Reklama

Reklama

Trhák

  • angličtina Blockbuster
TV spot 1
Komedie / Hudební
Československo, 1980, 94 min (Alternativní 91 min)

Kamera:

Ivan Šlapeta

Hrají:

Hana Zagorová, Josef Abrhám, Juraj Kukura, Waldemar Matuška, Laďka Kozderková, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, Petr Čepek, Jiří Korn, Jiří Schelinger (více)
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Začínající scenárista Jíša napsal scénář, který je sondou do života současné vesnice a měl by podat pravdivý obraz prostého venkovského života. Krátce nato se dozví, že jeho scénář byl přijat a režisér už vybírá herce do hlavních i vedlejších rolí. Jíša vzápětí zjistí, že jeho ryze realistické dílo bylo přepsáno a pojato jako velkolepá revuální show plná písniček a tance. Filmaři se záhy odeberou do vesničky Lipovec, aby tu za vydatné pomoci místních obyvatel začali natáčet. Hrdinou jejich příběhu je elegantní pyrotechnik Ticháček, který nastupuje v místním JZD, aby progresivní metodou hnojení dopomohl k vyšším výnosům. Ubytuje se u manželů Lukešových a při procházce po okolí vesnice se seznámí se sympatickou učitelkou Eliškou, která miluje majitele místního zámečku Pavla Lenského. Seznámí se také s hajným Kalinou, který bedlivě střeží nevinnost svých tří dcer a střelbou zahání na útěk všechny nápadníky, kteří se často velmi rafinovanými způsoby pokouší přiblížit k hájovně. To vše doprovázeno, ke zděšení scenáristy Jíši, zpěvem, tancem a rozjásanou atmosférou velké revue. (TV Nova)

(více)

Videa (3)

TV spot 1

Recenze (441)

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Plejáda známých českých herců a zpěváků, a přece tenhle film nevyužívá svůj potenciál do poslední kapky. Smoljaka a Svěráka mám ráda, jejich filmy jsou vždy specifické a jejich podíl je v nich znát. Trhák není výjimkou. Přesto však myslím, že stopa Smoljaka a Svěráka pod vlivem Podskalského mírně zaniká, což je ke škodě věci. Trháku je ale nutno přiznat množství chytlavých písniček, několik zajímavých scén a vtipných gagů. Pokud tento film neberete příliš vážně, můžete si jej dost dobře užít. Je to totiž tak ujeté, že to ani jinak vnímat nelze. ()

Ony 

všechny recenze uživatele

Čím je pro Formanovy a Papouškovy filmy ze 60. let obyčejný český člověk, tím je pro Trhák obyčejná česká popstar. Čím je v komediích nové vlny Josef Šebánek, tím je v Trháku Hanička Zagorová. Vydržet u filmu přes trapné scény všednodennosti je ovšem evidentně snazší než překousnout trapnost normalizačních estrád. Docela to chápu, vzpomínám si na svoje rozpaky z Krejčíkova Prodavače humoru, který stále čeká na mé docenění. V případě Trháku však problém nemám. Směju se takřka nepřetržitě a například zaražený pilot před hájovnou patří k těm scénám, kvůli kterým se občas probudím smíchy, když si na ně vzpomenu ve snu. Neuvěřitelně plný film. ()

Reklama

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Zaražený pilote, oroduj za nás. Tučného hadice, oroduj za nás. Náušnice v Kornově uchu, oroduj za nás. Jiráskové můstku, oroduj za nás. Svěrákův stane, oroduj za nás. Čepkovy košile, orodujte za nás. Blembáku na Čepkově hlavě, když za zpěvu „Pěkně se zelená ta česká krajina“ stíhá Smoljaka, oroduj za nás. Kolo původně neplánované listonošky, které jsi bylo preexistenčně vyvoleno už při castingu, oroduj za nás. Malto nevybraného Hrušínského, oroduj za nás. Melancholie Slováka Kukury v posledním záběru po větě „stejně jsme my Češi šikovnej národ“, oroduj za nás. Aristotelés v Prvních maturitikách učí, že substanci nelze vnímat smysly, vidíme jen akcidenty. To už neplatí, protože substanci parodie vnímat lze a je to Trhák. Naopak se potvrzuje Platónův náhled, že jsoucí je to, co je samo se sebou totožné. Protože substance Trhák je sama se sebou totožná: sám sobě parodií. Tato sebetotožnost je ovšem dána svou bytostnou dvousložkovostí: na jedné straně autoři Svěrák se Smoljakem jevící jakoby sami sebe, ani točí přiblblý film-šou, na druhé straně režisér Podskalský skutečně tuto uslintanou šou točící. Nesmíme si však onu podvojmost v jednotě představovat, jako by k sobě nějak přistupovaly „protiklady“, k čemuž by nás mohlo svést naivní srovnání výjevů „na palce“ s výjevy „ve štábu“. Ne, je to kontinuum: netřeba číst v titulcích tu všezahrnující škálu autorů písní od Uhlíře se Svěrákem až po Karla Vágnera; samotný živý poslech božské „Nech brouka žít“ nebo fenomenální „Když dítě škrtne zápalkou“ („stříkáme na plný hadice“) na jedné straně, kastrátského diskosboru traktoristů na straně druhé a vší té pestrosti mezi tím nám poskytuje názor více než dostatečný; zcela totéž kontinuum se však v zavinuté podobě projevuje v jedné každé písni, v každé scéně, ano v každém záběru i větě (zároveň se zde potvrzuje, že v podstatě jsoucna tkví coincidentio oppositorum, neboť spatřujeme krásu v hnusu a hnus v kráse, neoddělitelně a nerozlišitelně). Toto kontinuum je však jen jedním aspektem sebetotožnosti. Druhý je velmi znepokojivý, neboť naznačuje rozpor už v samotné podstatě jsoucna: je to onen trojúhelník Sváru scénárista Svěrák – režisér Smoljak – produkční Čepek, spojovaný ovšem principem Lásky dramaturgem Mouchou. Jako důkaz, že celý tento výklad není nějakým mým soukromým nálezkem, nýbrž je podložen svatými Písmy, postačí uvést „Jednou já jednou ty vždyť jsme oba z Jednoty maj bejby“. Nevěřícím pak podávám důkaz biologický: „pivečko je boží dar, máme doma televizi a po práci v srdci žár“ – dokáže-li někdo, zda jde o výraz lichocení národu nebo pohrdání národem, sním tento komentář. To se však nestane. Pokud jde o národ, můžeme být hrdi, že v historii celého kosmu teprve druhé zjevení podstaty je zároveň prvním filmem s cimrmanovským námětem – cizinec přináší třaskavý pokrok v hnojení (jmenuje se Jaroslav; Liptákov zaměněn za Lipovec). Cimrmanův génius však skrze Rekonstruktory proniká celým dílem a nutí režiséra Podskalského jako v záchvatu mystického šílenství k velkolepému stvořitelsky sebezničujícímu gestu, jímž aplikuje převratnou metodu metání hnoje dynamitem na živnou půdu umění. Plody jsou nepřeberné. Orgie Československé socialistické televize, při nichž Bambini dr. Kulínského nemohou chybět. Scheißdorf od Prodané nevěsty až po Slunce seno včetně. Nic než národ. Nech brouka žít. () (méně) (více)

Pink.Panther 

všechny recenze uživatele

Asi nejméně vydařený scénář tandemu S & S. Hudba jako by byla převzatá z Kabaretu u dobré pohody. Vzniká tak filmová estráda. Písničky jsou skoro nejslabším článkem filmu, který je přitom cosi jako muzikál. To by pak jednoho hned napadlo, že to musí dost skřípat. Trocha té dobré pohody přec jen zůstala, tak nech brouka žíííít. ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Sám Zdeněk Svěrák řekl, že s tímhle scénářem nebyli s Ladislavem Smoljakem úplně spokojení, měli na to málo času a ani nic takového ze začátku psát nechtěli. Trhák totiž vznikl na objednávku režiséra Zdeňka Podskalského. Prostě za to že on jim pomáhal s Kulovým bleskem, oni mu museli napsat muzikál a měli na to docela málo času. I tak podle mě vznikla dobrá a vtipná komedie. Ze začátku divákovi možná chvíli trvá než si zvykne na náladu filmu, ale potom se z toho vyvine dobrá komedie které občas škodí akorát písničky. Jinak jsem se místy smál hodně nahlas, například jak scénárista Jiša stanoval.:D Navíc k tomu krásná Dáda Patrasová v roli klapky a Jiří Schelinger v malinkaté roli. Trhák sice tedy nedosahuje kvalit Jáchyma nebo Marečka, ale bavil jsem se u něj a opravdu se mi až na pár písniček ten prdlý styl který film má líbil. Takže zasloužená a poctivá 4ka. ()

Galerie (22)

Zajímavosti (28)

  • Filmové nádraží se nachází v obci Lčovice. V roce 2017 mu hrozila demolice. (rakovnik)
  • Scenáristi filmu využili neustálých žádostí kulturně-propagačních pracovníků o komunální satiru a dovedli je k absurdní dokonalosti v postavě nepoctivého zedníka Merunky (Václav Lohniský). (SeanBean)
  • Olga Blechová (nyní Matušková) ve filmu hraje jednu z dcer hajného v podání Waldemara Matušky. Ve skutečném životě byli v době natáčení filmu již čtyři roky manželé. (Foxhound#1)

Reklama

Reklama