Režie:
Ladislav SmoljakHudba:
Pavel VondruškaHrají:
Zdeněk Svěrák, Petr Brukner, Jaroslav Weigel, Genadij Rumlena, Jan Kašpar, Marek Šimon, Robert Bárta, Michal WeigelObsahy(1)
V pořadí objevů čtrnáctá Cimrmanova hra nás zavede do nitra kontinentu téměř nedotčeného civilizací. Čeští cestovatelé se tu setkají s podivným kmenem lidojedů a málem skončí na jejich jídelním lístku. Příslušníci tohoto kmene jsou zvláštní ve dvou směrech: svým vzhledem a svou neobyčejnou učenlivostí. Tyto vlastnosti umožnily Cimrmanovi vyřešit jazykové a inscenační problémy s elegancí, jakou mu ostatní světoví dramatikové mohou jen závidět. Kdyby takové téma zpracoval dejme tomu G. B. Shaw, strávili by diváci v hledišti 5 až 7 hodin. Cimrman tu vystačil (nepočítáme-li úvodní vědecký seminář) s pouhou hodinou. Poprvé v historii Divadla Járy Cimrmana vystupuje na jevišti i živé zvíře. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (217)
Nejlepší scéna je tak se jmelím. Ta je už takřka legendární. Zbytek rozhodně nebyl špatný, jsou zde vtipné hlášky a různé slovní hříčky, ale vzhledem k tomu, co pánové Smoljak, Svěrák a spol. předvedli dříve, to patří k těm lehce slabším dílům. Ale pro příznivce slušného humoru to je stále dobrá volba. ()
Na Afriku jsem četl i slyšel samé rozporuplné reakce, tak jsem si ji vybral jako další hru z DJC, abych sám mohl posoudit... a bohužel se budu muset řadit k těm, kteří jsou spíš zklamaní. Pár slovních vtipů a Jmelí mě pobavilo, ale jinak mi přišlo, že je to celé jaksi unylé a vtipů obecně jako by ubylo. Dost ubylo. Seminář byl rychlý, sem tam vtipný, sem tam vůbec, ale hodinová hra s tím poměrem vtipných scén na celou stopáž na tom byla hůř, byť je zajímavé, že i přesto mi přijde, že hra i seminář byly na stejné úrovni. Většina toho, co mě pobavilo, se totiž objevuje až ve hře, jen jsou mezi tím dlouhé prodlevy nevtipných gagů. A bohužel i ta třetí hvězda mi vychází jen tak tak, jelikož to byl těžký průměr a to dokonce obecně, ne jen na úrovni DJC (to by pak dopadl o moc líp). Je to pro mě dokonce slabší. než Ztráta třídní knihy a to už je co říct, jelikož ta se mi taky nikdy zrovna nelíbila. Přitom celá cesta do Afriky skýtá větší potenciál než to, co z ní nakonec vzejde... Slabé 3* ()
Musel jsem hodnocení zvednout na plný počet. Čím víc to vidim tím víc se směju. Jmelí je geniální, ale naprosto nelogické. Protože je nasazené, když hercům vypadne text a nápověda usne. Jenže když nápověda spí a pak jí oním jmelím vzbudí, tak přece nemůže vědět kde se zrovna ve hře nachází a jakou repliku má nahodit. ()
Je to jeden z těch Cimrmanů, který mám míň rád - těmi dalšími jsou Ztráta třídní knihy a Cimrman v říši hudby, ale i tady jsou nezapomenutelný věci jako je univerzální trialog a hlavně ukázka z hry Opeřený had. "A co když se Ti třeba po roce zalíbí Nerada se myje?" S Nerada se myje bych v jednom stanu žít nechtěl." A co Hladila sviště proti srsti?":DD ()
Nemohu souhlasit, že duo S&S s Afrikou kvalitativně nestačí. Divadlo Járy Cimrmana mám velmi rád, hry znám skoro zpaměti (viz - http://txeco.euweb.cz/cimrman.htm ), ale v žádném případě nemohu říct, že Afrika je nejslabší. Naopak mi připadá, že S&S stále drží laťku humoru velmi vysoko. Zkuste se na to podívat znovu a možná odhalíte prvky, kterých jste si při prvním či druhém sledování nevšimli. Viděl jsem 2x live pokaždé v jiném obsazení a mám na DVD a nemohu než konstatovat, že je to velmi povedená hra. Hodnocení líbí/nelíbí záleží na tom, co má kdo radši, mně se třeba ze všech Cimrmanů nejmíň líbí Vražda v salonním coupé, ale to neznamená, že je to špatná hra. ()
Galerie (7)
Photo © Divadlo Járy Cimrmana
Zajímavosti (9)
- Úryvky ze hry jsou použity v dokumentu o Zdeňkovi Svěrákovi Tatínek (2004). (mnaucz)
- Nejedá se o první hru z repertoáru DJC, kde z úst Jaroslava Weigela zazní slavná otázka ohledně příbuzenstva pánů Žáby a Pulce. (MatyM)
- Turecký zpěv, který můžeme slyšet při cestě do Afriky, nazpíval Petr Brukner. (mnaucz)
Reklama