Režie:
Scott KalvertScénář:
Bryan GoluboffKamera:
David PhillipsHudba:
Graeme RevellHrají:
Leonardo DiCaprio, Lorraine Bracco, James Madio, Patrick McGaw, Mark Wahlberg, Roy Cooper, Bruno Kirby, Josh Mostel, Juliette Lewis, Michael Imperioli (více)Obsahy(1)
Pravdivý příběh o skonu nevinnosti a zrodu umělce... Filmová adaptace memoáru newyorského básníka a punkového hudebníka Jima Carrolla se zapsala do povědomí filmových příznivců především díky fenomenálnímu hereckému výkonu Leonarda DiCapria, kterému v době natáčení bylo dvacet let. Vyprávění zachycuje osud mladého Jima Carrolla coby nadějného hráče basketbalu na katolické střední škole a citlivého mladíka s básnickým talentem, který prostřednictvím přátel sklouzne do drogové závislosti. Ve vedlejších rolích se objevily další tehdy mladé a vycházející herecké talenty jako Juliette Lewisová, Mark Wahlberg a James Madio. Jim Carroll nejen že k filmu dodal předlohu, ale také se podílel na soundtracku, pro který napsal několik písní a instrumentálních skladeb, které zhudebnil ve spolupráci se skladatelem Graemem Revellem i kapelou Pearl Jam. Film, známý též pod názvem Basketbalový zápisník, se stal terčem kontroverze a protestů kvůli snové scéně, v níž si frustrovaný hrdina představuje, že postřílí některé své spolužáky a tyranského učitele. Kvůli podobnosti scény s reálnými incidenty střelby studentů na středních školách Heath v prosinci 1997 a Columbine v únoru 1999 byl film osočován jako návodné dílo mající dané události přímo na svědomí. Ve všech případech byla taková tvrzení soudem zamítnuta. (Česká televize)
(více)Recenze (402)
Ze začátku to nevypadá, že by šlo o nějakou přesnou sondu do života narkomanů, naopak jsem tam ten důvod, proč se "chlapci z předměstí" uchylují k drogám, moc nepostřehl. Závěrečná půlhodina je však opravdu silná a bohatě vám to vynahradí. DiCaprio byl už tenkrát Pan Herec a film by byl bez něj sotva poloviční. Potěšil rovněž mladý Mark Wahlberg. ()
Občas se poperou, jindy něco čmajznou, nemají úctu k autoritám, občas se opijí nebo čichají drogistické přípravky. Jsou to výrostci, ale ještě by nad nimi člověk hůl nelámal. Jeden z nich se vymyká: solidně hraje basketbal, s pokorou navštěvuje smrtelně nemocného kamaráda a píše si vše, co vidí v ulicích New Yorku a hlavně o tom, kam se ubírá jeho (ne)všední dospívání. Jemně prokreslené, soustředěné, živočišné i nervní DiCapriovo herectví se dere nahoru. Z rebela se pomalu stává muž, aby znovu spadl na samé dno: kvůli tomu, že si jednou „vezme“. Za solidní výpovědí o užívání drog stojí básník a hudebník Jim Carroll (jeho nejvýznamnější práci představuje právě jeho vlastní autobiografická kniha), o filmovou verzi byl prý mezi mladými herci slušný zájem (třeba Johnny Depp nebo River Phoenix), nakonec padla volba na DiCapria, který však nechtěl, aby to byl pouze nějaký laciný propagační film proti drogám. Nestalo se. A DiCaprio byl před kamerou znovu nesmírně přirozený. Nestaral se o to, co si druzí myslí (i proto následně přijal roli homosexuálního básníka Rimabauda), a i to mu možná v začátcích hodně pomohlo. ()
Zfilmované memoáry jednoho literárně nadaného newyorského narkomana. Nevěřím, že hlavní role v podání DiCapria vyžadovala vrcholné herecké umění. Domnívám se naopak, že komplexní charaktery, civilnější, pracující s bohatější škálou pocitů a nálad, jsou mnohem náročnější. Pan herec je ten, kdo pouhou intonací, postojem, nepatrným pohybem nebo mimikou dořekne vše, co do skriptu nešlo napsat. V tomto příběhu pro takové jemnůstky moc prostoru není. --- To ale vůbec nevadí. Tohle je agitka proti drogám a jako taková je velmi působivá, snad jedna z nejlepších. ()
Dlouho ho mi zůstával tento skvost utajen, ale jsem rád, že jsem ho nakonec objevil. Mladý Leo, James Madio i Mark Wahlberg mě velmi potěšili a hráli "vyjetý penery" tak dobře, že jsem neměl nejmenší problém jim to věřit. Začátek filmu pomalu představuje partičku 4 kamarádů, ballerz, které spojuje láska k basketballu, ale hlavně k užívání si života. Začíná to nevinně, jednou z hecu si daji lajničku háčka a už se vezou. - „Nejdříve, to byla záležitost sobotní noci a ty se cítíš fajn, jako gangster nebo rocková hvězda. Je to jenom něco na zahnání nudy. Říká se tomu kocovina, malý zlozvyk. Je ti tak dobře, že to začneš dělat i každý úterý pak čtvrtek a jsi v pasti. Každý začátečník tvrdí, že on nepodlehne, ale podlehne.“ Výborně obsazený film, který má určitě co nabídnout, není sice tak vtipný jako Trainspotting, tak kvalitně natočený jako Requiem za sen nebo tak klasicky pojatý jako My děti ze stanice ZOO, ale rozhodně má co nabídnout... a není toho málo. 85% ()
Extrémně působivý. Takový je Rváčův deník. A zároveň extrémně dobrý herecký výkon tehdy mladého DiCapria. Není to na drogové téma až takový nářez emocí, jako třeba u Requiem for a dream, ale přesto si myslím, že film dokáže víc než odstrašit. Pořád si lámu hlavu nad tím, proč ve školách pouštějí propagační kazety od Drop-inu, na kterých sedí doktor a stále opakuje "Nefetujte, není to dobrý" a podobný hovadiny. Pořád si lámu hlavu, proč nepustěj žákům prostě některej působivej film, kterej by na rozdíl od oněch kazet měl ten kýžený efekt. Poslední dobou hodně lidí v mém okolí balancuje na tenké hraně drogového opojení a nevím, jestli by po shlédnutí něčeho takového měli i nadále tu touhu. Ale třeba by aspoň měli příště mozek rychlejší než ruku, třeba by došli k takovému prozření, jako DiCaprio v té hospodě. Protože i bez nálepky "based on a true story" by si každý člověk, co pobral jen trochu rozumu dokázal domyslet, že to takle opravdu nechodí jen na filmovém plátně, ale je to bohužel krutá realita. A přitom chyba je vždy jen v prevenci... ()
Galerie (62)
Photo © New Line Cinema
Zajímavosti (15)
- Scéna na začátku filmu, poté, co byl Jim zbit Otcem. Kluci jsou čelem ke dveřím, kde zůstávají ve svých školních uniformách, ale když se dostanou na druhou stranu dveří, jsou oblečeni do normálního oblečení. (bfa)
- Leonardo DiCaprio se na roli připravoval tak, že s Jimem Carrollem chodil do Greenwich Village a společně četli poezii. (Delock)
- Autor autobiografické literární předlohy filmu Rváčův deník a předobraz hlavního hrdiny, básník a rocker Jim Carroll, si ve filmu zahrál cameo roli Frankieho Pinewatera, muže který ve feťáckém doupěti (přibližně 63. minuta filmu) zasvěceně vypráví Jimovi o své zkušenosti z kostela, která mu připomněla rituál přípravy heroinu. (Iggy)
Reklama