Reklama

Reklama

Trhák

  • angličtina Blockbuster
TV spot 3
Komedie / Hudební
Československo, 1980, 94 min (Alternativní 91 min)

Kamera:

Ivan Šlapeta

Hrají:

Hana Zagorová, Josef Abrhám, Juraj Kukura, Waldemar Matuška, Laďka Kozderková, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, Petr Čepek, Jiří Korn, Jiří Schelinger (více)
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Začínající scenárista Jíša napsal scénář, který je sondou do života současné vesnice a měl by podat pravdivý obraz prostého venkovského života. Krátce nato se dozví, že jeho scénář byl přijat a režisér už vybírá herce do hlavních i vedlejších rolí. Jíša vzápětí zjistí, že jeho ryze realistické dílo bylo přepsáno a pojato jako velkolepá revuální show plná písniček a tance. Filmaři se záhy odeberou do vesničky Lipovec, aby tu za vydatné pomoci místních obyvatel začali natáčet. Hrdinou jejich příběhu je elegantní pyrotechnik Ticháček, který nastupuje v místním JZD, aby progresivní metodou hnojení dopomohl k vyšším výnosům. Ubytuje se u manželů Lukešových a při procházce po okolí vesnice se seznámí se sympatickou učitelkou Eliškou, která miluje majitele místního zámečku Pavla Lenského. Seznámí se také s hajným Kalinou, který bedlivě střeží nevinnost svých tří dcer a střelbou zahání na útěk všechny nápadníky, kteří se často velmi rafinovanými způsoby pokouší přiblížit k hájovně. To vše doprovázeno, ke zděšení scenáristy Jíši, zpěvem, tancem a rozjásanou atmosférou velké revue. (TV Nova)

(více)

Videa (3)

TV spot 3

Recenze (441)

Šandík 

všechny recenze uživatele

Excelentní ukázka toho, že Podskalský byl skutečně pouze velmi průměrný režisér. Vedle několika opravdu nadprůměrných filmů (a je jich určitě méně než prstů na jedné ruce) natočil desítky velmi nezajímavých dílek, které sice byly mnohdy velmi zvláštní, ale vždy spolehlivě průměrné. Buďto šlo o bláznivé "komedie" (Velká filmová loupež) jimiž se ZP zřejmě snažil navázat na filmy pánů Lipského či Vorlíčka, ale které připomínaly spíše onen nejmenovaný cukrářský výtvor pejska a kočičky, nebo o bezstarostné, dějově notně pitomoučké hudební komedie (Noc na Karlštejně, Sedm žen Alfonse Karáska), či o podobně dějově "komplikované" "komedie" televizní (Ohnivé ženy, Křtiny). Trhák je do jisté míry mixem všech těchto "žánrů". To, že nakonec nejde o úplný blábol je zjevně především dílem Smoljaka a Svěráka, jejichž scénář nabídl řadu skutečně kongeniálních fórů a také roztomilý satirický podtext. Naopak Podskalského záliba v hudební komedii film sráží do neuvěřitelného marasmu. Je znát, že se mu ty neuvěřitelné, normalizačním popem zrozené a uhnětené hudebně-pěvecké kreace vlastně líbily, což parodický potenciál filmu zcela neutralizuje... Podobně jako sběratel sádrových trpaslíků se jim Podskalský sice vysmívá a paroduje je, ale přitom je ve skrytu duše má rád a velmi si jich váží... Na závěr si dovolím malé srovnání s formálně příbuzným filmovým opusem, totiž s poslední (Sklepáckou) částí filmu "Pražská pětka" s názvem "Na brigádě". Na daleko menší ploše a s daleko menšími náklady než "Trhák" představuje "Na brigádě" ve všech směrech o dva řády zajímavější podívanou. Přitom by v případě "Trháku" asi stačilo zdánlivě málo... Sám Podskalský byl musel celý ten film brát o dost méně vážně... Zajímavé komentáře: Marigold, Radek99 ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Tohle je jeden z mých nejoblíbenějších českých filmů. Skvělé písničky, příběh, gagy, HLÁŠKY... a hlavně to má nápad a vtip ale NESMÍ se to brát vážně, protože ten film sám sebe vážně opravdu nebere. Fraška o tom, jak se za socialismu natáčely filmy, které by se měly líbit vrchnosti. Docela se občas i divím, že to pánům Smoljakovi a Svěrákovi prošlo..... "Stop! Kde je had? Já ho roztrhnu. Měl se připlazit hned po pavoucích." Muž v obleku hada: "Zdé! To nešlo stihnout. Ať to někdo zkusí se v tom plazit." "Člověče, kvůli vám to musíme jet znovu. Upravte mu to někdo." "Je to nutný? Kvůli jednomu blbýmu hadovi?" "Ten had tam vysloveně chybí. Pojďte, sjedeme to znovu." "Ovšem až zítra, dneska už nemáme světlo." "Ovšem zejtra tady nemáme berušky, berušky letí do Ostravy." "Co dělaj berušky v Ostravě?" "Labutě." ()

Reklama

Chrysopras 

všechny recenze uživatele

Jak je ten film blbej, tak je drahej!!! :-) Petr Čepek je tady pro mě jasná jednička a vůbec ho považuju za jednoho z nejlepších herců u nás a vůbec ve světě. Nicméně film nedosahuje takových kvalit jako Vesnička nebo Blesk a i celkové hodnocení to potvrzuje. *** 2011 - musim ale říct, že ten film mám pořád radši! ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

Berušky dělají v Ostravě labutě, hada za chvíli někdo roztrhne, producent trhá košile a rdousí režiséra, před hájovnou stojí zaražený pilot, Kukura seká se sexem a bojí se v lese, Ticháčkova sestra se nemůže odtrhnout od okna a já se nedokážu odtrhnout od Trháku a mohla bych se na Americkou noc v českém a komediálním balení dívat denně. ()

Derek 

všechny recenze uživatele

no polozme se na otazku. je trhak to najlepsie s cim dvojka sverak-smoljak vyrukovala? urcite nie ale stale ide fantasticku slehu plnu genialnych hlasok a vynikajucich postav (smoljak ako inkopetentny reziser ci cepek ako producent ktory je vacne na pokraji nervoveho zrutenia). skoda len ze hudobnych cisel je tu take velke mnozstvo a i napriek tomu ze vacsina je chytlava cely film dost spomaluju (ale scena v strasidelnom lese, kde sa prestrihava na ine filmy ma dostala do kolien)... ()

Galerie (22)

Zajímavosti (28)

  • Většina písní měla úmyslně chytlavé melodie a infantilní texty. To platí především pro pásmo „Muzikál na návsi“. Některé písně si však jejich interpreti převzali do svého stálého repertoáru, a to ku příkladu „Lásko, Amore“ Juraje Kukury (Lenský) a Hany Zagorové (Eliška) „Sek' jsem sexem“ Juraje Kukury či „Znám tu louku voňavou“ Laďky Kozderkové (Zuzka, sestra Ticháčka) a Waldemara Matušky (Kalina). (SeanBean)
  • Ve filmu je vizuálně přísně oddělován děj z natáčení a děj jako z hotového filmu, kdy záběry druhého zmiňovaného jsou úmyslně přeexponovány. (SeanBean)
  • Během natáčení scény, kdy jsou řešeny finance, se Petr Čepek vždy při větě Zdeňka Svěráka: “A kdy se budou točit dožínky?“ rozesmál. Ve filmu je pak vidět, jak je Čepkova postava během scény v hlubokém předklonu, aby smích zamaskoval. (pávek)

Reklama

Reklama