Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Alberto Sordi jako spořádaný otec rodiny, který s překvapením zjišťuje, že Cosa Nostra nezapomíná... Zodpovědný pracovník továrny Fiatu Antonio Badalamenti je Sicilan, který už deset let pohodlně žije na severu Itálie se svou rozkošnou manželkou a dcerami. Před odjezdem na vzácnou dvoutýdenní dovolenou na rodnou Sicílii ho jeden z ředitelů závodu pověří, aby osobně předal tajemný dar Donu Vincenzovi, místnímu kmotrovi. Cesta na rodný ostrov se neobejde bez zádrhelů: Ninova manželka Marta prožívá kulturní šok z chudoby a zvyků provinčních Sicilanů, zatímco manželova rodina ji považuje za snobského vetřelce. Na povinné návštěvě Dona Vincenza připomene jeho synovec Don Liborio Ninovi zapomenutou přísahu věrnosti „naší věci“, kterou složil před desítkami let jako naivní osmnáctiletý mladík, aby získal práci u Fiatu. Nino cítí, že nemá jinou možnost než splnit zatím neznámý závazek a přijmout vše co s ním souvisí. To, co následuje, otřese Ninovým bezpečným a spokojeným světem až do samých základů... Zatímco za oceánem byly gangsterky prosperujícím žánrem, film Ve službách mafie režiséra Alberta Lattuady byl teprve druhým italským snímkem s mafiánskou tematikou (ve stejném roce ho předběhl Salvatore Giuliano Francesca Rossiho). Mezi inspirační zdroje svého monumentálního Kmotra ho řadil i Francis Ford Coppola. Sicilské lokace natočil kameraman Armando Nannuzzi se směsí lyrismu a dokumentární citlivosti charakteristickou pro neorealismus, herecký výkon Sordiho a svižná jazzová hudba Piera Piccioniho ale zároveň dodávají filmu spád a divadelní živelnost. (Česká televize)

(více)

Recenze (23)

classic 

všechny recenze uživatele

...Ako sa v podstate jeden úplne obyčajný, milánsky technik [pracujúci v automobilovom priemysle]: Antonio "picciotto" Badalamenti, počas svojej dovolenky; sicílskym, resp. new-yorským mafiánom ["nedobrovoľne"] stal. • Trochu predsa i viacej načrtnem z čochvíľa prichádzajúceho diania plného vskutku množstva najrôznejších prekvapení od výmyslu sveta: Totižto, ako protagonistu v jeho rodnom, sicílskom kraji všetci očividne prezývajú, vrátane i viacpočetnej famílie, tak Nino, ktorý sa tu dlho neukázal, odkedy sa vlastne stihol oženiť, a tak práve preto sem znovu prichádza, aby si povedzme nielenže na chvíľu i oddýchol, ale zároveň tiež rodičom predstavil i svoju zákonitú a sympatickú, sexy blonďavú manželku Martu, a to konkrétne spoločne s ich „bambini”. Okrem toho rovnako doručuje i jednu »zásielku« tomuto konkrétnemu adresátovi: Donovi Vincenzovi; a tak tým pádom sa stával snáď nielen akýmsi [ne]odpočinutým dovolenkárom, no súčasne taktiež aj naprosto istým «kuriérom», čo rozhodne od úplných základov zmenilo jeho doterajší spôsob života; nakoľko vôbec ani neinklinoval zrovna k takémuto spôsobu: mafiánskych praktík, aké praktizoval nie iba Don Vincenzo; preto ten názov titulu [Mafián], ktorý sa bezprostredne dotýkal tejto ústrednej postavy v podaní Alberta Sordiho. • Taliansky režisér Alberto Lattauda, rozdelil svoj "gangsterský" titul na dve rovnomenné časti: V tej prvej sa atmosféra väčšinou niesla v takom podstatnejšie odľahčenejšom duchu, aj keď úvodné pocity zo strany Ninovej rodiny boli veru rôzne, zatiaľ čo v tej druhej sme sa UŽ následne konečne prehupli i do oveľa vážnejšieho, podstatne dramatickejšieho tónu reči, kedy sa vari čoraz intenzívnejšie pridávalo na celkovej, režisérskej dynamike, ktorá nielen hlavnú postavu uvrhla do patovej situácie, ale takisto i diváka, ktorý sa pomaly ani nestačil poriadne čudovať, čo všetko vzápätí uvidel v »betónovej džungli« iba z pohľadu titulnej postavy, ktorá sa na tomto mieste pritom ani nijako extra zvlášť dlho nezdržala. • Skrátka; domáca úloha bola jasná, ako facka, na ktorú sa ani nevzťahoval dlhšie stanovený časový limit; jedine tak cesta tam a späť, bola nakoniec úmornejšou, ako napríklad nejakých potrebných 5 minút na vykonanie danej úlohy? • Scenáristický tím, na čele s talianskym provokatérom č.1; Marcom Ferrerim, vkusne nadhodili istú situáciu, aká sa pritom môže kľudne stať hocikomu z nás ["obyčajným ľuďom"], keď sa na to v samej nadväznosti ponúkala predovšetkým samotná REAKCIA dotknutej osoby, ktorá sa musela rozhodnúť, aké zaujme stanovisko k vytvorenej situácii, z ktorej asi ani nebolo možné vykľučkovať? • Mimoriadne vydarená "lattaudovka" s mimoriadnym hereckým prejavom v priamom stvárnení Albertom Sordim, ktorý bol asi schopným stvárniť akúkoľvek postavu. Klobúk dole. ()

PTuranyi 

všechny recenze uživatele

Výborná osobná dráma Antonia Badalamentiho, ktorý prichádza s rodinou z Milána navštíviť rodnú Sicíliu. Rázovitý kraj s osobitými zvykmi a ešte osobitejšími vzťahmi. Antonio sa opäť zžíva s komunitou rodného mesta a temné nitky mafie ho znova omotávajú. Herci svoje role hrajú veľmi dobre a produkcia výborne graduje atmosféru, takže spočiatku veselý rodinný výlet sa mení na drámu a cestu, z ktorej nemožno vycúvať. 75% ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Návrat do rodné obce po letech může mít nečekané následky. Tzv. spiklenecké nebo konspirativní teorie nejsou prosty opor ve skutečnosti, tj. odrážejí vždy, co se už stalo nebo co se děje nebo dít bude. Aneb jak to chodilo, když ještě nebyli "institucionalizováni" vrazi z povolání, jezdící z jednoho konce světa na druhý podle přání a potřeb "zákazníků". "Pozoruhodné" jsou také tzv. chruščováky v mafiánském podání. Kvalitní scénář, poetika neorealismu a Alberto Sordi v nezvyklé - vzhledem k jeho pověsti komika - , ale brilantně zvládnuté roli dotvářejí i dnes nový pohled na tvář organizovaného zločinu. Za zmínku stojí i brilantně zachycené prostředí "staré" Sicílie. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Už jsem tuším někde psal, že mafiánské filmy mě baví nanejvýš jako komedie. Snad to bude mým prachbídným zájmem o toto téma, snad i geografickou vzdálenostou od těch největších center mafiánského dění (a díkybohu za tuhle vzdálenost!). Tohleto oba Albertové natočili nejspíš přímo pro mě. :o) Od začátku obrovská nadupaná sranda, temperamentní dělnický prosťáček si to nejdříve dává na neobyčejném rodinném výletu na Sicílii a poté roztáčí ve velkém v New Yorku, až se znenazdání stává velkým bossem. V pasáží chystání se na myslivecký hon o půlnoci v kuchyni a následné setkávání se s ozbrojenými parťáky v nočním městě nabírá film grády téměř surrealistické... Někomu by se mohlo zdát praštěné obdivovat italského herce v roli „typického Itala“, ale Alberto Sordi to předvádí s natolik přiměřeným gustem, že se mi v jeho podání ta bláznivá italská nátura se svérázně divokým temperamentem vůbec neprotiví, dokáže být při tom po celý čas nesmírně charismatický a krásně si u toho ještě pohrává i se svými nenuceně komickými pohledy. Pan Sordi mě už podruhé za sebou velice potěšil a ačkoliv se mi Doktor na pokladnu minulý měsíc líbil ještě o kousek víc a tentokrát asi zůstanu pro pár slabších míst jen u 4 hvězdiček, musím říct, že jsem se v rámci mnou pořád tolik neoblíbených italských komedií dočkal opět menšího překvapení. Takže jen tak dál a už se těším na setkání s mistrem v dalším filmu... [85%] ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Co začne jako komedie srovnávající zvyky italského jihu a severu – když se po letech na Sicílii vrátí ztracený syn i se svou blonďatou ženou, kterou si našel právě na severu – skončí jako neorealistické drama s psychologickými postřehy. V obou rovinách byl film dobrý, ale nedokázala jsem mu odpustit tak prudkou změnu nálady ze smíchu do stísněnosti a neodvratné osudovosti. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (5)

  • Scéna vraždy v newyorském holičství byla inspirována slavnou vraždou italsko-amerického gangstera Alberta Anastasii, kterého neznámý vrah zastřelil 25. října 1957, když seděl v holičství. (classic)
  • Téměř celý film se natáčel v Belmonte Mezzagno. Scény ve vile dona Vincenza (Ugo Attanasio) se natáčely ve vile Palagonia z 18. století v Bagherii. Scény u moře se natáčely na pláži města Capaci a scény na pozemku na prodej se natáčely v Misilmeri. (classic)
  • Jméno Antoniova (Alberto Sordi) města Calamo je fiktivní, ačkoli se zdá, že jde o anagram Alcama, lidnatého města mezi Palermem a Trapani. (classic)

Reklama

Reklama