Reklama

Reklama

Píše se rok 2018 a na zničené Zemi proti sobě bojují zbytky lidí a počítačový systém Skynet. John Connor sice přežil Soudný den a byl vychován jako budoucí zachránce lidstva, ale zatím je pouze jedním z mnoha řadových velitelů. Lidstvo právě objevilo nový prostředek ke zničení Skynetu – rádiový kód schopný rychle a stoprocentně deaktivovat každý stroj. John Connor si uvědomuje, že toto není budoucnost, o které mu jeho matka vyprávěla. Něco je jinak. To se potvrdí, když se John seznámí s Marcusem Wrightem, mužem, jehož poslední vzpomínka je vlastní smrt. Jedná se o nový druh terminátora, uvnitř kovová kostra, ale zároveň lidské srdce a mozek. John a Marcus se společně musí vypravit do srdce Skynetu, aby zachránili jistého muže, kterého tam vězní. Jeho jméno je Kyle Reese a je to Johnův budoucí otec, který se jednou vrátí do minulosti a bude chránit Sarah Connorovu. (TV Nova)

(více)

Videa (18)

Trailer 2

Recenze (1 899)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Mám za to, že kdo má problém s filmem, má problém především s konceptem; kdo vyčítá nelogičnosti uvnitř filmového fikčního světa (vysazení Harvestra, držení jedné postavy v zajetí, závěr a co všechno bylo či mělo být zničeno...), měl by dávat větší pozor a uvědomit si, že i přes ušpiněný a schválně vybledlý look je vyprávění motivováno kompozičně. Smiřte se s tím, že se "úhel pohledu" proměnil, a tak nesledujeme dění očima člověka (matky Johna jako v T1-T2, Johnovým jako v T3), ale kyborga (a tak je "čtverka" efektivní, nikoliv efektní, zakládá si na čiré racionalitě, která není konfrontována s iracionálnem, a není v ní moc na odiv stavěných emocí, agrese a beznaděj probublává jen tak "mimoděk")._____ Čtvrtý díl považuji za ideální počátek nové trilogie, která se ale teprve musí osamostatnit od té původní, a to paradoxně prostřednictvím "trendu", který nastolily předchozí díly: okázalou hyperbolizací v předchozích částech již viděných scén (Harvester a Hunter-killer honičky jsou stylistickou nápodobou jedničky a dvojky a jejich ikonických akčních scén, celý závěr v továrně na T je variací těch z Camerona...). Je nutné mít také na paměti, že T1-T3 pracovaly s obrazem Terminátora a proměňovaly náš pohled na něj (zprvu zdánlivě nezničitelný stroj, před kterým není úniku a nelze se schovat na místě zaplněném lidmi, poté slabší, dokonce kladná verze následovaná spíše komickou a sebereflexivní postavou), a tak linie s Marcusem není jako z jiného světa, ale navazuje již na svět stávající._____ Problém bych pak viděl v tom, že Marcus nemá žánrovou a seriálovou paměť a neznalý divák tak sleduje příběh jeho pohledem (a tak odmítne závěr), zatímco znalci mají postavu Johna Connora, díky kterému je ve filmu nesčetné množství aluzí a "intertextualit", jenže s ohledem na T1-T3 se dočkáme "pouhého" zaplnění dialogových mezer a vršení časoprostorových paradoxů (jak máme mít strach o Johna, když víme, že ho má model T-800 zabít až v roce 2032 a nacházíme se v r. 2018?)._____Přesto oceňuji, že se zadařilo vzkřísit béčkovou ušpiněnou "poetiku" prvního dílu v blockbusterovém aranžmá druhého, i když to dost dobře nedrží pohromadě, protože se vyplňují díry z třetího, značně odlehčeného až sebeparodického dílu. Natočit lépe to asi nešlo, napsat rozhodně ano, ale i přes četná klišé a patos (patřící k žánru postapokalyptické sci-fi, ale nikoliv k Terminátorům) se jedná o výborný blockbuster a mírně nadprůměrný přírůstek k terminátoří řadě; jen škoda toho, že poslední dva modely vyjely z výrobní linky a byl jim zabudován čip, ve kterém se zapomnělo na inteligenci. 8+/10 ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Více než přiznané narážky (replika „I'll be back“ je na Zlatou Malinu; parafráze ocelárny z T2 pak špatnou anekdotou) mě zarážely ty nepřiznané: Vybuchlá pumpa = Univerzální voják. Úvodní plížení v podzemí = Cameronovi Vetřelci. Sběrače lidí = Válka světů. Vyřazování strojů = matrixovské EMP. Ponorka s internacionalisty stojícími proti partaji guerillových republikánů tíhnoucí k izolacionalismu = překroucený Nebuchadnezzar. Základna Skynetu = Blade Runner meets Rammstein revival. Rozepře na mostě = Charlieho andílci na přehradě štrejchnutý M:I III... ____ Plusy: Sam Worthington. Anton Yelchin v první třetině. Kamera. Tempo filmu. Skvěle (pře[d])narýsované „falloutovské“ (merchandisingové) universum; do něhož se přece tak snadno po „vyndání" filmových postav umístí počítačoví hráči. Práce s různými konci; divákům i postavám nabízí film odlišné. Široká paleta filmového osvětlení (dvojnásob nemístně vedle toho vyznívá Baleovo čtyřminutové fuckování DP-čka za chystání si scény a světel). Dialogy přes jistou strojenost (strojovost?) nezdegenerovaly do triviálně apokalyptického esejismu. Terminátoři. Předmluva POMA na csfd-ácké předpremiéře. ____ Mínusy: Christian „Ur trashing my scene!" Bale. Danny Elfman. Drama, napětí a emoce vyvěsily bílou vlaku a odmítly se dostavit. Akční scény: Až na útok Harvestera a následnou tiptop honičku s moto-terminátory pořádná akce (tj. delší a důslednější) chybí. A ona všemi zmiňovaná 1-shot helikoptéra? Naprosto izolovaný efekt pro efekt. Zřejmě to souvisí se soudobým trendem, rozkládat akci do více dílčích prostorů, odstřeďovat ji z jednoho centra, jímž by se divák mohl opájet. Mizí tak sice pole mimo záběr, protože je pokryto desítkami kamer, v jednotlivých záběrech však roste míra toho, co nevidíme. Ve válce ke všemu na rozdíl od hororu (T1), akce (T2) a komedie (T3) není možné chtít po kameře, aby zachytila vše teď a tady. ()

Reklama

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Těžko čekat něco víc, než co přinesly trailery. McG servíruje (ne)překvapivě slušný letní blockbuster, do kterého vesele fláká jednu citaci vedle druhé a to vše ve vizuálním ražení Charlieho andílků. Funguje to, hlavně v první polovině, více než obstojně. Atmosféra zbořených ulic vtáhne diváka přímo doprostřed jakékoliv herní pecky a akční vsuvky, v nichž hrdiny pronásledují obří roboti, v sobě mají víc života než celí Transformeři. Tyčí do ksichtu však dávají filmu scénáristi, jimž evidentně moc nezáleží na zdravé logice a mermomocí musí začít pitvat postavy a vztahy, jen aby se dobrali slzoproudného konce, který chytá (doslova) za srdce. Závěrem jedno jméno – Sam Worthington. Ten člověk ještě udělá v řadách charismatických hollywoodských chlapáků pořádný průvan. Je to nakonec on, kdo sedmdesátiprocentní váhání převažuje na čtvrtou hvězdičku. Těžko říct, co s tím udělá časový odstup a případná další projekce. ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

Jako akční film to není špatné, jako pokračování Terminátorů ano (je to asi na stejné úrovni jako třetí díl).V prvních dvou dílech byl odboj prezentován jako skupinky špatně vyzbrojených partyzánů schovávajících se v ruinách a živících se krysami, tady najednou mají nejmodernější technologie, stíhačky, vrtulníky, ponorky. Terminátoři v prvních dílech byli téměř nezničitelné a bezchybně fungující stroje, tady to už neplatí a jsou dost neschopní. Nedokáží trefit člověka z kulometu, nevšimnou si, že jim padá na hlavu těžký náklad, nebo že je přes silnici natažen drát. Tvůrci v přehnané kreativitě vymysleli několik nových druhů Terminátorů, a všechny jsou zbytečné (dvacetimetrový kolos), až nechtěně vtipné ("mototerminátoři", asi nejvtipnější moment filmu). Ty robotické housenky by se hodily spíš do Matrixu (nebo do hry Etherlords, kde byly přesně takové). Jinak film má slušnou výpravu (skoro jak Fallout 3), a akční scény, ale série Terminátorů pro mě asi navždy zůstane jen dvoudílná. Jo, a bohužel z geniální Fiedelovy hudby je zde jen pár vteřin a po zbytek filmu hraje UHS (Univerzální Hollywoodský Soundtrack). ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

McG se snaží fanouškům zavděčit tak moc, že zapomíná, že Terminátor není jen o známých hláškách. Filmu něco chybí. A tím "něco" myslím i něco jiného než Arnold. Postrádá termináoří kouzlo a atmosféru. Hlavní hrdina není Connor, ale Marcus, což se ukázalo jako dobré rozhodnutí, protože Bale se moc nepředvádí. Sam Worthington ho překonává ve všech ohledech. Nejvíc mě ale zklamal konec... ten se vážně nepovedl. Přes to všechno film docela příjemně plyne, pořád se něco děje a některé scény jsou skutečně efektivní. Přestože na Cameronovy Terminátory to nemá, o tolik horší než trojka to také není. Je to docela dobré sci-fi. Jen to ale není úplně ten pravý Terminátor. Jen mě trochu mrzí, že film u nás zapadne za o několik řad horšími Transformery 2, kteří mají výhodu, že jejich publikum je o hodně méně náročnější... to je ostatně nevýhoda filmu - laťka byla předchozími filmy saka vysoko. ()

Galerie (136)

Zajímavosti (65)

  • Rozpočet filmu bol 200 miliónov amerických dolárov, čo predstavovalo najdrahšiu nezávislú produkciu svojej doby. (Greenpeacak)
  • Blair Williamsová (Moon Bloodgood) střílí z pistole Desert Eagle Mark XIX ráže .50 AE. Stejný typ palné zbraně nosil agent Smith (Hugo Weaving) ve sci-fi filmu Matrix (1999). (dc125)
  • Ako by mala vyzerať opustená zem s nukleárnou zimou konzultovali filmári s mnohými vedcami. (Greenpeacak)

Související novinky

Terminátor po mexicku?

Terminátor po mexicku?

22.11.2017

Tim Miller (Deadpool) se chystá režírovat nového Terminátora v produkci Jamese Camerona. Zapomeňte na Salvation a Genisys, jež se ukázaly být slepými uličkami. "Šestka" se vydá vlastní cestou a… (více)

Zemřel herec Anton Yelchin

Zemřel herec Anton Yelchin

19.06.2016

V pouhých 27 letech nás dnes opustil Anton Yelchin, jehož určitě znáte jako Chekova z posledních dvou filmových Star Treků. Yelchina při stále nevyřešené nehodě zabilo jeho vlastní auto, na premiéře… (více)

Worthington se vrací ke sci-fi

Worthington se vrací ke sci-fi

29.08.2015

Ze Sama Worthingtona (Avatar) měla být veliká hvězda, zatím to ale moc nevyšlo. Terminator Salvation se pokračování nedočkalo a Hněv titánů utnul Worthingtonův výlet k fantasy, načež se světoznámý… (více)

Nový Terminátor od scenáristky Avatara?

Nový Terminátor od scenáristky Avatara?

18.01.2013

To samozřejmě vyvolá spoustu spekulací o podílu Jamese Camerona na pátém pokračování ságy, kterou před téměř třiceti lety odstartoval. Teď ale fakta: produkční společnost Annapurna Films, která před… (více)

Reklama

Reklama