Reklama

Reklama

Vykopávky

  • Velká Británie The Dig
Trailer

VOD (1)

Britská vdova si v předvečer druhé světové války najme amatérského archeologa, aby prozkoumal záhadné útvary na jejím pozemku. A jeho objev vyrazí leckomu dech. (Netflix)

Videa (1)

Trailer

Recenze (219)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

V roce 1939 v Sutton Hoo proběhl nález pohřebiště, přičemž jde v rámci archeologie o tak významný objev, že se pochopitelně musel dočkat nějakého toho filmového zpracování. Události, které nález lodního pohřbu popisují do své knihy zpracoval spisovatel John Preston, přičemž jí do filmové podoby sepsala scenáristka Moira Buffini a režie této adaptace se ujal australský režisér Simon Stone. Do hlavní role přitom původně zlákal Nicole Kidman a Ralph Fiennes, Kidman ovšem nakonec projekt opustila a tak se náhradou za ní stala herečka Carey Mulligan (bohužel....). Stojí poté Vykopávky za to? Těžko říct. Problém Vykopávek je v zásadě v jejich samotném tématu. To není klíčem k nějak výrazně záživnému zážitku, protože tu prim skutečně hrají pouze dvě věci- Vykopávání v Sutton Hoo a do toho nějaké ty vztahy, které celé vykopávání oklopují. Celé se to sice může opřít o velice dobré herecké výkony, krásnou vizuální stránku a slušně budovanou atmosféru, v součtu jsou ale Vykopávky vlastně tak trochu filmem o ničem. Samotné téma vykopávání, které je navíc kombinované se vztahy lidí, kterých se vykopávání týká ovšem postrádá nějakou gradaci, nějaký přesah a ve finále možná shledávám problém v tom, že jsou Vykopávky natočené dle materiálu, který je hodně těžký zpracovat do audiovizuální podoby. Není to přitom nemožný úkol, protože věřím, že to celé šlo natočit zajímavějším způsobem. V součtu jsou totiž ve finále Vykopávky vlastně jen fajn řemeslem, kterému ale chybí nádech výraznosti a výjimečnosti. A je to škoda. Vykopávkám se musí nechat, že na romantickou linii vlastně zas takový důraz nebere a prim tu skutečně hraje především vykopávání. Romantické linie tak Vykopávkám díky tomu nezačnou přerůstat přes hlavu a divák, který na film kouká právě kvůli vykopávání v Sutton Hoo tak nebude mít pocit, že byl oklamán. Vykopávkám se přitom funkčně daří vyvolat pocit, že vykopávání archeologických památek není procházka růžovým sadem. Kamera do prostředí archeologického nálezu vyloženě vtahuje a především dokazuje, že archeologie v 30. letech fungovala na zcela jiném principu než dnes. Přinášela sice více dříny, tím ale zároveň přinesla i větší pocit naplnění z nálezu. A zrovna tohle kouzlo archeologie ten film prodává fakt strhujícím způsobem. Ralph Fiennes je jako vždy sázkou na jistotu a jako Basil Brown je neskutečně super, je proto škoda, že je Fiennese ve finále v celkovém součtu celkem málo. Carey Mulligan je snesitelná, do role lady Pretty se ale vůbec nehodí a zmíněné Nicole Kidman by role určitě sedla víc. Naopak Lily James dokazuje, že jedním z vycházejících britských talentů, Ken Scott (Balin!) konečně dostává po trilogii Hobit výraznější úlohu, kterou si náležitě užívá a Johnny Flynn je fajn. V obsazení tak v podstatě problém není s výjimkou právě Mulligan. Největší problém ve finále shledávám v tom, že mě nechal emocionálně chladným. Považuji se přitom za emocionálního člověka, který u filmů, které skutečně chytí za srdce brečí pravidelně a to i při reprízách. Vykopávky mě ale skutečně nechali zcela chladným a přitom jsem v nich cítil momenty, které po slzách vyloženě volají. Neviděl bych přitom problém v tom, že jsou Vykopávky tak standardně britsky chladné, spíše v tom, že Stone na momenty, které skutečně mohli diváka dostat do emocionální křeče nevydřel na kost. Vykopávky jsou vlastně docela fajn. Chybí jim ovšem ten tah na branku, který by prodal, že koukáte na něco skutečně výrazného a spektakulárního. Samotná vrcholná vizuální a technická stránka a dost dobré herecké výkony totiž nestačí v protikladu s tím, že se fakt koukáte na v podstatě unylý a nezáživný film, který navíc naprosto nevyužívá svůj potenciál a vůbec se mu nepodaří prodat tu atmosféru, že se kopání v Sutton Hoo odehrává na pozadí 2. světové války. Je to pořád strašně hezký, dialogově víceméně snesitelný, herecky zahraný dost slušně a jinak vlastně už nejde cokoliv říct. Je to prostě tuctový. Gratuluji všem, kterým se ve Vykopávkách podařilo objevit něco speciálního a mohli si to užít výrazně více. Z mého pohledu se ale skutečně jedná pouze o slušné řemeslo, které šlo skutečně natočit zcela jiným způsobem a mnohem lépe. Ve finále jsou tak Vykopávky vlastně fajn řemeslem, ovšem obsahově vyloženě prázdným...... () (méně) (více)

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Téma snímku mě příliš nezajímalo a nejprve jsem si film nechal proplout pod radarem a vrátil se k němu až po výborných ohlasech, což přece jen u Netflixu není tak běžné (většinou má štěstí jen s hotovými filmy, které nakoupil na festivalech). A musím vznést takový apel na nerozhodné diváky jako já, že pokud nehledají čistě drahý blockbuster na nudné sobotní zasněžené odpoledne, rozhodně byste měli dát Vykopávkám šanci. Ač nijak extra nevyhledávám Ralpha Fiennese, zde je skutečně srdcem celého projektu a dobře se zejména s jeho postavou ztotožňuje. Největší poklona samozřejmě směřuje k režisérovi Simonu Stonovi, který z potenciálně nudného historického dramatu dle skutečné události udělal svěží, zábavný a skvěle odsýpající film, který člověku zvedne náladu a dokáže v něm vyvolat nějaké ty tížené emoce...80% a to jen kvůli pomalejšímu začátku. ()

Reklama

AppleCore 

všechny recenze uživatele

V určitých chvílích mi to připadalo, jako by kameraman chtěl být Emmanuel Lubezki a režisér Terrence Malick, hlavně pak v závěrečných minutách. Pak jsem si uvědomil, o kolik lepší by to bylo, kdyby to natočili právě oni dva. Takhle je to jenom jednoduchý, nicneříkající, ale zároveň koukatelný a neurážející drama, který ovšem nebudí žádný velký pocity, žádný velký emoce. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

,,Už od dob kdy první lidé otiskli své dlaně na stěny jeskyní, jsme toho všeho součástí...'' ---- Archeologii jsem se pár let věnoval. Každý den jsem klečel v půdě se škrabkou a košíkem, někdy pod palčivým sluncem, jindy s botami obalenými bahnem díky rozmoklé půdě. Nejednou bylo třeba i zmrzlou zem horkým vzduchem teprve rozehřát, aby se v ní vůbec dalo kopat. Viděl jsem spáleništní vrstvy, místa kde stála lidská sídla i poslední místa odpočinku lidí napříč věky od skrčenců po ,,vampýry'' z Plešivce v Českém Krumlově. Vím jaké to je večer unaveně svlékat zabahněné oblečení z jehož kapes se sype hlína a drhnout hlínu z nehtů i rukou... I já měl naštěstí na ten dar v ten okamžik nálezu být jinde. Zpátky v té době. Držíc středověkou vrchcábu z kosti či keramickou hračku koníka přenést se do doby kdy někomu spadla pod stůl, nebo byla ztracena kdesi v zabahněné půdě středověké ulice a představovat si tu dobu přímo na tom místě.... Každý takový film je mi tedy pochopitelně blízký a jelikož se zajímám i o druhou světovou a mám rád období čtyřicátých let, na tenhle film jsem se fakt těšil od prvního traileru v kinech. A jako bonus tam byl Anglicý pacient Ralp Fiennes. Už v devadesátkách si mne nevždy získal tam v Jeskyni plavců kdesi v Severní Africe jako PAN HEREC. Už od prvních minut jsem si spokojeně chrochta. Ralph pravda krapet zestárl, ale v outfitu té doby s nezbytným kloboukem a jeho nezaměnitelnými rysy byl přesně takový jak si ho pamatujeme z pacienta. Prostředí paráda, to panství kdesi v Suffolku v krajině luk a řeky bylo nádherné. I volba herců byla super, typově perfetně zvolení pro své role. Jediné co tam skřípalo byl scénář. Připadalo mi, že jednotlivé děje vždy končily jakoby nedodělaně a náhle. Dva lidé sedí u postele, člověk čeká, že něco bude, nebo alespoň řeknou a anjednou střih, jsme ráno na louce v mlžném oparu na vykopávkách. Možná to byl záměr, ale mě to nesedělo. A pak to byla i jistá roztříštěnost postav. Zdálo se, že hrdinou je vykopávkář Basil Brown. jenže jak přibývají postavy každá z nich co chvilku strhne děj na sebe takže ke konci je z toho takový guláš, kdy o každém víme něco, ale k nikomu necítíme nic intenzivnějšího. Je to hrozná škoda, protože film měl všechny ingredience klidně i na plné hodnocení. Takto dávám jen za čtyři nýty ze šestého století. * * * * ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Moc pěkná kamera, hudba, obsazení, historická výprava a příběh, který by mě jinak asi moc nebavil, natočený tak, že mě bavil. V současné filmové "okurkové" sezóně solidní počin. Pomalé, komorní, vcelku předvídatelné, což ale nebylo na škodu. Mně se to líbilo. C. Mulligan mi typově spadla do obrazu mé oblíbené Jessicy Lange a na to já slyším, v minulosti na mě působila tak nějak nijak, ale tady mě velmi přijemně překvapila. Ralph jako stárnoucí vykopávka- senzační jako vždy. ()

Galerie (32)

Zajímavosti (13)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama