Režie:
David Gordon GreenKamera:
Michael SimmondsHrají:
Leslie Odom Jr., Ann Dowd, Jennifer Nettles, Lidya Jewett, Olivia Marcum, Ellen Burstyn, Raphael Sbarge, Linda Boston, E.J. Bonilla, Antoni Corone (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Příběh nového Vymítače ďábla začal na Haiti, kde fotograf Victor (na Oscara nominovaný Leslie Odom, Jr.) přišel před dvanácti lety v důsledku katastrofálního zemětřesení o těhotnou manželku. Naštěstí se podařilo zachránit novorozenou dcerku Angelu, o kterou se Victor od té doby vzorně stará. Absolutně ho proto vykolejí, když se jednoho dne Angela nevrátí domů ze školy. Zmizela společně se spolužačkou Katherine v lese za městem a zoufalí rodiče, policisté, vojáci a dobrovolníci po nich marně pátrají. Třetího dne se stane zázrak. Dezorientované a vyčerpané dívky se objeví na malé farmě, daleko od místa, kde zmizely. Bezmeznou radost však záhy vystřídá narůstající znepokojení. Po důkladném lékařském vyšetření jsou sice Angela i Katherine označeny za zcela zdravé, jejich chování ale naznačuje, že si z toho, co prožily, odnesly víc než jen nepříjemnou vzpomínku. Zkušený exorcista by na první pohled poznal, že jsou obě dívky posedlé. Victor je ale pragmatik, který na peklo ani nebe nevěří, dokud ho nezažije na vlastní kůži. Tou dobou už ale může být pozdě. Pro všechny. (Cinemart)
(více)Videa (13)
Recenze (143)
K filmu píšu svůj jubilejní 1000 komentář a věřím, a nebojím se použít ta slova, že toto přímo mystické načasování mi vnukl sám Ďábel. Tak to cítím. Jediný problém máme oba s tím, že to není důstojná pocta The Exorcist, (který má už léta čestné místo v mé topce). David Gordon Green šlape pouze kalnou břečku, po většinu snímku bez fungující atmosféry. A to, co mě děsilo (a děsí dodnes!) v hororu z roku 1973, to tady vůbec nefunguje. Kdybych se dokázala oprostit od srovnávání, možná bych byla tolerantnější. Ale v případě mé srdeční záležitosti toho zkrátka nejsem schopna. ()
Keby sa to nepriživovalo na jednom z najlepších a najdesivejších hororov, tak by som dal 3*. Takto je to síce updatovana báchorka, ale funguje len do samotného vymietania. To samo o sebe je... bez gradácie, napätia a s chabým vyústením. Netvrdím, že to nemá pár zaujímavých nápadov, ale absolútne to postráda konflikt viery. Hlbší presah v ktorom sa môže kresťanská mytológia a svetonázor stretnúť s krutou realitou. Finálny monológ je dokonca smiešny. Neviem veľmi prečo David Gordon Green točí filmy, ktoré postrádajú atmosféru a stávajú sa len akousi prehliadkou funkčných klišé. Nie je to úplná katastrofa, ale zároveň je to úplne zbytočný film. Ďalšia premárnená príležitosť. ()
Klidně by tu mohlo být méně lekaček, počítačových efektů i hudby, i tak se ale jedná o vcelku důstojné oživení Friedkinovy klasiky. Paradoxně nejsilnější a nejděsivější je ještě než se začnou točit hlavičky a krucifixy. Pak už se jede víceméně podle zajeté šablony, ale i tak převládá spokojenost a za mě nesouhlas s negativní odbornou kritikou. ()
Beriem fakt, že si chceli ísť tvorcovia svojou vlastnou cestou, že chceli prekvapiť svet príbehom, ktorý osvieži túto starú legendu, no menej je niekedy viac, čo platí najmä v prípade námetu. Oproti originálu, ktorý sa prakticky od úvodu nesie v dusnej, temnej atmosfére, sa tento v prvej tretine stále hľadá, pričom divák sleduje nepodstatné osudy ľudí, ktorým prakticky ani nedokáže fandiť, respektíve vo vývoji deja odstupom času nezohrávajú takmer žiadnu dôležitú rolu. 65 minút človek čaká na niečo, čo sa malo diať od úvodu, pričom až potom konečne dôjde na pasáže, ktoré z pohľadu exorcizmu naplnia nejaké očakávania. Vo mne sa to bije. Je to tak medzi 2-tri, ani o milimeter viac. Je to škoda. Keď už sa niekto ujal príbehu, ktorý si v minulosti vybudoval rešpekt, nemal to do rúk chytať takýto priemerný babrák, ktorý to sprzdil. Ľudia to budú odsudzovať, i keď vo svojej podstate to (asi) nie je až taký extrémny prúser. ()
Napodobit klasiku Halloween skrze soft-reboot je mnohem snadnější úkon, než u legendárního Vymítače ďábla. Znamení víry je ten nejvíc bezpečný, korporátní a studiový "requel" všech dob, který není strašidelný, nemá zajímavé postavy, vztahy a nerozumí originálu. Green zde se svoji partou totiž i pohnojí ústřední vztah matky s dcerou, který je absolutně stěžejní v původním příběhu. Zároveň zde nijak neprohlubují motivy, témata a příběh. Tvůrci také selhali zachytit správným stylem strach o vlastní dítě, které je postiženo neřešitelným a neléčitelným problémem. Když se ale na to koukneme čistě z pohledu hororu, tak to také naprosto selhává. Bída, kterou by se neměl nikdo obtěžovat. ()
Galerie (31)
Zajímavosti (5)
- Film sa natáčal v Atlante a Savannah (Georgia, USA) a Santo Domingo (Dominikánska republika). Natáčanie trvalo od novembra 2022 do marca 2023. (Arsenal83)
- Ellen Burstyn pôvodne odmietla zopakovať si svoju rolu spred 60 rokov z Vyháňač diabla, no potom jej ponúkli dvojnásobný plat. Burstyn si vtedy pomyslela: "Mám pocit, že diabol sa pýta na moju cenu." Nakoniec úlohu prijala a použila plat na financovanie štipendia MFA pre hercov na Pace University, kde Actors Studio vyučuje svoj program. Burstyn je celoživotným členom Actors Studio a jeho spolupredsedkyňou. (Arsenal83)
Reklama