• Johanka
    *****

    První z trilogie Zdeňka Trošky o osudech lidí z jedné jihočeské vesničky. Jejich každodenní starosti naprosto přesně a s humorem vystihuje pan režisér ve všech dílech. Aby ne, vždyť je to jeho rodná víska a polovina obyvatel jsou jeho příbuzní. Je to humorné, ale ne každý má tento druh humoru rád. Já ano.(3.4.2003)

  • eraserhead666
    ****

    O Po"revolučním" Troškovi a jeho tvorbě si můžeme myslet co chceme, ale jeho Slunce, senovská, silně italskou a francouzskou až absurdní komedií načáchlou trilogii trumfne zřejmě jen starší trilogie o Homolkových. Nesmlouvavý náhled do vesnické reality se sice záměrně přehnanými charaktery, ale o to víc se tomu zasmějete, když se vám do nějaké postavy promítne někdo, koho znáte. A že já takových lidí znám plno. Navíc, tento film obsahuje pro mě snad nejgeniálnější a nezapomenutelné hlášky českého filmu: "Táhne z tebe pivo, smrdí ti nohy, di si ho umejt" a "mluví o tom celá vesnice, tak je to pravda."(5.8.2010)

  • darkrobyk
    ****

    Mám sentimentální vztah zejména k prvnímu dílu. Jednak jsem jej viděl v klasickém venkovském kině na chmelové brigádě, jednak Hoštice mám coby kamenem dohodil, žijí tam moji dobří kamarádi a ještě k tomu často přes Hoštice jezdím vlakem, a to nejde nevzpomenout si větu: Hoštice, máme zpoždění, nezastavujem! A hlášky typu: toho králíka sníš, i kdybys tu měl sedět do rána, co by za to daly děti v Africe! či - jaký barvy si těm králíkům dal?ty jedovatý, ze školy, ale jen zelenou a modrou.... už také zlidověly. My se tenkrát v kině ohromně bavili a a netušili, že cenzura Troškovi přes deset minut vystřihala, a on proto na tenhle díl zanevřel. A kdo se občas na vsi pohyboval, či tam dokonce žil/žije, vám řekne, jak pravdivý obraz českého venkova Troška vykreslil. Soudruzi ovšem byli toho mínění, že naše spoluobčany z vesnice zesměšňuje...a mimochodem - ta scéna s hořícím lesem se opravdu stala, tehdejší skutečná Keliška běžela burcovat hasiče do hospody, ale ti, narozdíl od filmu, pravdu poznali a Kelišce se vysmáli. Ona totiž prý měla vždy nařízený budík na noc, kdy se lidi například vraceli ze zábav, aby mohla kontrolovat kdo, kde, s kým....(5.8.2010)

  • Dudek
    **

    V osmdesátých letech minulého století vznikaly převážně komedie. A není se čemu divit, vždyť lidé se nepotřebovali v té době zabývat něčím vážným, ale raději se u televize v klidu pobavili. Není žádným tajemstvím, že české komedie z této éry nemám rád, ale na druhou stranu je považuji za velice povedené. I v Čechách totiž vznikaly kousky, které bychom mohli nazvat jako geniální, a pokud nic jiného, rozhodně je můžeme zařadit do zlatého fondu české kinematografie. Zvláštní osobou, která se proslavila právě v těchto letech, je Zdeněk Troška. Tento režisér má na svém kontě řadu veseloher, které mají všechny úspěch, neustále se vysílají v televizích a vydělávají. Přesto však existuje vysoké množství lidí, kteří nepřiznají, že se u Troškových filmu zasmějí, neboť je považují za mírně pokleslou zábavu. Ale vraťme se zpět k prvnímu dílu trilogie ''Slunce, seno...'' Jednalo se ve své době o nenáročný film, na který se dalo dívat několikrát za sebou. Docela dost se mi líbilo vykreslení života na vesnici, protože nějak podobně jsem to v té době cítil i já, ale jak čas plynul, mé nadšení pomalu mizelo. Nezmizelo však úplně a můžu konstatovat, že pokud nemám nic jiného na práci a chci se podívat na pěknou českou komedii, určitě sáhnu právě po Slunce, seno, jahody. Poslední dobou jsem si ale spíše zamiloval komediální filmy asijské (které se mi líbí více než ty asijská dramata a násilnické filmy), i když jsem jich zatím viděl jen pár. No a pak tu máme také velikou dodávku z Ameriky, která také nikdy nezklame (Táta v sukni je geniální). U jiných národů totiž není v komediích tolik dementností a trapných vtípků.(18.4.2006)

  • Okara
    *

    Tato dokonale trapná komedie mi jen dokázala, že k "velkému" Troškovi vlastním obrovskou averzi. Nikdy jsem tento "film" nedokoukal, asi jsem zaspal dobu nebo nevím, ale humoru který se zde vyskytuje, prostě nemohu přijít na kloub. No a zápletka filmu to potopila úplně. Jedna hvězdička za jedinou koukatelnou Růžičkovou. 15%(23.5.2012)

  • - Herci byli instruováni, aby neartikulovali jako na divadle, ale mluvili "lidově". Zato měli dodržovat daný text, protože postavy byly inspirovány postavami skutečnými a Troška věděl, co a jak by v dané situaci asi řekly. (Lajty)

  • - Jedná se o jediný film série, ve kterém zaznělo jméno Škopka (Stanislav Tříska). Křestní jméno Vladimír vykřikne Škopková (Helena Růžičková) ve chvíli, kdy se s babičkou (Erna Červená) hádala o „hovně“ v ruce. (Adosek)

  • - Veronice Kánské, která ztvárnila Blaženu, bylo během natáčení jen šestnáct let. Představitelce její sokyně Miluny - Petře Pyšové - dokonce ještě o rok míň. (Vojcl)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace