• classic
    *****

    LEGENDARY MASTERPIECE PSYCHOLOGICAL WESTERN,ktorý ma tak zrazil svojim pojatím k zemi,ako by som vypil hektolitre alkoholu o jednom chlapíkovi Larrym Kinkaidovi,ktorého považujú za mŕtveho kvôli tomu,že ho mali tohoto farmára zabiť a okradnúť mu dobytok...A títo dementi si absolútne nič neoveria... A tak po tejto správe sa veľa miestnych mužov rozhodne vziať zákon do vlastných rúk,a pritom si neuvedomujú,čo činia... Pánečku na to,že toto extra dielo od Williama Wellmana trvá len 75 minút udejú sa tu také extrémne udalosti,že na konci snímku som si pripadal ako obarený čajom... K tejto nemilej hnusnej po krvi bažiacej bande sa pridáva aj HENRY FONDA ako kovboj Gil Carter spolu s parťákom,ktorí budú účastníci INCIDENTU v tzv.procese s tromi „obvinenými”s tejto vraždy... Tí obvinení sú DANA ANDREWS a ANTHONY QUINN,pričom Juan je až moc pokojný,čo sa deje a Donald Martin má nervy v kýbli...Ďalej,t.j hrdlorezi: Títo ľudia mali kamenné srdce,našla sa skupina siedmych z nich,klasika medzi nimi Henry,ktorí s touto fraškou chceli niečo urobiť,ale nedalo sa,len sa prizerali a potom na konci čítal dopis,ktorý napísal Donald na rozlúčku... KAMERA ARTHURA C.MILLERA čoraz viac zdôrazňuje,čomu sa už nedá predísť.Dusná atmosféra ako HROM!!! Chceli sa klasicky riadiť tým,čo káže Zákon a Poriadok,len akosi pozabudli na jeho hlavnú podstatu:„Nebrať ho do vlastných rúk,ale poskytnúť im právo sa obhajovať,kde do popredia sa vkráda slepá spravodlivosť,násilie,lynčovanie,emócie...” Jeden z najlepších filmov,aké som za posledné mesiace videl...(18.8.2014)

  • Matty
    ****

    Mám rád soudní dramata jako Dvanáct rozhněvaných mužů nebo Kdo seje vítr, která se obvykle přes kupu kvalitních dialogů doberou pointy hodné zamyšlení. Jízda do Ox-Bow sice není situována přímo do soudní síně, ale svou strukturou má k výše uvedeným filmům blízko. V jiném westernu by pověšení vrahů a zlodějů dobytka nikdo neřešil, tento však dává prostor morálnímu aspektu věci. Samozvaný soudní tribunál (v němž mají hlavní slovo stejně ti hlasitější) nechce spravedlnost, chce trest. Dav lačnící po krvi jedinec zastavit nedokáže. Dialogy nejsou napsány přímo mistrovsky, ale zvolené situace dobře demonstrují mravní poklesky lidí, kteří jsou zrovna na koni (třeba i doslovně). Výsledný dojem kazí doslovnost závěru, podtrhujícího trpký vzkaz pro všechny, kteří by se snad rozhodli vzít spravedlnost do vlastních rukou: vykonáním rozsudku nic nekončí, naopak může být začátkem vašeho pozvolného konce. 85%(23.10.2007)

  • Mol
    ****

    Dvanáct rozhněvaných můžu - verze, divoký západ. Fonda tady toho prostoru moc nemá a scéna, kde potká svou rozkošnou Rose, vlastně byla ve filmu zbytečná, protože to nemělo na příběh vůbec žádnej vliv, ale rozhodně mě pobavila scénka, když přišli do baru a barman se jich ptá: "Co si dáte? Whiskey?" - "Co máš?" - "Whiskey."(3.2.2014)

  • pepo
    *****

    12 rozhnevanych kovbojov na Ceste slavy divokym zapadom. Lumeta to propomina pribehom, Kubricka atmosferou bezmocnosti. Nie je to typicky western, ale skor sudna psychologicka drama. Ak niekomu dojde pointa pred jej vypovedanim, je to o to silnejsie. Herci na cele s Fondom vynikajuci, vypovedna hodnota silna, film aj vdaka dlzke velmi svizny. 9/10(2.12.2018)

  • zlabus
    *****

    28 rozhněvaných mužů. Tyhle filmy ze soudního prostředí mi hodně sedí. Inteligentní dialogy, úvahy o vině a nevině a morální přesah. Kvality 12 rozhněvaných mužů to, díky lehčí naivitě, nedosahuje. Ale s přihlédnutím k žánru a době vzniku filmu, byla určitá porce naivity asi nutností. Což se prokázalo tím, že film byl ve své době poměrně propadák. Pro mě však rozhodně skvělý film, který si imho místo v top 250 imdb zaslouží! I když jsem evidentně jediný kdo si to myslí. :)(2.5.2009)

  • Henry Fonda

  • - Henry Fonda bol vo všeobecnosti nešťastný z kvality filmov, natáčaných počas kontraktu so spoločnosťou 20th Century Fox. Len v prípade dvoch filmov z tohto obdobia vyjadroval svoju spokojnosť s účinkovaním v nich. Okrem The Ox-Bow Incident to bola aj snímka The Grapes of Wrath (1940). (beso74)

  • - Když byl Henry Fonda malý kluk, vzal ho otec na náměstí do města Omaha, kde spatřil lynčovaného muže. Když se malý Henry ptal otce co to s ním má společného odpověděl: „Lynčování je záležitost kohokoliv, kdo jde kolem.“ Fonda se poté zasloužil o to, že tato věta byla napsána do scénáře. (Kulmon)

  • - Ulice v městečku je stejná jako ta, která byla později použita ve filmu Pistolník (1950). (Mol)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace