Reklama

Reklama

Obsahy(1)

I v 70. letech vznikaly u nás filmy, které zdůrazňovaly nejen nutnost všemi prostředky hájit neprostupnost západních hranic, ale hlavně rehabilitovaly stalinistickou éru. Se směšnou patetičností vyprávěný příběh se odehrává v roce 1951 a odehrává se v armádních kruzích, zachycuje spory o co nejúčinnější vzdušnou ochranu hranic... Zvolil k tomu pracovní spory mezi zkušeným, ale myšlenkově již ustrnulým generálem a mladým politrukem, jenž prosazuje moderní koncepční řešení společného úkolu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (71)

marlon 

všechny recenze uživatele

ZAUJÍMAVOSTI k filmu: Odbornými poradcami filmu boli pplk. Josef Pavlík (inšpektor Odd. bojovej prípravy letectva Správy letectva a vojsk PVOŠ MNO, ktorý si vo filme "strihol" rolu amerického pilota) a mjr. Jan Kovář (vedúci starší dôstojník Odd. spojovacieho a rádiotechnického zabezpečenia 10. leteckej armády). Predobrazom postavy generála Dvořáka (Martin Růžek) je plk. (neskorší generál) Jindřich Misík, v lete 1951 veliteľ 71. divízie protilietadlovej obrany štátneho územia. ()

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Film plný úletů, ale přitom se o žádné alternativní či zábavné dílo nejedná. A to to začínalo tak zajímavě, při Bednářově čtení deníku jsem se celkem bavil, protože jeho hlas zněl, jak kdyby byl zavřený někde ve sklepě... A já se celou dobu těšil, že se na konci vysvětlí, proč ho do toho sklepa zavřeli (kouřil Růžkovi v kanceláři? kopnul mu do vrtule, co ji měl na stěně? udělal ošklivou výzdobu k výročí VŘSR?) Noo asi zase zkazím spoustě divákům zážitek, ale musím prozradit, že konec tedy v tomhle směru vůbec nic neosvětlil. On tedy mimochodem neosvětlil vůbec nic v žádném směru. No, jinak Růžek a Bednář vytvořili nejodpornější dvojici v dějinách české, a dost možná i světové kinematografie. Růžek se svým ksiftíkem prostě na rádoby pozitivní role nemá, Bednář je na tom sice v tomhle ohledu poněkud lépe (až na ty kruté, velmi úzké rty!), nicméně snažit se udělat z politruka kladnou postavu, na to muselo režisérovi a scénáristům chybět ale setsakra buněk v hlavě. No a příběhy sice vycházejí se skutečnosti, ale skutečnosti poněkud přežvejkané rádiem Jerevan. Ano, jednomu našemu pilotu na migu se podařilo po pronásledování sundat americkou stíhačku, ale až v Německu a hlavně díky tomu, že nepřítel se snažil uletět a měl zakázáno opětovat střelbu. Stejně tak dopravní letadlo havarovalo né kvůli srážce s imperialistickým balónem naplněným kapitalistickým héliem a protisocialistickými letáky, ale kvůli chybám posádky a počasí. No jinak mi přišlo divné, že nepřišlo Růžkovi divné, že se tolik lidí snaží z československého socialistického ráje uletět ("to už nám začínají ulétat i komunisti?" jak to Růžek hezky a dá se říci velice odvážně komentoval), ale nikdo z toho kapitalistického pekla naopak neprchá k nám... Což taky vysvětluje, proč na konci 80. let mohl ten Němec doletět na malinkém letadle až do Moskvy. Soudruzi nemohli uvěřit, že by se to taky jednou mohlo stát, považovali to za chybu radaru.. ()

Reklama

milwaukee 

všechny recenze uživatele

Dal jsem tři hvězdy (66,6%) a hned řeknu proč. Rádoby experti na leteckou tématiku se zde již vyjádřili. Teď se vyjádřím já. Film jsem viděl v mládí, ještě před vojnou. Protože jsem odebíral časák L+K, o letectví jsem věděl poměrně dost. Tak mě hned zaujalo, že kapitalistické Šůting Stáry tady nahrazují Aero L-29 Delfin. Ale zase si dost dobře nedovedu představit, že by nám soudruzi z Jůesej nějaký takový stroj půjčili. A pak jsem šel na vojnu. K letectvu. A právě s takovými chlapíky, jsem seděl na velitelském stanovišti a poslouchal jejich historky. Teď už to byli starší pánové, ale všichni piloti. A to, co popisuje tenhle film, o tom jsem taky něco slyšel. A tito pánové do teď mají můj respekt a obdiv, protože to, co říkali, opravdu ukazuje, že ten film až tak špatný není. Přistávat bez podvozku, katapultovat se z MiGu, kterému se roztrhla turbína, přelétávat ze Slovenska trofejní Mezky proti Tatrám a mít staženou prdel, jestli v přídavné nádrži nebude bublina, .... A v telefonním seznamu, který jsme na VS používali, byl u dvou jmen křížek. Ti takové štěstí neměli. Berme to tak, že dotyční byli vojáci. A voják, ať už sedí v Čáslavi, v Žatci nebo v Náměšti na letišti a nebo letí do Afgánu, pouze plní rozkazy. Nic víc a nic míň. A pokud jde o tu zeď, též by se mi nelíbilo, kdyby mi někdo cizí chodil po zahradě nebo lezl do bytu. Taky bych s ním byl hodně rychle hotov. Nižší hodnocení dávám za politruka, protože ten jako takový s létáním neměl moc co dělat (ale vlastně měl, vždyť to byl Študent z Nebeských jezdců). Pár jsem jich poznal a byli úplně k ... A Martin Růžek generála zvládl hodně dobře. I když bych ho párkrát kopnul do řiti, je to obrovskej záhul šéfovat armádě nebo divizi aby fungovala. Možná ty vojenské historky jednou zpracuji trochu víc, abych těmto profíkům vzdal hold. /zajímavý komentář Fondak/ ()

wayne99 

všechny recenze uživatele

Není to tak špatný, jak by se na první pohled mohlo zdát. S trochou nadsázky českej Top Gun, ale spíš taková malá politická agitka. Film je natočenej daleko střížlivějc než vlastní kniha – ta začíná předmluvou, ve který se píše: „Našli se před časem jedinci, kteří celé období od Února začali špinit. Znevažovali výsledky nesmírné a obětavé práce statisíců komunistů a dalších slušných lidí. Těch kteří vybudovali za čtvrtstoletí dílo, jenž nemá v celých dějinách obdoby.“ Ale i ve filmu je celá řada slušných hlášek: „To jsme to dopracovali! Komunisti nám utíkaj za hranice!“ Srandovní na tom je taky to, jak je snímek obsazenej – hlavního hrdinu hraje Jiří Bednář, který předtím natočil film Nebeští jezdci. Tady představuje mladýho kapitána-politruka, kterej s nostalgií a radostí vzpomíná na báječná padesátá léta – dobu, kdy západní letci mizeli v lágrech. Celý to tak trochu zachraňuje Martin Růžek, jenž hraje stárnoucího generála a dává filmu přece jenom trochu lidštější podobu. Na svý si přijdou hlavně milovnicí aeroplánů, ve filmu se objevuje celá řada letadel, který už jinde neuvidíte – vrtulový stíhačky přestavujou cvičný Jaky 11, MiGy jsou původní a dopravní letadla jsou dosluhující Iljušin Il-14. ()

Pitryx 

všechny recenze uživatele

Propagandistický film pod vší úroveň, ale nevím jak a proč, zkouk jsem ho celý. Filmy bez děje přejíždím, nebo prostě vypnu. Je sice pravda, že jsem jej nesledoval moc pozorně, ale sledoval. Takže ta hvězda jen za to, že jsem to viděl celé. Tak, fírnajs, nevím, jestli ji dávám tvůrcům, nebo sobě. Ale asi tvůrcům, ač nevím čím vlastně zaujali. 201110188918/8920 ()

Galerie (3)

Zajímavosti (16)

  • Coby narušitelské letadla USAF se objevili české cvičné letouny L-29 Delfín, jako sovětské stíhačky Lavočkin La-7 pak ve filmu vystupovali československé cvičné letouny Let C-11. (PaulxH)
  • Ve scéně vrácení poručíka Zdeňka Netopila (Jiří Krampol) na státní hranici vidíme obrácené označení států na hraničním kameni. „ČS“ má správně být ze strany naší a „DB“ ze strany tehdejší NSR. Ve filmu to je obráceně. Také sloupek se znakem NSR, který je před hraničním kamenem, tedy na území ČSSR, je umístěn špatně. Sloupek má být umístěn na území tehdejší NSR. (JSy)
  • Přestože se děj filmu odehrává v r. 1951, má operátorka radaru na pultě kalendář pro r. 1973. (Faznoh)

Reklama

Reklama