poster

Malá mořská víla

  • anglický

    Little Sea Nymph

Pohádka / Dobrodružný

Československo, 1976, 84 min

  • kingik
    **

    Zvolená poetičnost mně nesedla. Od Kachyni bych čekal neotřelý přístup, a toho jsem se dočkal, ale na úkor záživnosti. Vše plyne velmi pomalu v hezky nasnímaných obrázcích, herecké obsazení v pohodě, i když Miroslava Šafránková nic moc, ale příběh je jen okázalá nuda. Těžký styl nesedne každému. Pohádka se mně nelíbila a nebavila mě. 40%(30.12.2011)

  • Jeanne
    ***

    Když pominu, že se jedná o chladný, smutný, tragický příběh (takový opak Snu noci svatojánské) :) tak je tu docela zajímavě podán rozdíl v atmosféře mezi "modrozeleným mořským světem" a "slunným pozemským". Takže se dá říct, že barevně je laděn jen do dvou směrů. Ačkoli tady nedojde na žádné velkolepé podvodní záběry ve stylu Vodníka z Kytice, tak v žádném okamžiku diváka nenechává na pochybách, ve kterém "světě" se právě nachází(21.11.2003)

  • Lukrecie
    ****

    Smutná pohádka, ale vždycky se mi líbila také díky báječnému hereckému obsazení.(28.12.2013)

  • BoredSeal
    *****

    Skvostná hudba, která mi připomněla, že Česká republika je země idiotů, kteří si nekupujou soundtracky a tak si prostě nikdy neposlechnu žádnej soundtrack od Zdeňka Lišky.(14.1.2008)

  • Adam Bernau
    ****

    Andersenovským melancholickým depresivnostem se celý život instinktivně vyhýbám jako čert kříži a ačkoli o příběhu Malé mořské víly tak nějak odjakživa vím, neměl jsem v úmyslu se s ním někdy v jakékoli formě blíže seznámit. Neobával jsem se ani tak neblahého konce milující rusalky (je to přece mythologon), jako spíš jejího tichého trpitelského hysterismu a dusivého pathosu popelkovsky slaného oceánu. A ejhle! Nevím, zda je to zásluhou Hofmana a Kachyni, či zda tito dva jen dobře posloužili sadistickému autorovi samému, nicméně jejich krásné zpracování legendární pohádky je takové, že jsem v tento příběh (a v rusalčino nemoci-jinak) uvěřil, čehož bych se na stará kolena věru nenadál. Uvěřil přesto, že spojité motivy stojícího pozorujícího "chóru", morální kritiky lidstva (zabíjejí se navzájem atd.) i vtipných hláškek na jeho adresu od těch, kteří jsou jaksi v jiné dimenzi, pospolu zřetelně ukazují na spoluautora Návštěvníků. Dále přesto, že tento film nepatří ke Kachyňovým formálně nejsilnějším (nicméně jeho forma sdostatek zprostředkovává obsah - z detailů viz např. vyvržení z moře, zmíněné zde M-artou, s jejímž komentářem dalekosáhle souhlasím). Naštěstí jediné, co tu výrazněji kazí dojem, není nic významnějšího, než rádoby mohutné modýlky mořských korábů - vhodně narafičená klasická papundeklovo-záclonová kombinace ve studiu by v tomto ohledu posloužila lépe. No a ještě to odhalení maminčina osudu, které sice patřičně završuje velmi působivý motiv její utajené sochy, ale na druhé straně dělá v posledku z jejího důstojného manžela jakožto vášnivého sběratele lidských výtvorů nečekaně směšnou postavu. K jádru věci: Může se zdát, že přijmout stanovené podmínky a s tak vysokým rizikem kvůli chabé naději na lásku člověka - z definice zrádného a sobeckého tvora (a princ, ač šlechetný, veskrze sympatický a nikterak zlý, po celou dobu tuto definici potvrzuje) je hodně špatný kšeft. Jenže vezmeme-li v potaz vílinu vyhlídku na určených tři sta let života, musíme uznat, že to vůbec nebyla pošetilá transakce. Vyprávění si ovšem dává velmi záležet na tom, aby její šance byly co nejmenší, princova zrada co nejnevinnější a přesto co nejzavrženíhodnější, její láska však bezbřehá a až kristovsky důsledná. Jak už to u arciarchetypálních příběhů bývá, lze její volbu a nemožnost-jinak vnímat dvojím způsobem: buď tragicky jako nutně bezútěšný osud skutečné lásky, nebo mýtopoeticky jako vílino zmocnění se vlastní existence a vítězství ve formě dobrovolné oběti pro lásku jiných. Meze překročivší víla nakonec splyne se svým živlem a princ s princeznou jestli neumřeli, šťastně žijí ve své čisté osudové lásce dodnes - dobrý konec, jak už to v pohádkách bývá. "...každý krok tě bude bolet, jako bys šlapala na ostrý nůž." -"Chci to!"(7.4.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace