Režie:
Tim BurtonScénář:
Linda WoolvertonKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Danny ElfmanHrají:
Mia Wasikowska, Johnny Depp, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Crispin Glover, Michael Sheen, Geraldine James, Christopher Lee (více)Obsahy(3)
Alenka Kingsleyová je devatenáctiletá dívka, kterou od malička pronásleduje jedna a ta samá noční můra o podivných bytostech. Nemůže kvůli ní spát, jediným lékem je milující otec, který ji vždy utiší. Po otcově smrti se dívce nejen vrátí noční můry, ale její obrovská představivost jí v mnohém komplikuje život. O 13 let později je z Alenky půvabná, trochu svérázná a bystrá dívka, která své okolí překvapuje podivnými nápady a nevšedními úvahami. Jednoho dne ji ale čeká nemilé překvapení, její matka ji hodlá provdat za přihlouplého, nevzhledného, avšak bohatého lorda Hamishe. Alenka prchá ze své zásnubní hostiny do lesa a utíká za králíkem ve vestě. Spadne za ním do hluboké jámy a ocitne se v podivném světě, aniž by si pamatovala, že už tam jednou byla. Vypije nápoj s nápisem "Vypij mě" a zmenší se na takovou velikost, aby mohla projít malinkými dvířky do fantastického království... (TV Nova)
(více)Videa (13)
Recenze (1 781)
Tim Burton u mě každým svým posledním filmem ztrácí kredit a něco ze svého vizionářského kouzla. Karlík byl ještě v mezích dobrého vkusu, u Sweeneyho jsem už pochyboval a nyní přišla Alenka. Klasické Burtonovské postupy a témata tu nezvykle selhávají a stávají se tak možnou alternativou halucinogenních látek pro narkomany. Měl jsem obrovské problémy se soustředit a nedokázal jsem se ani vcítit do žádné z postav. Všechny mi byly díky přespříliš umělému vzhledu lhostejné (ukradené) a působily neosobně, až na jednu výjimku. A tou nemůže být nikdo jiný než (ne, není to Johnny Depp) Mia Wasikowska, která jako jediná působí živým dojmem a trošku zahřívá studené prostředí říše divů. Škoda jen, že zde nemůže předvádět svůj nesmírný talent (všem doporučuji seriál V odborné péči), Alenka je totiž charakter plochý jako Keira Knightley bez push-upky. Nebavil mě dokonce ani Johnny Depp (snad poprvé) a upřímně mi jeho postava vadila. Doufám tak jen, že obrovský finanční úspěch zajistí Timovi vysoké rozpočty pro osobitější filmy. ()
Uvnitř sterilní, málo osobitá a zmatená zakázka hollywoodských bossů, u které Tim Burton zřejmě jen asistoval. Jeho kroky z posledních let mě bohužel míjí.. Burton už nebalancuje na hranici mezi originální tvůrčí filmařinou plnou příjemně šokujících nápadů a lákavou komercí, on už jednoduše začal onomu blyštivému průmyslu sloužit. Alenka jest toho příkladem.. Z jeho dítek se vytratila jiskra, lehkost, kouzlo, vtip a dokonce i děj. Jasně, na Alenčině putování si každý něco najde, každému se zalíbí nějaká z těch podivných postaviček, ale ve finále tu máme utahanou vyprávěnku, u níž si vzpomenu za pár let tak maximálně na slušné herce a hlas Alana Rickmana. Není to málo, ale byl jsem zvyklý na mnohem víc.. ()
Jedna velká reklama na přebarvený a kýčovitý disneyovský nevkus, na které se naneštěstí podíleli Burton s Deppem ... Inu, z něčeho ten crack, alimenty a vily platit musí, proti tomu žádná ... Chápu, že je to pro ně spotřební zboží na jedno použití, ale stejně jako u hajzlpapíru rozlišuji, zda mě drásá nebo sametově pohladí, musím k témuž přihlížet i zde. ()
Alenka v říši LSDigidivů, která je více animovaným snímkem než-li hraným, zato s nepřekonatelně silným hereckým čtyřlístkem. Burtonova incize klasického příběhu prováděná pravda tupějším skalpelem a sešitá do těžko popsatelného a rozporuplného patvaru, který z jednoho profilu skvěle baví, zatímco se z druhého děsivé rozpadá a vzniklé nudné díry ani sebelepší hučkař nezalátá. Burton příběh místy přefukuje jinde zase upouští tak, že Alenka připomíná nepřirozeně se vznášející balonek nafouknutý smilexem, který ohrožoval Gotham city v prvním Batmanovi. Možná, že je Alenka spotřebním narychlo namíchaným koktejlem s digitální faunou a florou a neschopností vtáhnou diváka do příběhu, ale na druhou stranu tohle Burtonovo zaprodání se CGI trikům nedopadlo tak úplně nejhůř. Mít srdce ve znaku ještě neznamená mít ho na dlani. A ono Burtonovo lhaní si do vlastní kapsy mně vlastně i pobavilo. ()
Burton v opojení digitálních triků vytváří potvůrku za potvůrkou, knižní seznam je dlouhý, že... Zápletka mu slouží jen tomu, aby je mohla Alenka všechny potkat, na konci spáchat hrdinský čin a navštívit všeliká bizarní místa. Kouzlo zmatení, z předlohy či ze Švankmajera se linoucí, absentuje. Svět Alenky je bizarní jen navenek, uvnitř je průhledný jak... prázdno... Celá snová pouť, jež trochu Velkorybně odráží realitu, v celém svém vyznění slouží zřejmě jen doformování Alenčiny osobnosti. Doformování odporně stereotypnímu: ptáčecí křehule Alenka Wasikovska dospěje v sebevědomou, pevnou a nezlomnou mladou dámu, která ví, co je dobré pro ni, pro obchod, pro její tetu, pro její sestru a pro jejího švagra. Svět se projasňuje a zjednodušuje na prahu věku, v kterém, jak věřím, by člověk konečně měl začít vnímat jeho složitost. Doufám, že Alenka jako černobíle pruhovaná modrá punčocha to bude mít v Anglii své doby těžké... ()
Galerie (309)
Photo © Falcon
Zajímavosti (60)
- Tim Burton si přál, aby postavy v říši divů vypadaly spíše reálně než animovaně. Než animátoři vytvořili Bílého králíka (Michael Sheen), strávili den pozorováním a natáčením skutečných králíků, aby zachytili nejmenší detaily jejich mimiky a pohybů. (Very_kuul)
- Když jde Kloboučník (Johnny Depp) na popravu, kat (Jim Carter) mu oddělá pentle z klobouku ze zad. V dalším záběru je však na zádech opět má. (Mr.Hudson)
- Původně měl být obličej Alana Rickmana digitálně zakomponován na animovaného houseňáka, kterého daboval. Z nápadu poté sešlo, avšak tvůrci se snažili na houseňákovu tvář dát Rickmanovy charakteristické rysy. (Elbarto08)
Reklama