvraty za pochodu, které ve finále úplně nefungují. A pak dojde na samotný závěr, který je rozhodně zklamáním v rámci Shyamalanovy tvorby. Ten právě u Šestého smyslu či Vyvoleného přišel s naprosto parádní zvraty, které diváka posadili na zadek a změnili vnímání celého filmu. Jenomže zde se překvapivě Shyamalan pouze vydává cestou líného vysvětlení, proč se vlastně to všechno muselo stát a ani to ve finále dvakrát zajímavé není. A navíc vyskočí spousta otázek, které Shyamalan jaksi odmítá rozlousknout. Těžko říct, zda je na vině samotná komiksová předloha, celé to ovšem ve finále působí tak trochu nedopečeně. Pořád tam ovšem funguje ona atmosféra. Tu dokáže Shyamalan držet za pochodu, při sledování se vlastně divákovi velmi snadno udělá špatně z toho, jak jsou hrdinové na plátně zoufalí a celé to skutečně působí nepříjemně. Nějaká závěrečná satisfakce z předchozích událostí sice filmu chybí, přesto ve velké míře funguje právě ona nepříjemná atmosféra. Postavy postupně stárnou, dochází k několika úmrtím a chvílemi ten film připomíná ty nejvíc WTF momenty ze Shyamalanových filmů. Nejen kvůli oněm dialogům, ale také kvůli tomu, že to celé v jistých momentech působí na hranicích parodie. Světlé momenty Shyalamanovy režie tam sice pořád jsou, člověk by si ovšem netipl, že jde o film onoho režiséra Šestého smyslu. A kvůli víceméně plochým a bezduchým postavám by člověk ani neuvěřil, že to napsal scenárista Šestého smyslu. Čas má rozhodně daleko k Šestému smyslu, Znamení či Vyvolenému, zároveň ovšem není například tak špatný jako Stalo se. Samotné finále je v rámci Shyalamanových filmů jednoduše neuspokojivé, dialogy v mnoha momentech vyloženě bolí, ty postavy jsou ve finále celkem ploché a fungují jen díky dobrým hercům (Thomasin McKenzie je opět skvělá) a je tam spousta momentů, kdy si divák jednoduše musí říct, co to toho Shyalamana sakra zase popadlo. Jenomže Shyalaman pořád aspoň trochu dokáže pracovat s atmosférou, v pár momentech to skutečně funguje jako rodinné drama a především to fakt krásně vypadá a je to filmařsky kreativní. Jenomže je to pořád málo a pořád jde o jeden z prozatím nejslabších Shyalamanových filmů. Ten film by dost možná fungoval o poznání lépe, kdyby na něj člověk šel bez vědomí toho, že to točil právě tvůrce Šestého smyslu. I tak by ovšem Čas obstál pouze jako slušný film se spousty plusy i mínusy...... () (méně) (více)

Dadel 

všechny recenze uživatele

Skvělý námět byl bohužel zazděn zbytečnými chybami. Postavy (ty vedlejší) jsou strašně nesympatické a ukřičené. A je tu spousta nelogičností. Postavám nerostou vlasy a nehty. Novorozeně umře na podvýživu, ale dospělí nejedí taky nic a nic se jim nestane. Děti zestárnou o desítky let, ale dospělí vypadají celý film stejně (ani náznak šedin). Na konci postava X proplave jakýmsi tunelem z korálů, který musel mít stovky metrů (?). Něco z toho se snažili tvůrci okecat, ale to byla spíš zoufalost, aby se neřeklo. ()

castor 

všechny recenze uživatele

M. Night Shyamalan to zase dokázal. Ač každý brblá, pokaždé jeho nový projekt vzbudí nemalý zájem. Ano, pro řadu diváků je v poslední dekádě spíš sprostým slovem, ale u mě tentokrát převládá spokojenost umocněná vizuální přitažlivostí. Prostě pořád tak nějak dává vzpomenout na to, že byl kdysi sakra obletovaným a sakra respektovaným tvůrcem. Třeba takový horor The Visit byl slušným duchařským zářezem s výtečnou atmosférou, solidně uchopil i Rozpolceného. Zase je to o nápadu, o pointách, o zvratech. Tady samozřejmě nastává problém. Manželství rodičů dvou malých dětí prochází jistou krizí, kterou třeba vyřeší pomocí odpočinku, mořských vln a nabídky výletu na soukromou pláž. Odehraje se pár drobných nepříjemností a pak se začne přikládal pod kotel. Že se v místě krapet rychleji stárne, prozradil už trailer. Záhy začnou naskakovat bizarní dialogy, herec jednou předvede solidní výkon, následně stejný herec působí jak ochotník. Zvraty začínají být krkolomnější, motivy jsou hnané do extrémů, film je celkově žánrově neukotvený. Kdyby Shyamalan zvolil 80timinutovou stopáž, vyhodil pár (už úplných) úletů, byl bych vlastně moc spokojený. To jsem ostatně i tak s řemeslnou stránkou: využívání kamerových švenků nebo práce se zvukem jsou moc dobré. Samozřejmě blbůstka, ale rozhodně nijak ubíjející. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (10)

  • Před začátkem natáčení promítl režisér Shyamalan celému štábu dva filmy, které měly reflektovat jakým stylem a tónem chce film natočit. Byly jimi Cesta (1971) a Picnic at Hanging Rock (1975). (NiWi)
  • Natáčení snímku probíhalo v Dominikánské republice, konkrétně na pláži Playa El Valle poblíž města Samana a ve studiu Pinewood. (Kuzmik)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Spin-offu G.I. Joe se v kinech nedaří

Spin-offu G.I. Joe se v kinech nedaří

26.07.2021

Hračkářský konglomerát Hasbro a jeho produkční společnost eOne, pod kterou v budoucnu budou vznikat i nové filmy ze série Transformers, jistě doufal, že nový akční snímek Snake Eyes: G.I. Joe Origins… (více)

Co nového chystá M. Night Shyamalan?

Co nového chystá M. Night Shyamalan?

28.09.2020

Režisér M. Night Shyamalan (Šestý smysl, Rozpolcený) si přes léto sehnal poměrně solidní obsazení pro svůj tehdy nepojmenovaný nový snímek. Nyní však slavný tvůrce konečně odhalil, o co vlastně v… (více)

Reklama

Reklama