Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Alberto Sordi jako spořádaný otec rodiny, který s překvapením zjišťuje, že Cosa Nostra nezapomíná... Zodpovědný pracovník továrny Fiatu Antonio Badalamenti je Sicilan, který už deset let pohodlně žije na severu Itálie se svou rozkošnou manželkou a dcerami. Před odjezdem na vzácnou dvoutýdenní dovolenou na rodnou Sicílii ho jeden z ředitelů závodu pověří, aby osobně předal tajemný dar Donu Vincenzovi, místnímu kmotrovi. Cesta na rodný ostrov se neobejde bez zádrhelů: Ninova manželka Marta prožívá kulturní šok z chudoby a zvyků provinčních Sicilanů, zatímco manželova rodina ji považuje za snobského vetřelce. Na povinné návštěvě Dona Vincenza připomene jeho synovec Don Liborio Ninovi zapomenutou přísahu věrnosti „naší věci“, kterou složil před desítkami let jako naivní osmnáctiletý mladík, aby získal práci u Fiatu. Nino cítí, že nemá jinou možnost než splnit zatím neznámý závazek a přijmout vše co s ním souvisí. To, co následuje, otřese Ninovým bezpečným a spokojeným světem až do samých základů... Zatímco za oceánem byly gangsterky prosperujícím žánrem, film Ve službách mafie režiséra Alberta Lattuady byl teprve druhým italským snímkem s mafiánskou tematikou (ve stejném roce ho předběhl Salvatore Giuliano Francesca Rossiho). Mezi inspirační zdroje svého monumentálního Kmotra ho řadil i Francis Ford Coppola. Sicilské lokace natočil kameraman Armando Nannuzzi se směsí lyrismu a dokumentární citlivosti charakteristickou pro neorealismus, herecký výkon Sordiho a svižná jazzová hudba Piera Piccioniho ale zároveň dodávají filmu spád a divadelní živelnost. (Česká televize)

(více)

Recenze (23)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Co začne jako komedie srovnávající zvyky italského jihu a severu – když se po letech na Sicílii vrátí ztracený syn i se svou blonďatou ženou, kterou si našel právě na severu – skončí jako neorealistické drama s psychologickými postřehy. V obou rovinách byl film dobrý, ale nedokázala jsem mu odpustit tak prudkou změnu nálady ze smíchu do stísněnosti a neodvratné osudovosti. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Už jsem tuším někde psal, že mafiánské filmy mě baví nanejvýš jako komedie. Snad to bude mým prachbídným zájmem o toto téma, snad i geografickou vzdálenostou od těch největších center mafiánského dění (a díkybohu za tuhle vzdálenost!). Tohleto oba Albertové natočili nejspíš přímo pro mě. :o) Od začátku obrovská nadupaná sranda, temperamentní dělnický prosťáček si to nejdříve dává na neobyčejném rodinném výletu na Sicílii a poté roztáčí ve velkém v New Yorku, až se znenazdání stává velkým bossem. V pasáží chystání se na myslivecký hon o půlnoci v kuchyni a následné setkávání se s ozbrojenými parťáky v nočním městě nabírá film grády téměř surrealistické... Někomu by se mohlo zdát praštěné obdivovat italského herce v roli „typického Itala“, ale Alberto Sordi to předvádí s natolik přiměřeným gustem, že se mi v jeho podání ta bláznivá italská nátura se svérázně divokým temperamentem vůbec neprotiví, dokáže být při tom po celý čas nesmírně charismatický a krásně si u toho ještě pohrává i se svými nenuceně komickými pohledy. Pan Sordi mě už podruhé za sebou velice potěšil a ačkoliv se mi Doktor na pokladnu minulý měsíc líbil ještě o kousek víc a tentokrát asi zůstanu pro pár slabších míst jen u 4 hvězdiček, musím říct, že jsem se v rámci mnou pořád tolik neoblíbených italských komedií dočkal opět menšího překvapení. Takže jen tak dál a už se těším na setkání s mistrem v dalším filmu... [85%] ()

Reklama

nmafan 

všechny recenze uživatele

Ferreri & Azcona a Age & Scarpelli. Nečekané spojení dvou stylově rozdílných scénáristických dvojic. Jedinečný Sordi, obklopený v jedné ze svých životních rolí skoro samými neherci. Mentalita "civilizovaného" severu Itálie vs. mentalita Sicílie jako úplně jiného světa. Tenhle film je dokonalou esencí kontrastů. Lattuada trpělivě vykresluje trochu strastiplné, ale vesměs milé a humorné epizodky z jedné rodinné dovolené a přitom vás pozvolna vtahuje do světa kafkovské absurdity, v němž se neodpovídá na otázky, a v němž je anonymní násilí jedinou volbou, jak chránit svoji rodinu (a slovo rodina má na Sicílii mnohoznačný význam). Nakonec vám zůstane jen ten knedlík v krku a pocit, že sounáležitost s druhými znamená, že váš život je cenný a nezbytný asi jako každá součástka ve Fiatu. ()

charles3 

všechny recenze uživatele

Další Sordiho film, kterému jsem se rozhodl dát šanci. Než jsem se k němu dostal na Netflixu, odvysílala ho se zcela novým dabingem ČT2, takže jsem dal přednost této verzi. Se Sordim mám trochu problém, jeho filmy jsou často avizovány jako komedie, ale výsledek je obyčejně takový zvláštní, melodramatický a málo vtipný. Také u tohoto filmu jde v podstatě o tři žánry v jednom - tragikomedie, melodrama a mafiánský thriller. Děj mi přišel zajímavý, ale příliš rozvláčný. Ocenil jsem patřičně dramatickou hudbu a zajímavé záběry kamery (z nichž nejvíce mě paradoxně zaujaly scény z automobilky), jinak ale tento film za 60 let notně zestárnul, částečně i vzhledem k černobílému formátu. Z naposled viděných Sordiovek (Můj syn Nero, Il diavolo a Vysoká karetní hra) mi tento přišel nejlepší, přesto nemůžu jít výš než na ***. 68 % a jako případný další Sordiho film budu volit raději nějakou čistokrevnou komedii. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Působivý vhled do sicilských poměrů 1)  mě na filmu bavil nejvíce. Sicilská atmosféra je působivá, byť netuším, jak moc pravdivá tehdy a už vůbec ne dneska._____ 2)  Film je především komedie, neskrývaná a jasná už od prvních okamžiků. Nejde tedy o zobrazení mafiánských praktik ani o kriminálku, byť tyto prvky příběh vytvářejí. Proto mi ani moc nevadí useknutý konec či naivita hlavní postavy._____ 3)  Zato mi vadilo, že bylo hned jasné, co po Badalamentim Don Vincenzo bude chtít._____ 4)  Dobová Sicílie i dobový Manhattan vypadaly zajímavě. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (5)

  • Režisér Martin Scorsese považuje tento film za jednu ze svých nejoblíbenějších gangsterek. Alberto Sordi (Antonio) vzpomínal, jak mu italsko-americký režisér při jednom setkání políbil ruku jako projev úcty k jeho skvělému výkonu v tomto filmu. (classic)
  • Postava Dona Vincenza (Ugo Attanasio) vychází z postav několika mafiánských bossů té doby, od dona Calogera Vizziniho po Vincenza Rimiho. (classic)
  • Téměř celý film se natáčel v Belmonte Mezzagno. Scény ve vile dona Vincenza (Ugo Attanasio) se natáčely ve vile Palagonia z 18. století v Bagherii. Scény u moře se natáčely na pláži města Capaci a scény na pozemku na prodej se natáčely v Misilmeri. (classic)

Reklama

Reklama