Reklama

Reklama

Cirkus Bukowsky

(seriál)
Trailer
Česko, (2013–2014), 10 h 25 min (Minutáž: 51–53 min)

Režie:

Jan Pachl

Scénář:

Jan Pachl

Kamera:

Marek Janda

Hrají:

Pavel Řezníček, Hynek Čermák, Marika Šoposká, Michal Dlouhý, Jaromír Hanzlík, Jan Vlasák, Bohumil Klepl, Predrag Bjelac, Nela Boudová, Vanda Hybnerová (více)
(další profese)

Série(2) / Epizody(12)

Obsahy(1)

Jakmile se sebevražda milenky začne jevit jako vražda, je tu problém. Nestor Bukowsky přišel o práci, manželku, domov, jde po něm policie. Kriminalista Kuneš, který Nestora podezírá, má také problém. Musí nastoupit protialkoholní léčbu, jinak ho vyhodí z práce. Na rozdíl od nadřízených je přesvědčen, že Edita opravdu byla zavražděna. Místo nástupu na léčení se pouští do pátrání na vlastní pěst. Přes antipatie Bukowského a Kuneše je jasné, že jen jejich spojenectví může případ objasnit. Ale kdo byla vlastně Edita Tichá? Dcera kontroverzního podnikatele, úspěšná studentka nebo labilní manipulátorka? Ukazuje se, že ji nikdo neznal. Stopy vedou hned k několika milencům, okruh podezřelých je široký. Je vrahem neznámý stalker zahlcující Editu přívaly prasáckých SMS? Editin spolužák, profesionální aktivista, který zmizel den po její vraždě? Nebo dealer Prozac? Ostatně – ani policista Kuneš, ani Nestor Bukowsky nemají ve vztahu k Editě úplně čisté svědomí. Popravdě řečeno, kdyby Edita nebyla zavražděna, život Bukowského by byl zoufale nudný...

Výbuch karavanu rozmetá vánoční idylku a Bukowského plány na klidný život s Vesnou. Vražda Edity Tiché byla jen zástěrkou skutečného cíle. Nezbývá než zjistit, kdo a proč chce zabít Nestora Bukowského.
V dalších šesti dílech oceňovaného seriálu (cena za režii pro Jana Pachla a cena za střih pro Petra Pauera na mezinárodním festivalu BAR v Černé Hoře, cena AČK pro kameramana Marka Jandu, cena Zlatý ledňáček z Finále Plzeň za nejlepší TV DRAMA) se Nestor Bukowsky v podání Pavla Řezníčka spolu s parťákem Hynkem Čermákem alias detektivem Kunešem nakonec dopátrají pravdy. Než se tak ale stane, dostanou se oba do mnoha hraničních situací. Ponurá atmosféra, množství akčních scén i napínavých zápletek si nezadá s první sérií a hrdinové se během pátrání dostanou na neobvyklé lokace. Natáčelo se mimo jiné v industriálním prostředí Mostecké hnědouhelné pánve, v Gdaňském přístavu, či na studeném poloostrovu Hel. Jak se na správnou detektivní road movie sluší, zavede pátrání Bukowského hodně daleko od domova. Klíč k případu nakonec nalezne mnohem blíž, než by čekal... (Česká televize)

(více)

Videa (9)

Trailer

Recenze (314)

JFL 

všechny recenze uživatele

V souvislosti s "Cirkusem Bukowsky" se hodně mluví o severské škole televizních kriminálek, ale inspirace v tomto směru je pouze vizuální. Skandinávské, především dánské televizní produkce se vyznačují v prvé řadě komplexně rozvedenými a postupně rozkrývanými vztahy mezi postavami a mnohoznačností jednotlivých figur. Počínaje "Zločinem", jenž svým úspěchem posloužil jako inspirace i šablona pro další tituly jako "Most" či "Ti, co vraždí", můžeme vytyčit několik opakujících se postupů. V prvé řadě je to situování větší části vyprávění do nočních hodin, což seriálu dává onu temnější atmosféru, ale především vyvíjející se vztah dvojice vyšetřovatelů, ženy a muže, přičemž obě postavy dostávají osobní motivace, které je pozvedají nad standardní klišé. V případě "Cirkusu Bukowski" ale ono vztahování se k současným severským kriminálkám vyznívá spíše jako propagační snaha svézt se na mezinárodním trendu. Když ponecháme stranou zdařilé využívání atmosféry nočního velkoměsta, tak se severskými krimi tu jinak žádné souvislosti nenajdeme. Naopak tu příznačně najdeme zcela zjevné stopy naprosto odlišné tradice, a sice drsné školy, nicméně nikoli té klasické americké ze čtyřicátých let, ale naopak ve stylu ikonického "Posledního skauta". Když pomineme zcela přímé citace (probuzení v autě v prvním díle, obliba ve zraňěních nosní přepážky), snahu o stylizaci postav (umolousaný Kuneš svým věčným kouřením a chlastáním i osudovou sveřepostí vyznívá až jako cosplay za Joa Hallenbecka) a samotný koncept (dva různorodí chlapíci ze zcela odlišného prostředí, které spojuje vražda ženy, kterou oba nějakým způsobem znali, jež je vede do vyšších sfér společnosti a navzdory policii) se dědictví Shanea Blacka nese v prvé řadě ve zdejší podobě mužství. Podobně jako "Poslední skaut" také "Cirkus Bukowsky" se tváří hrozně osudově a nihilisticky, ale v jeho základu je naopak ryze optimistická oslava tradičního hrdinství a chlapáctví. Seriál je stejně jako film ódou na machismus v post-feministickém, či v případě českého prostředí (post)chcípáckém světě, který pro dobu, kdy už zdánlivě mají tradiční akční hrdinové odzvoněno a můžou se jen upíjet, ukazuje, že když dojde na lámání chleba, tak "this is a man's world". Čemuž ostatně odpovídá i situování děje do světa mimo tradiční společenské struktury jednak v rovině policisty vyloučeného ze sboru, ale především pak v prostředí světských a cirkusáků, které ještě dýchá příslibem dobrodružství a nevázanosti. V souladu s tím pak v seriálu (stejně jako v Posledním skautovi) jsou všechny ženské postavy zredukované jen na sexuální objekty s různým stupněm dostupnosti či schematické megery (vrcholem schematizace je příznačně zcela nepřítomná a ani nepojmenovaná manželka policejního majora, která mu jen volá s otravnými domácími nesmysly). Ženskou postavu v ranku Sarah Lund či Sagy Norén, ale ani alespoň zdánlivě se schématům vyhýbající Katrine Reis Jensen z "Ti, co vraždí" bychom v této chlapácké extravaganci hledali opravdu stěží. A stejně tak bychom tu nenašli komplexní vztahy postav ani profilaci nad rámec schémat. Byť nutno přinejmenším pochválit žánrový nápad na dramatický oblouk titulního hrdiny, který začíná jako chcípácký intouš, jak vystřižený z "Nestydy" či jiného českého filmu posledního desetiletí, ale díky cirkusu a krimi příběhu v sobě znovu objevuje opravdového chlapa. Navzdory veškeré povrchní umolousanosti, ponurosti a vyhrocenosti v nitru seriálu prostě tepe snaha dát české televizní produkci drsňácké kriminalisty-chlapáky, již mají být protipólem plakátových figurek ala "Major Zeman", ačkoli samy o sobě jsou jen dalším naivním ideálem. Po druhém díle by se sice mohlo vyprávění "Cirkusu Bukowsky" ještě pořád stočit ledasjakým směrem, ale něco mi říká, že i když si možná Bukowského žena nekoupí psa a Kuneš nezatančí jigu, pořád tu bude v jádru skautovské finále, kde naši hrdinové starými dobrými způsoby mimo všechna ta slabošská okleštění byrokratických postupů dají všem povýšeným šupákům nafrak a v cirkusáckém karavanu odjedou do západu slunce. ______ PS: Co do řemeslné stránky formálního zpracování je "Cirkus Bukowsky" projekt na úrovni světového standardu, ale spíše než ho jen díky tomu vyzdvihovat, měl by se opakovaně zdůrazňovat tristní stav větší části domácí tvorby. ______ Update po konci první série: Tuze smutný doklad úrovně nejen české seriálové produkce, ale především zdejší společnosti - v době, kdy špičkami quality TV jsou veskrze feministické seriály jako "Orange Is the New Black" či "Scandal" i dlouho běžící série rozkrývající a podrývající niternou zvrácenost genderových stereotypů či predispozicí jako "Breaking Bad" a "Mad Men", se jako vrchol české seriálové tvorby, který má "směle konkurovat" zahraničí, vydává tato odporně šovinistická óda na machismus. Nejen v tomto ohledu, ale také z hlediska kvalit, či spíše směšné absurdity scénáře vyznívá srovnávání "Cirkusu Bukowsky" se současnou britskou a skandinávskou tvorbou v detektivním žánru (bez rozmyslu přejímaná z PR materiálů seriálu) buďto jako smutná nesoudnost nebo prostě jen nehorázná drzost.  - více v recenzi pro Cinepur () (méně) (více)

honajz 

všechny recenze uživatele

Po pravdě se mi pilotní díl (ten dvacetiminutový v rámci Souboje seriálů) líbil o hodně víc. Nechápu, proč musely být některé scény přetočeny (resp, asi kvůli tomu, že Řezníček za ty dva roky přibral) a přišlo mi líto, že kamera je v ostré verzi horší, rozevlátější, rozkývanější, bez atmosféry a zarámování scény. Nevím, kdo Markovi Jandovi poradil s kamerou pseudomoderně hejblat ze strany na stranu, když stále více diváků z toho má mořskou nemoc, a dokonce i artu milovní už proti tomuto nešvaru brojí. Oproti pilotu někam zmizel jako autor námětu Štěpán Kačírek, snad se to neprojeví na vedení příběhu. Ten si drží z pilotního dílu příjemné tajemno, ale přece jen ty nové prvky jsou laciné, až mi zatrnulo. Také hudba mi přijde nekonzistentní v některých scénách. Takže uvidíme, kam se to pohne, jako to bude vedeno dál. ---- EDIT po skončení seriálu. Nu, naděje zůstaly zklamány. Vizuál je vymazlený, hrdina a lidi kolem něho na první dojem zajímaví, ale čím více dílů, tím více mi chybí něco hlubšího, promakanějšího, nikoliv jen povrchní příběh opsaný z kdejakého komerčního seriálu. To už jednotlivé fíly Kriminálky Anděl mi daly víc. Závěr se snažil být akční, ale mně osobně přišel spíše zmatený a nekoncepční. Jako mělo to dobře našlápnuté, atmosféra, nálada, dobré, ale zápletka se ukázala být nezajímavou a postavy časem také. Některé situace dokonce byly hloupé a neuvěřitelné. ()

Reklama

SOLOM. 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Cirkus Bukowsky coby český kriminální seriál sliboval solidní podívanou – tedy alespoň co se ohlasů a vysokého hodnocení týče. Opak byl však pravdou – jde o obyčejný průměr, který stačí vidět jen jednou a za nějakou dobu si na něj ani nevzpomenu. Největší problém jsem měl s hlavním hrdinou, protože některé jiné postavy (Kuneš, Vesna, Lébl…) mi byli daleko sympatičtější a přesto právě ON dostal nejvíc prostoru – navíc přežil snad úplně všechno – že i Chuck Norris by měl co dělat, aby se mu vyrovnal – akorát ten by si nenechal dát tolikrát do držky. Nestor Bukowsky však zase ojel, co se dalo – a že se tu herečky opravdu moc nestyděly…Kuneš byl v pohodě – jasný lídr a už se těším na Rapla. Co se kvality obou sérií týče, tak ta byla velice vyrovnaná, nicméně velice průměrná. Obě obsahovaly spoustu dobrých momentů, slušnou atmosféru, vraždy, nahotu – několik vedlejších zápletek, ale i kupu nelogických prvků a scenáristických nesmyslů…Nicméně i tak se vážně těším na Rapla… ()

ilemas 

všechny recenze uživatele

Tenhle seriál by mě naprosto minul neboť nemám rád filmy z prostředí cirkusu, ale jelikož zrovna běží v tv navazující seriál Rapl, který mě zaujal svým názvem díky němuž jsem zjistil, že mu předchází Cirkus Bukowsky. Hned od první části mě to nesmírně chytlo, bez hluchých míst, nenudí ani chvilku, skvělé herecké obsazení, ale nejvíc se mi líbí Hanzlík v záporné roli jak ho neznám. Samozřejmě i role Kuneše a Bukowského jsou skvělé. Ještě musím vyzdvihnout skvělou úvodní znělku a hudbu. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Tento serial je sice hodne na hrane verohodnosti, logicnosti... Presto nemam nejmensi duvod neco tomuto serialu vytknout. Konecne serial, kdy jsem se tesil na kazdy novy dil. Bavilo me jeho zpracovani, serialove postavy (pravda, Hanzlik se do role mafiana moc nehodi) a vtipne monology hlavni postavy. Kriminalista Kunes (vyborny Hynek Cermak) se po majorech (Zeman a Kalas) radi mezi mou trojici nejoblibenejsich ceskych filmovych fizlu... Poctivy serial, ktery mi udelal radost. ()

Galerie (374)

Zajímavosti (63)

  • Natáčelo se v těchto lokalitách - Praha, Dálnice D5, Pikovice, Kamenný Přívoz, Ústí nad Labem, Stradonice, zámek Bon Repos u Lysé nad Labem, Mořina, Děčín, Štěchovice, Dětské centrum při FTN v Krči, Velké Žernoseky, Beroun - Talichovo nábřeží, Libochovany, přístav České Vrbné, zastávka Petrov u Prahy, Lovosice, Lhotka nad Labem. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
  • Filmovalo se v lokalitách - Litvínov, Důl ČSA Černice, zámek Jezeří, Praze (Letenský tunel, Letenské sady, hlavní nádraží, Žižkov, Vinohrady, Záběhlice, Výstaviště Holešovice a stanice metra Háje). [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
  • Filmováno v lokalitách Praha (Záběhlice, Karlín - Rohanské nábřeží, náměstí Míru, kostel sv. Ludmily, Prosek, Háje, Nové Město, Žižkov, Dejvice, Klánovice, Černá Most, Letenské sady, Senovážné náměstí, Smíchov), zámek Bon Repos u Lysé nad Labem. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)

Reklama

Reklama