Režie:
William WylerHudba:
Maurice JarreHrají:
Terence Stamp, Samantha Eggar, Mona Washbourne, William Bickley, Kenneth More, Edina Ronay, William Beckley, Allyson AmesObsahy(1)
Mladý bankovní úředník (Terence Stamp) vyhraje ohromnou sumu ve sportovních sázkách. Rozhodne se, zakoupit odlehlou nemovitost a tím si začne plnit svůj utajený sen. Je vášnivý sběratel motýlů, ale příběh bohužel odkrývá, že ne jen to mu stačí k životu. Unese mladou, pohlednou studentku(Samantha Eggar), kterou zná ze základní školy. Snaží se jí přesvědčit, že i v zajetí se do něho časem zamiluje. Dívka se díky náhodě málem osvobodí a divák zjištuje, že (T. Stamp) není úplně duševně v pořádku. Ať už to dopadne, jak to dopadne, nechová se k lidem nijak špatně, ale v závěru snímku přijde nečekané zjištění... je to opravdu sběratel ... (Svata)
(více)Videa (1)
Recenze (48)
Jeden z nejlepších únosových thrillerů vůbec! Přestože je stopáž drobet přehnaná a určitě by snesla mírné zkrácení, nenudil jsem se ani chvíli. Úlisný psychopat Terence Stamp odvedl skvělý výkon, jeho postava je velmi zajímavá, propracovaná a uvěřitelná, není to jenom takový ten obyčejný šílenec s nejasnými motivy. Jeho oběť se pak chová relativně smysluplně, což je věc nevídaná. 85 % Horror movie of the Year ()
Chci znát jeden důvod, proč doufat v kvalitu adaptace knihy, která se odehrává v myslích postav, nenabízí objektivní úhel pohledu a jejíž poselství není utvářeno ani tak událostmi, jako spíš tím, jakým způsobem protagonisté přemýšlejí. Nic? Já to věděla. Navíc zdejší Miranda má do té neortodoxní hlubokomyslné, elegantní a lišácké krásky asi tak daleko jako školní uklízečka k anglické královně. ()
Pozdní a velmi slabý Wyler. Zpočátku se zdá, že nás čeká prakticky až horrorová podívaná založená na minimalismu, aby se film následně transformoval na drama, ze kterého jsou snad i cítit květinové děti a v samém závěru se zase dočkáme jakéhosi pokusu o vysvětlení Stockholmského syndromu. Herci jsou velmi špatní a protože se na scéně objevují prakticky jen ti dva, tak si asi dovede představit, jak se jich po čase zatoužíte zbavit. Vše trochu zachraňuje úplný závěr, ale když si vzpomenu na to příšerné tvrdé světlo a nijakou dramatickou linku, nemohu hodnotit jinak než velmi podprůměrně. ()
Mladý psychopat sbírá nejenom motýly, ale i ženy. Není s nima schopen fyzického kontaktu, ale rád se na ně dívá a vyžaduje jejich pozornost. Bohužel za cenu toho, že je vězní u sebe doma. Což, jak jistě uznáte, není příliš standartní a to samé si myslí i dívka, kterou vězní. Terence Stamp jako citově deprivovaný psychouš s ledovým výrazem je znamenitý. Ovšem co každého překvapí, aspoň tedy mně a to nemile, je neobvyklý konec. ()
Rozhodla jsem se, že se pokusím sehnat knihu a pak to třeba objektivněji ohodnotím. Ať jsem dělala, co jsem chtěla, tak hlavní představitelé mně nesedli. V mých představách kolovalo mnohem víc jiných hereckých es, kteří by to zvládly podle mého subjektivního názoru mnohem lépe. Terence na mě působil jak nevinné malé kotě sbírající nejen motýlky a postrádala jsem u něj alespoň trochu víc těch psychopatických rysů, které by celému příběhu trochu rozproudily krev. A Samantha se snažila seč jí síly stačily, ale nestačilo to k mojí lítosti nad jejím osudem. Konec konců tam měla poměrně dokonalý servis, mně do postele jídlo nikdo nenosí. Takže já bych s těmi nominacemi rozhodně tak nehýřila, ale jsem pouhý laik. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (7)
- Wyler pracoval se dvěma štáby, s britským v exteriérech hrabství Kent a okolí Londýna a s americkým v hollywoodském studiu společnosti Columbia, kde vznikla podstatná část snímku. Celé natáčení probíhalo víceméně chronologicky, především kvůli malým hereckým zkušenostem Samanthy Eggarové, jejíž zářivě rudé vlasy také Wylera přesvědčily o nutnosti použití barevného materiálu. (Zdroj: Letní filmová škola)
- Představitel hlavní mužské role Terence Stamp získal pověst talentovaného herce na londýnských jevištích a ve filmu se prosadil titulní úlohou naivního námořníka v adaptaci Melvilleovy novely Billy Budd (1962), za niž byl nominován na Oscara. Wyler ho obsadil především kvůli andělské tváři, s níž kontrastovala jeho pověst neodolatelného světáka a svůdce. Právě tato dvojakost byla podle režiséra nutným předpokladem pro přesvědčivé ztvárnění titulní postavy. (Zdroj: Letní filmová škola)
- Wyler provedl oproti předloze jednu zásadní změnu, a sice eliminoval její duální perspektivu (v knize je dívčina linie příběhu vyprávěna formou nalezeného deníku), aby mohl zaujmout objektivnější stanovisko. Jinak vytvořil celkem věrnou adaptaci, odehrávající se prakticky v jediném prostředí odlehlého venkovského domu pouze mezi oběma protagonisty. (Zdroj: Letní filmová škola)
Reklama