Režie:
Tim BurtonScénář:
Linda WoolvertonKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Danny ElfmanHrají:
Mia Wasikowska, Johnny Depp, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Crispin Glover, Michael Sheen, Geraldine James, Christopher Lee (více)Obsahy(3)
Alenka Kingsleyová je devatenáctiletá dívka, kterou od malička pronásleduje jedna a ta samá noční můra o podivných bytostech. Nemůže kvůli ní spát, jediným lékem je milující otec, který ji vždy utiší. Po otcově smrti se dívce nejen vrátí noční můry, ale její obrovská představivost jí v mnohém komplikuje život. O 13 let později je z Alenky půvabná, trochu svérázná a bystrá dívka, která své okolí překvapuje podivnými nápady a nevšedními úvahami. Jednoho dne ji ale čeká nemilé překvapení, její matka ji hodlá provdat za přihlouplého, nevzhledného, avšak bohatého lorda Hamishe. Alenka prchá ze své zásnubní hostiny do lesa a utíká za králíkem ve vestě. Spadne za ním do hluboké jámy a ocitne se v podivném světě, aniž by si pamatovala, že už tam jednou byla. Vypije nápoj s nápisem "Vypij mě" a zmenší se na takovou velikost, aby mohla projít malinkými dvířky do fantastického království... (TV Nova)
(více)Videa (13)
Recenze (1 781)
Alenka v říši LSDigidivů, která je více animovaným snímkem než-li hraným, zato s nepřekonatelně silným hereckým čtyřlístkem. Burtonova incize klasického příběhu prováděná pravda tupějším skalpelem a sešitá do těžko popsatelného a rozporuplného patvaru, který z jednoho profilu skvěle baví, zatímco se z druhého děsivé rozpadá a vzniklé nudné díry ani sebelepší hučkař nezalátá. Burton příběh místy přefukuje jinde zase upouští tak, že Alenka připomíná nepřirozeně se vznášející balonek nafouknutý smilexem, který ohrožoval Gotham city v prvním Batmanovi. Možná, že je Alenka spotřebním narychlo namíchaným koktejlem s digitální faunou a florou a neschopností vtáhnou diváka do příběhu, ale na druhou stranu tohle Burtonovo zaprodání se CGI trikům nedopadlo tak úplně nejhůř. Mít srdce ve znaku ještě neznamená mít ho na dlani. A ono Burtonovo lhaní si do vlastní kapsy mně vlastně i pobavilo. ()
„Ja ti ale nedlžím žiadnu láskavosť.“ Ak by som mal voliť polovičné riešenie, dám 70%. Ale nemám rád polovičné riešenia a ten príbeh je už príliš notoricky prefláknutý (zmena Alicinho veku to v podstate nikam výraznejšie neposunula...) plus záporné postavy ma napriek snahe Heleny Bonham Carterovej a Crispina Glovera príliš nebavili. Takže dám „len“ 60%. Ale musím povedať, že Burton ma príjemne prekvapil – snímke som sa niekoľko mesiacov vyhýbal, lebo som si myslel, že je to taký ten druh trikového filmu, kde okrem trikov na ničom inom nezáleží. Našťastie, mýlil som sa. Nie je to oscarové, ale finálna akčná scéna ma strhla, Austrálčanka Mia Wasikowska je rozkošná, Johnnym Deppom nič nepokazíte, kostýmy či výprava s dekoráciami sú viac či menej úchvatné – a ani tie tony špeciálnych trikov nie sú také ťaživé, ako by sa mohlo zdať. Dosť tomu navyše pomáhajú aj hlášky („Psy zožerú všetko.“), zábavné dialógy a rozkošné podporné figúrky (najviac sa mi asi páčil pes). ()
Já osobně k Alence musím přistupovat zcela nezaujatě, protože nejen, že jsem knížní předlohu nikdy nečetla a navíc je to první filmové zpracování, které jsem měla možnost vidět. Vizuálně a barevně tomu určitě nelze vůbec nic vytknout a divů tam bylo víc než dost. Chvíli mi trvalo, než jsem se vůbec ve všech postavičkách zorientovala a pak to už jen fičelo. Z herců vedli podle mě Helena Bohnam Carter a klasicky Johnny Depp, pak už následovali všechny ostatní od švihlého zajíce Březňáka, Šklíbu, žabáků, Tydlína a Tidliduma a mohla bych pokračovat. Je to jeden z filmů, na který se musím podívat určitě ještě jednou a na některé jiné zpracování se snad taky najde čas. Mám jen jednu přípomínku, že já bych to asi svým dětem nepouštěla, jestli chcete aby vám pohádkově klidně spaly ()
Věru těžké hodnocení, kdy škála pěti hvězdiček je v tomhle případě příliš úzká pro vyjádření pocitů. Na jedné straně je Alenka Tima Burtona určitě mainstreamová, kdy se bez diskuze projevuje silný vliv studia Walta Disneye na konečnou podobu filmu. Tahle Alenka je zkrátka mnohem epičtější než její literární předloha a odpovídá klasickému modelu boje dobra se zlem, s typizovanými pohádkovými postavičkami. Studio si tenhle mustr už mnohokrát vyzkoušelo a měnit ho kvůli fanouškům Lewise Carrolla určitě nebude. Takže Alenka bojuje s drakem a nevyhne se milostnému motivu. Na druhou stranu je zbytečné vyčítat Timu Burtonovi, že podlehl komerčním svodům a zaprodal svou uměleckou vizi studiu Walt Disney. V americkém pojetí je totiž režisér pouhý řemeslník, majitelem díla a skutečným tvůrcem je fakticky producent, který si může diktovat. Nevíme, jak by Alenka vypadala, kdyby vznikla jako nezávislý film, ale nejspíš by byla nepoměrně méně výpravná a možná by vůbec nevznikla. Tim Burton by ji snad mohl produkovat, pokud by šlo výhradně o animovaný snímek. I v téhle studiové verzi je na co se dívat, výtvarná stránka vůbec není špatná a je tam řada vynikajících vychytávek. Dětem se s největší pravděpodobností líbit bude a o ně jde především, vždyť Lewis Carroll ji napsal jako pohádku pro děti. Kdo chce umělecký přesah a dospěláckou verzi, sáhne po Švankmajerovi. Kdybych měl Burtonovi vyčítat disneyovštinu, pak té disneyovské verzi z roku 1951 musím dát rovnou odpad. Skutečností je, že ten myšlenkový přesah a nejednoznačnost v nejnovějším zpracování Alenky chybí, ale jde každopádně o výpravnou a vděčnou podívanou. Celkový dojem: 75 %. ()
Rozporuplné přijetí ALENKY V ŘÍŠI DIVŮ je sice dáno převážně tím, nakolik ji kdo shledává (ne)burtonovskou, ale v tom dle mého nespočívá podstata problému nejslabšího filmu Tima Burtona. Sice by se mohlo zdát, že po účtujícím krvavém holiči je výběr dané látky pouhým přešlapováním, ale spíš jde o snahu posunout se někam výrazně dál. Koncept je totiž založen ne na tom, že se výstřední postavy dostávají do pro ně neznámého světa, který na ně není připraven, ale na navracení se na staré, v tomto případě ale "neznámé" místo. Obrat tentokrát spočívá v záměně mužského melancholického hrdiny za ženskou hrdinku, která se teprve učí chodit v burtonovském světě, a v závěrečném postavení ideologie předchozích režisérových filmů na hlavu, protože na místo toho, aby se kritizoval kapitalismus a konzumerismus, tak se jede vstříc ke světlým kapitalistickým zítřkům. Jenže, a v tom pro mě ALENKA selhává nejenom jako adaptace, ale i jako film sám o sobě, nemá prokreslený fikční svět a stejně tak žádnou vnitřní logiku, postavy nejsou dostatečně motivované nebo mění motivaci zrovna podle toho, jak se to snímku hodí. Především je to celé špatně odvyprávěné, s překvapivě nezdařile inscenovanými scénami, jež měly být nejspíš variací/parafrází některých kanonických z předchozích Burtonových podvratných poct určitému žánru/kinematografickému období. Formální struktura ALENKY V ŘÍŠI DIVŮ vychází nikoliv z disneyovské klasiky či mnoha adaptací Carrollových knih, ale původního ČARODĚJE ZE ZEMĚ OZ; ovšem vyprávění se tříští do sledu 3D efektů, které neslouží vyprávění. Ve své nefunkčnosti a při ohledu na filmografii tvůrce, s níž je tohle dílo v rozporu minimálně s ideologickou stránkou a v konceptu, na rozebírání a diskuzi podnětné dílo. ()
Galerie (309)
Photo © Falcon
Zajímavosti (60)
- Oči potrhlého Kloboučníka jsou o 10 až 15 procent větší, než oči jeho představitele Johnnyho Deppa. (Andrew78)
- Hlavním rozdílem mezi filmem a knižní předlohou i předchozímu filmovému zpracování z roku 1951 je věk hlavní hrdinky. Alenka (Mia Wasikowska) zde již není malé dítě, ale devatenáctiletá dívka. (Nancy...)
- Knihu "Alenka v řiši divů" napsal anglický matematik Lewis Caroll (vlastním jménem Charles Lutwidge Dodgson), údajně pro malou holčičku Alici Liddellovou. Poprvé vyšla v roce 1865. (zdeny99)
Reklama