poster

Sběratel

  • Velká Británie

    The Collector

  • USA

    The Collector

Drama / Thriller

Velká Británie / USA, 1965, 119 min

Režie:

William Wyler

Předloha:

John Fowles (kniha)

Hudba:

Maurice Jarre

Producenti:

John Kohn
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Bloody13
    ****

    Režisér rozsáhlého Bena Hura natočil komorní thriller o dvou hercích v jednom sklepu. V něm psychopat s vizáží Sheldona Coopera drží v zajetí krásnou zrzku, s níž by rád strávil celý život. The Collector nenabízí nějaké výraznější násilí, jako třeba příbuzné Psycho, jeho síla tkví jinde. A to jak v parádním obsazení, tak scénáři a v příjemných detailech. Stampův „Sběratel“ totiž není typický maniak, který své oběti bezhlavě mučí. Naopak. Své potenciální lásce dopřává nečekané pohodlí, kratičké vycházky, ale i respektované soukromí (před vstupem do pokoje vždy klepe). A to je na únosce hodně sympatický přístup. Dívka zachovává zdravý rozum a snaží se svého nepřítele přechytračit a zároveň nenasrat. Postupem času však samozřejmě dochází k vzájemným konfliktům, které vrcholí v poslední půlhodince. Snímek by si tak neměli nechat ujít hlavně fandové pomalých, ale kvalitních thrillerů.(4.2.2014)

  • emma53
    ***

    Rozhodla jsem se, že se pokusím sehnat knihu a pak to třeba objektivněji ohodnotím. Ať jsem dělala, co jsem chtěla, tak hlavní představitelé mně nesedli. V mých představách kolovalo mnohem víc jiných hereckých es, kteří by to zvládly podle mého subjektivního názoru mnohem lépe. Terence na mě působil jak nevinné malé kotě sbírající nejen motýlky a postrádala jsem u něj alespoň trochu víc těch psychopatických rysů, které by celému příběhu trochu rozproudily krev. A Samantha se snažila seč jí síly stačily, ale nestačilo to k mojí lítosti nad jejím osudem. Konec konců tam měla poměrně dokonalý servis, mně do postele jídlo nikdo nenosí. Takže já bych s těmi nominacemi rozhodně tak nehýřila, ale jsem pouhý laik.(14.4.2014)

  • pepo
    ****

    Veta "Pod si pozriet moju zbierku motylov" naberie po tom to filme novy vyznam. Vyborny minimalisticky thriller, ktory si vystaci s jednou hereckou dvojicou, silnou atmosferou a perfektnym zaverom. Cas sice jeho hrany otupil (pretoze podobnych filmov sme odvtedy videli stovky), ale stale ide o spickovu a nekompromisnu zanrovku od jedneho z najlepsich hollywoodskych reziserov historie. 9/10(12.1.2019)

  • Lima
    ****

    Mladý psychopat sbírá nejenom motýly, ale i ženy. Není s nima schopen fyzického kontaktu, ale rád se na ně dívá a vyžaduje jejich pozornost. Bohužel za cenu toho, že je vězní u sebe doma. Což, jak jistě uznáte, není příliš standartní a to samé si myslí i dívka, kterou vězní. Terence Stamp jako citově deprivovaný psychouš s ledovým výrazem je znamenitý. Ovšem co každého překvapí, aspoň tedy mně a to nemile, je neobvyklý konec.(8.5.2003)

  • darkrobyk
    ****

    Jeden by nevěřil, jaký nervák může být voda tekoucí ze schodů... Tak copak to máme ve sklepě? Housenku, ze které je třeba vypěstovat motýla. Motýla do sbírky. Příjemně se tvářící Terence Stamp dokáže na svém obličeji vykouzlit takové grimasy, až z nich běhá mráz po zádech. Unesená Samantha Eggarová za ním trochu pokulhává, ale je jen o malinko horší. Skvělé konverzační drama ze starého sklepa s gotickou křížovou klenbou, které má nakročeno ke špatnému konci. Výborná kamera, hudba...zkrátka poctivě udělaný film po všech stránkách, i když současný divák by nemusel pomalejší tempo zcela unést...(4.7.2016)

  • - Wyler pracoval se dvěma štáby, s britským v exteriérech hrabství Kent a okolí Londýna a s americkým v hollywoodském studiu společnosti Columbia, kde vznikla podstatná část snímku. Celé natáčení probíhalo víceméně chronologicky, především kvůli malým hereckým zkušenostem Samanthy Eggarové, jejíž zářivě rudé vlasy také Wylera přesvědčily o nutnosti použití barevného materiálu. (Zdroj: Letní filmová škola)

  • - Původně byly do role Mirandy Grey zvažovány herečky Sarah Miles, Julie Christie a Natalie Wood. (Chatterer)

  • - Představitel hlavní mužské role Terence Stamp získal pověst talentovaného herce na londýnských jevištích a ve filmu se prosadil titulní úlohou naivního námořníka v adaptaci Melvilleovy novely Billy Budd (1962), za niž byl nominován na Oscara. Wyler ho obsadil především kvůli andělské tváři, s níž kontrastovala jeho pověst neodolatelného světáka a svůdce. Právě tato dvojakost byla podle režiséra nutným předpokladem pro přesvědčivé ztvárnění titulní postavy. (Zdroj: Letní filmová škola)