Režie:
František FilipScénář:
Jiří HubačKamera:
Rudolf Stahl ml.Hrají:
Vladimír Menšík, Jana Hlaváčová, Jaromír Hanzlík, Čestmír Řanda st., Regina Rázlová, Josef Vinklář, František Hanus, Iva Janžurová, Vítězslav JirsákVOD (1)
Obsahy(2)
Hra Jiřího Hubače, vyznamenaná na MTF Zlatá Praha 1977 a na MTF Monte Carlo 1978, patří k nejvýznamnějším dílům české původní televizní tvorby. Dramatický příběh otce, syna a celé rodiny řeší závažný sociální problém, který s sebou přináší nebezpečí alkoholismu. Otec Kára (V. Menšík), hudebník v baru, propadá alkoholu natolik, že to ohrožuje rodinné soužití. Jeho žena (J. Hlaváčová) vidí, jak se partner mění, nemá už sílu znovu uvěřit jeho dalším slibům a opouští ho. Jediný, kdo otci ještě věří, je syn Ondřej (J. Hanzlík). Přesvědčí ho, aby se šel dobrovolně léčit… Předností Hubačova dramatického talentu je hluboký pohled na osudy postav a jejich okolí, schopnost vytvářet živé a pravdivé charaktery. V roli Káry v inscenaci Františka Filipa z roku 1977 vytvořil Vladimír Menšík jednu ze svých nezapomenutelných postav. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (225)
Klenot české TV tvorby. Zajímavé je, že Jana Hlaváčová tu hraje maminku Hanzlíkovi ač sama starší o pouhých 10 let. Menšík o 20, což by už věkově odpovídalo. Hlaváčová je tu na první pohled viditelně zestařená uměle, toto byl zjevně důvod :) V době natáčení bylo Hlaváčové 39, Hanzlíkovi 29 a Menšíkovi 48 let. V pokračování Tažní ptáci - o 5 let později se tvůrci už Hlaváčovou moc zestařovat nesnažili a Hanzlík, který v prvním dílu vypadal celkem mladě, už v pokračování vypadá na svůj věk a tudíž je na něm už dost vidět, že je na roli Hlaváčové syna už trochu starý - vypadá spíš jako mladší bratr, než její syn. ()
Když geniální komik přejede dlaní po své tváři a z úsměvného šklebu se stane naprosto geniální tragická studie. Pan Menšík nízkou kvantitou svých vážných rolí naznačil své možnosti a kvalitou ztvárnění těchto nemnohých postav naprosto vyvrátil dosavadní předpoklad, že jeho tvůrčí předurčenost byla dostatečně využita v převážně komediálních rolích. Vladimír Menšík mohl totiž být králem na všech polích. Co říci k dalším? Jana Hlaváčová 100%, Jaromír Hanzlík 100%, Čestmír Řanda 100% +plus taktéž i jeho životní role. Doslovný vrchol televizní tvorby. 100% ()
Koncert jednoho velkého hereckého génia, který si tímto filmem zaslouží určitě nesmrtelnost. Pan Herec Rudolf Hrušínský má Spalovače mrtvol, Pan Herec Vladimír Menšík má tohle. Pokud jste navíc něco podobného zažili, či se vás to (jakkoliv) týká, o to je ten pocit beznaděje větší. ()
Velmi silný příběh o člověku, který je v pasti závislosti na tvrdé droze, alkoholu. Ničí svou rodinu, ničí sebe. Trapně je okolí, trapně je jemu -- když mu klesne hladina. Potom sám sebe dokáže hodnotit a pohrdat sebou, ale že by se měl léčit, to je těžký krok. Vždyť poslední ostrůvky vlastní osobnosti a hrdosti jsou ty, kdy prohlašuje a doufá, že to zvládne sám, léčení je pro něj poslední prohra. Díky civilnímu scénáři, který jde mimo jakoukoli teatrálnost (viděl jsem velmi nedávno americký Flight na totéž téma, se jmenovaným problémem), jsem nyní opravdu přesvědčen, že alkoholismus je nemoc a nikoli jen nekonečná řada lidských selhání. Že si ji člověk zavinil sám (pak už) nehraje roli. Nemám alkoholika mezi blízkými, ale tenhle příběh mi hnal slzy do očí. Menšík 100% a není co dodat, Hlaváčová 100% a trpěl jsem za ni. Oba dovedou hrát pouhou řečí těla, barvou hlasu, výrazem. Nepřehrávají, nevypadávají z role. Hanzlík skoro 100%, jedna z životních rolí i pro něj. Kdo mě překvapil velmi příjemně, Řanda, skoro 100% -- jsem zvyklý, že jeho roličky malých trapných padouchů jsou často schematické, primitivní. Zde hrál roli našeptávače hlavně po úvodu velice dobře. Inteligentní roli měl i Vinklář, fajn že nesklouzl k mentorování, skoro 100%. Jediná slabina filmu, Rázlová, mi dost nesedla. Když už ostatní hodnotím procenty, tak sotva 50%. Ještě k zasazení do doby -- cítím deziluzi a depresi z vrcholu normalizace, nicméně film velmi solidně potlačil povinné prvky reálného socialismu a je v něm jen velmi drobné a snesitelné tepání buržoazních nešvarů (rozuměj Řandy). Za mě snad úplně nejlepší televizní film mé rodné země. ()
Priznám sa, že prva som videl voľné pokračovanie ,,Tažní ptáci,, a až potom práve ,,Ikarúv pád,,. Vôbec to nevadilo a znovu po stoprvýraz sa asi budem opakovať. Úžasný hrecký koncert Menšíka a spol. , v určitých momentoch veľmi silný a citlivý príbeh. Jeho silnú psychologickú stránku televízna insenácia zaberá výborne aj ona komornosť diela. ()
Galerie (6)
Photo © Česká televize / Vlasta Gronská
Zajímavosti (13)
- Dle vyjádření syna Vladimíra Menšíka (otec Kára) Petra Menšíka jeho matka doma při sledování filmu plakala, řka při tom: "Teď tatínek nehraje, to je prostě on." (JoranProvenzano)
- Jaromír Hanzlík přiznal, že ve scéně, kdy se jeho otec Kára (Menšík) chystá do léčebny a synovi ukazuje svou zraněnost a zranitelnost, ho Menšík svou pravdivostí rozplakal. (sator)
- Herec Vladimír Menšík si roli člověka propadajícího alkoholu nezahrál pouze v tomto snímku, ale také o 11 let později ve filmu Dušana Kleina, Dobří holubi se vracejí (1988). (majky19)
Reklama