Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nevada, 1885. Kovbojové Gil Carter a Art Croft společně přijíždějí do malého města právě v okamžiku, kdy obyvatele vzruší zpráva, že někdo zabil farmáře Larryho Kinkaida a ukradl jeho dobytek. Protože šerif není přítomen, rozhodnou se někteří muži, že zákon vezmou do svých rukou. Jsou přitom přesvědčeni, že pachatelé činu nepatří mezi zdejší osadníky. Do čela skupiny pátrající v okolí po vrazích, se postaví bývalý vůdce jižanské armády, major Tetley, který nehodlá mít s nikým žádné slitování. K nim se nakonec připojují také Gil a Art, přestože mají odlišný názor...
Příběh zpochybňující právo na lynchování, plný emocí a násilí, neopakovatelným způsobem natočil režisér William A. Wellman (Zrodila se hvězda, Žluté nebe). Jeho western je dodnes považován za mistrovské dílo, děj je doslova nabitý akcí, přitom nenabízí idylický pohled, zdůrazňuje morální otázky a odlišnost názorů jednotlivých postav. V uchopení tématu i jeho zpracování předběhl dobu, kdy vznikl. Velkou zásluhu na jeho působivosti a dynamičnosti nesporně má také legendární kameraman Arthur C. Miller. Postavu čestně a morálně uvažujícího Gila hraje Henry Fonda, Anthony Quinn ztvárnil roli nezkrotného Mexičana Juana Martíneze a Dana Andrews vytvořil nezapomenutelnou úlohu nevinného Donalda Martina. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (69)

novoten 

všechny recenze uživatele

Jsme zlí a tvrdě spravedliví! Jé, co jsme to provedli... Ta zaujatost přehnaně nesympatických vůdčích postav je vykonstruovaná a nevěrohodná a kontrast s čestným Fondou velmi protivný. Režisér Wellman naštěstí neroztahoval prostou zápletku na neúnosnou míru a vše včas ukončil, takže nehrozí katastrofa, ale jinak je tahle moralita jenom slabým odvarem všeho, co jsem na téma spravedlnosti viděl. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Mám rád soudní dramata jako Dvanáct rozhněvaných mužů nebo Kdo seje vítr, která se obvykle přes kupu kvalitních dialogů doberou pointy hodné zamyšlení. Jízda do Ox-Bow sice není situována přímo do soudní síně, ale svou strukturou má k výše uvedeným filmům blízko. V jiném westernu by pověšení vrahů a zlodějů dobytka nikdo neřešil, tento však dává prostor morálnímu aspektu věci. Samozvaný soudní tribunál (v němž mají hlavní slovo stejně ti hlasitější) nechce spravedlnost, chce trest. Dav lačnící po krvi jedinec zastavit nedokáže. Dialogy nejsou napsány přímo mistrovsky, ale zvolené situace dobře demonstrují mravní poklesky lidí, kteří jsou zrovna na koni (třeba i doslovně). Výsledný dojem kazí doslovnost závěru, podtrhujícího trpký vzkaz pro všechny, kteří by se snad rozhodli vzít spravedlnost do vlastních rukou: vykonáním rozsudku nic nekončí, naopak může být začátkem vašeho pozvolného konce. 85% ()

sud 

všechny recenze uživatele

Tenhle film je pro mě celkem zklamání. Čekal jsem nějaký drsný příběh, plný krutosti a bezmocnosti, něco jako "Kladivo na čarodějnice" ve westernovém kabátě. Toho jsem se i dočkal, ovšem až v druhé polovině vyprávění. Ta první je plná keců o ničem a hádek jestli je to správně nebo ne, jestli počkat na šerifa, nebo jestli vyrazit. Až ve chvíli, kdy naleznou ony tři muže se film rozjede a je celkem zajímavý, plný dusné atmosféry. A konec rovněž potěšil, čtení dopisu v baru je silná scéna (i když....inu, 40. léta) a Červená řeka nikdy nezněla tak smutně, jako v samém závěru filmu. Henry Fonda byl ve své roli skvělý, i když na svoji větší příležitost teprve čekal. "Jízda do Ox-Bow" není špatný film, ale hodně mě navnadilo zdejší hodnocení a text distributora. Dle mého se nejedná o žádnou extra klasiku, ale o malý průměrný koukatelný krátkodechý a nadhodnocený western. 55%. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Rýchle, možno občas trošku strohé, ale zato určite účinné a skvelo zahraté. A preto úplne chápem umiestnenie na IMDb, nechápem naše nízke hodnotenia ako aj snahu o modernizovanie v téme - spravodlivosť do vlastných rúk - napríklad 'The Playaz Court'. Film za kratučký čas dokáže vypovedať mnoho a keď to berie niekto ako western, nečudujem sa sklamaniu. 85%. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (12)

  • Když byl Henry Fonda malý kluk, vzal ho otec na náměstí do města Omaha, kde spatřil lynčovaného muže. Když se malý Henry ptal otce co to s ním má společného odpověděl: „Lynčování je záležitost kohokoliv, kdo jde kolem.“ Fonda se poté zasloužil o to, že tato věta byla napsána do scénáře. (Kulmon)
  • Ulice v městečku je stejná jako ta, která byla později použita ve filmu Pistolník (1950). (Mol)

Reklama

Reklama