Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Charlton Heston, Janet Leigh a Orson Welles září v hlavních rolích výjimečného snímku ve stylu film noir o korupci a morální zradě na malém městě, kde zkompromitovaný policejní šéf křivě obviňuje mexické mladíky z účasti na zločinném spiknutí... (Magic Box)

Zajímavosti (35)

  • Na festivalu v Bruselu byl vyhlášen nejlepším filmem pro rok 1958. (Locksley)
  • Film je adaptací románu Badge of Evil Whita Mastersona (pseudonymu Roberta Allisona “Boba” Wadea a H. Bill Millera) z roku 1956. Český překlad nevyšel. (NinadeL)
  • Marlene Dietrich přijala roli ve filmu kvůli Orsonu Wellesovi, který jí řekl, že nemá moc peněz, a Dietrich se tak vzdala honoráře. Své dvě krátké scény natočila za jediný večer. (Pavlínka9)
  • Charlton Heston přesvědčil společnost Universal, aby k režírování pozvali hollywoodského vyděděnce Orsona Wellese. (Hans.)
  • Snímek byl natočen podle stejnojmenného románu Whita Mastersona. (Hans.)
  • Orson Welles strávil svou proměnou v obtloustlého policistu každý den 4 hodiny v maskérně. (HellFire)
  • V USA se film nesetkal s valným úspěchem, naproti tomu si přilepšil v Evropě. (HellFire)
  • Orson Welles byl vyhozen z pozice režiséra během postprodukce filmu a navzdory jeho přání byl film sestříhán. Před svou smrtí zanechal přesné instrukce o konečných úpravách filmu, které se mu vyplnily roku 1998. (HellFire)
  • Celkové náklady na film byly 900 000 dolarů. (Kulmon)
  • Film byl natočen za 39 dní. (Kulmon)
  • Orson Welles chtěl původně natáčet v mexickém městě Tijuana, ale studio to zamítlo. (Kulmon)
  • Orson Welles původně ve filmu vůbec hrát nechtěl. (Kulmon)
  • Film se odehrává ve fiktivním pohraničním městečku Los Robles, ale ve skutečnosti byl natočen v Kalifornii. (Kulmon)
  • Janet Leigh si před začátkem natáčení zlomila levou ruku, nicméně s tímto hendikepem film natočila. (Kulmon)
  • Orson Welles natočil většinu filmu v noci. (Kulmon)
  • Truffaut hodnotí, že Welles v tomto diele došiel až na samotnú hranu abstrakcie. „Z prachmizernej detektívky odstránil Welles zbytočné žánrové klišé a vyhranil príbeh do konfrontácie dvoch protikladných, avšak nejednoznačných charakterov: policajného monštra, riadiaceho sa svojim vlastným inštinktom, ktorý neváha pre spravodlivosť obísť zákon a sympatického detektíva, úzkostlivo dodržujúceho zákony, ktorému však cit pre konečnú spravodlivosť uniká. Psychológie zbavené abstraktné umenie tak ústi ako tak v morálku – nad intuíciou a zmyslom pre spravodlivosť triumfuje priemernosť. Krajné vyhrotenie dodáva snímke punc fantasknosti, podporej aj obrazom deformovaným pomocou širokouhlého objektívu." (Biopler)
  • Film bol pôvodne natočený vo formáte 1:1,37. V DVD edíciách sa však objavil vo formáte 1:1,85. Welles mal odpor k širokouhlému formátu a pravdepodobne by s orezaným formátom nesúhlasil. (Biopler)
  • Vo všeobecnosti sa Dotyk zla považuje za posledný tradičný film noir. (MikO_NR_1909)

Reklama

Reklama