• majo25
    ****

    Film nepôsobí zle ani po 80-tich rokoch, ani po technickej, ani po hereckej stránke. Samozrejme, scény pôsobia viac divadelne ako filmovo, herci pateticky kričia ako by normálne rozprávali, ale to možno pripísať roku vzniku. Charizmatický Štěpánek strháva všetku pozornosť na svoju postavu. Inak sa jedná o zaujímavý historický námet o sedliackom povstaní proti šlachte, ktoré stojí veľa obetí. Akurát dobre nechápem, ako môže byť film natočený k stému výročiu zrušenia roboty, keď sa dej filmu odohráva koncom 18. storočia.(4.9.2017)

  • igi B.
    **

    Takhle se překrucovaly dějiny a vytvářela nacionalistická čecháčkovská mýtologie dávno let před oním >vítězným< úmorem... Co dodat k téhle pseudohistorické fresce (frašce?), jak komentovat cosi, z čeho se vám zdvíhá žaludek a ta nevolnost přehluší i jakési dobově-umělecké kvality filmu... Dvě hvězdičky jako maximum za některé herecké kreace a jistou režijní snahu...(30.7.2006)

  • Marthos
    ***

    Žánr historických filmů býval v české kinematografii poměrně dlouho přezírán a vlastně až do doby vzniku monstrózní Vávrovy husitské trilogie zůstával utajen i jeho umělecký potenciál (s výjimkou Kolárova velkofilmu z konce němé éry Svatý Václav, který ovšem při své premiéře narazil na zvukovou bariéru). Příležitost se naskytla až v politicky vyhraněném období konce třicátých let, kdy se znovu rozhodovalo o existenci a svobodě českého národa. Těžko bychom hledali aktuálnější a účinnější divadelní hru, než byl Šubertův Výrava, která v té době také stávala na repertoátu několika kamenných divadel. Do pozice režiséra byl jmenován herec Vladimír Borský, který měl ovšem za sebou úspěšnou adaptaci Jiráskovy Vojnarky z prosince minulého roku. V odsudcích mých spolukomentátorů nejčastěji zaznívá skutečnost, že film působí až příliš divadelně a pateticky, ale máme-li před sebou divadelní hru, která je inscenovaná pro jevištní úpravu (v tomto případě zejména dialogy, na nichž je postaven ústřední konflikt), nemůžeme v podstatě nic jiného očekávat. To, co dnes shledáváme neadekvátním přístupem ke zvolené látce je pouze logický vývoj tzv. filmové řeči, která ve třicátých letech vyžadovala zcela jiný typ výrazu a dikce, než v současnosti. Herecké obsazení je poskládáno z velikánů českého divadla a filmu, v popředí stojí výrazná kreace Štěpánkova, který měl Výravu nastudovovaného již z jeviště, následovaný Kohoutem, Hilmarem, Plachým, Steimarem a Jičínským. Navzdory strnulé ateliérové dekoraci zaujme ve své ohnivosti efektně zpracovaná sekvence selské vzpoury, zakončená apokalyptickou destrukcí hraběcího zámku. Atmosféru výborně podporuje dynamická Burianova hudba a především revoluční hymnus Povstaň, povstaň, lide selský byl diváky chápán jako přímá výzva k obraně republiky před německým nebezpečím. Stále nadčasová univerzálnost Šubertovy hry tím jakoby nevyprchala a podvědomě nás volá k boji ve chvíli ztráty vlastní identity. Mám pocit, že ta chvíle pozvolna nastává.(29.4.2010)

  • Pitryx
    ***

    To je divné, že jsem tento film vůbec až dodnes neznal. Jde o hodně kvalitní podívanou, nádherně přehnanou, ale líbivě. Klidně by to sneslo delší stopáž. Dějově to trošku kazí rodinné drama a „revoluci“ je tak dáno méně prostoru. Mohu doporučit. Tak nějak jsem na konci čekal, že Jan začne zpívat Hydrocentrálu.(19.3.2017)

  • Karlos80
    ***

    Film poprvé uvedený na našich obrazovkách a to po více jak sedmdesáti letech! Zasloužila se o to Česká televize v cyklu pro pamětníky přesněji-zapomenuté stříbro. Už na něj za ty dlouhá léta pomalu musel usedat prach! Sám se tomu divím že ho vůbec našli! Přesto takových to snímků a to různých kvalit jsou tam minimálně další desítky ne-li stovky. Poměrně jsem byl překvapen poměrně zdařilým zvukem, a hlavně poměrně čistou obrazovou kvalitou.Nevím jestli je to jen jediná kopie filmu tak jako před týdnem u filmu "Láska a lidé" ale bylo to milé překvapení. Stručně s děje : 1781 : Selské povstání proti vrchnosti na Opočensku,která se snažila utajit císařský patent Josefa II o zrušení robotní povinnosti. Film jako samotný je silně ovlivněn adaptací staršího divadelního textu (1886) která je silně poplatná tehdejším divadelním konvencím. Nicméně takový lepší průměr z nichž bych především vyzdvihl výkon Z. Štěpánka v roli Výravy a pak ten Hilmarův za ztvárnění jak jinak než přísného sedláka Kyrala, jinak u těch ostatních mi to hraní až zas tak nějak nesedlo, občas to bylo jako podle učebnice a také za některé napjaté scény kterých ve filmu moc není. 3*.(30.7.2006)

  • - V titulkoch, ktoré vznikli až pri povojnovej obnovenej premiére, je chybne uvedené, že film pojednáva o zrušení poddanstva v roku 1848, no v skutočnosti rozpráva o zrušení nevoľníctva v roku 1781. (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace