Zločiny Velké Prahy
Režie:
Jaroslav BrabecScénář:
Petr ZikmundKamera:
Pavel BerkovičHudba:
Jan PonocnýHrají:
Jaroslav Plesl, Jiří Langmajer, Denis Šafařík, Lenka Vlasáková, Darija Pavlovičová, Ildikó Vargová, Lucie Žáčková, Mira Štěpánová, Miroslav Táborský, František Němec, Ondřej Malý, Jiří Lábus (více)Obsahy(1)
V Ptačím rybníku na pokraji Velké Prahy je objevena mrtvola chlapce. Vražda dítěte, navíc sexuálně motivovaná, to je zlý sen každého kriminalisty, vrchního inspektora Budíka (J. Plesl) nevyjímaje. Teď se mu ho dostává. Případ je o to složitější, že jde o německého chlapce ze Sudet, který se o prázdninách učil v české rodině češtinu. Mohly by tu být i nepříjemné politické souvislosti, v Sudetech tehdy byla velmi napjatá situace. Ervín kromě toho běhal s kluky z předměstí, plaval v rybníce, hrál s nimi i divadlo. Trochu zvláštní divadlo, ti kluci totiž nehráli živé postavy, ale loutky. Zpočátku měli kriminalisté prázdné ruce a strach, aby se v novinách nezačala probírat sexuální vražda. Samozřejmě se to neutajilo, všichni v okolí už to ví a tlak na detektivy se začíná zvětšovat. Pátrají všude možně, ale mohlo jít i o náhodného pachatele, který nemá s místem nic společného. Konečně se zformuje jakási reálná stopa, která souvisí právě s tím klukovským divadélkem a jeho principálem, místním kominíkem (M. Kern). Budík cítí, že by mohl mít sexuálního vraha, že chybí jen málo, aby ho usvědčil. Jenomže se stane něco naprosto nečekaného a pro kriminalisty osobně mimořádně tíživého. A navíc je to něco, co vrací celý případ zpět na začátek. Budík musí zachytit slaboučkou nit neuvěřitelného nápadu a tu rozvíjet, aby se dostal dál. V ruce má jen úlomek sklíčka a hrst trávy, umazané od sazí… (Česká televize)
(více)Recenze (73)
Z celkového pohľadu sklamanie. Kriminálny príbeh od začiatku nie príliš dobre vykreslený, ale to by nevadilo pretože vo svojej podstate bol zaujímavejší ako ten v prvej epizóde. Žiaľ táto epizóda je veľmi naivná, už pri prvom kontakte s učiteľom bolo zjavné, že za všetkým je práve on a totálne zmiešané pocity mám zo záveru, kedže sériový vrah pravdepodobne unikol opäť spravodlivosti. ()
Ajajajaj!! Tenhle způsob detektivního pátrání se mi zdá poněkud nešťastným. Pachatel je jasný v prvním záběru a vyšetřování je plné nelogičností a hloupostí. Střih je zmatený, návaznosti na sebe úplně zcestné, kolikrát jsem opravdu nechápavě kroutil hlavou. Jak to, že Dulava věděl, že chlapec byl zavražděn a zprzněn a přitom o tom policie nikomu neřekla a Plesl se ho na to prostě dál nezeptal, od koho to tedy Dulava věděl? Nebo kam zmizel údajný pachatel, když policii utekl do lesů? Dějová linie se zcela ztratila. Nebo proč Langmajer šel mezi šlapky a v dalším záběru je na úplně jiném místě? A tak bych mohl pokračovat skoro o každé scéně. Jako celek je to zmatená a nesourodá patlanina. Proč ta kamera zase tak nesmyslně pobíhá? Proč není opět nikomu pořádně rozumět? Proč jsou zase Němci hodní a Češi šmejdi? Proč je milostná mezihra mezi mladým vyšetřovatelem a dcerou jeho nadřízeného tak trapná a debilní? Proč je hudba zase taková tuctová a mdlá? Proč se tenhle díl jmenuje Loutkohra? Proč vlastně tenhle seriál vzniknul? Začínám cítit velký průser.... ()
Druhý díl byl o poznání lepší krimi, protože autoři už do případu nemíchali tolik rodinných pout. Nepochopil jsem ale, jak si mohli policisté nevšimnout chajdy přes vodu, byť na ní bylo vidět. V ději bylo vůbec mnoho nesrovnalostí, jak poukazuje honajz. Ovšem případ policisté stejně nevyřešili a konec vlastně nebyl. ()
Příjemná záležitost. Dosavadnímu hodnocení (52 %) nerozumím..? Herci jsou výborní, krásná výprava, lokace, chyby se objevují jen v zástavbě v exteriérech- nerezové svody, reklamní vývěsní štíty, paraboly na střechách... Není to nic převratného, je to detektivní klasika, ale zpracování mě rozhodně neuráží. ()
Hahaha! Takhle na vás němčouři zatracený. Zprznit a utopit v ptačím rybníku. A před 2.válkou, považte! Preise ml. jsem se lekl, co se to s ním stalo a celý díl jsem odmítal přijmout zodpovědnost za to, že je to opravdu...on. Jinak, původně jsem to ani neměl v oumyslu vůbec sledovati ale když jsem si udělal v 8 pozdní véču (abych byl správně cajzl in) tak jsem si řekl, že se u toho přece tak dobře klimbá (až na tu otřesně kakofonicky disharmonickou maint titles a koncové credity jakbysmet. Ona vůbec hudba stojí za vyližprdel slušně řečeno a ´´skladatel´´ složil očividně takových 10min. ´´hudby´´ a zbytek se opakuje v nekonečné čas. smyčce, vskutku ďábelské řešení jak ušetřiti na mjůzik. Co taky chcete od někoho kdo se jmenuje Ponocný, že?) a většinu děje jsem viděl a zbytek byl ve formě rozhlasové hry se zavřenými víčky. Baba ve studni (že by reminiscenece na starého Brůnu?) byla o třídu lepší a esli to takto nejčkon půjde dál pane vrchní komisaři (co se staráte spíše o to, zda nemá špinavé boty váš praktikant, než o vyřešení případu), tak od pol. série to zřejmě bude již nekoukatelné, s vyjímkou stavu značné intoxikace omamnými látkami či alkoholem. Potom je ovšem otázka...proč se na to vůbec v takovém stavu dívati ,když dospělý a zkušený člověk si přece důvod k chlastu vždycky najde. No ne? ;-) Jo a totálně žeru, jak ten pseudoscénárista vždy rozjede případ...natáhne ho na 60min. a pak se rychle rychle musí vše (a ani to zde neplatí) do posledních 5min., vyřešiti. Jestli ten Otčenášek jr. (jeho otec se už dávno otáčí v hrobě, pokud není spálen) co to píše vystudoval opravdu scénáristiku, tak to tu školu zvládne i mé 25 let mrtvé morče. ()
Galerie (20)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (4)
- Na počátku dílu při zjištění národnosti oběti inspektor Rudolf Havlík (Jiří Langmajer) podotkne, že „se v pohraničí bijí Němci s Čechy a že tam už byli i mrtví“. Vzhledem k dataci dílu se nejedná o známé velké německé povstání v Sudetech na konci roku 1918, kdy musela v pohraničních oblastech zasahovat i armáda, ale pravděpodobně naráží na události z října 1921, kdy bylo na protimobilizační demonstraci v Kraslicích zastřeleno 12 Němců. (azcr)
- Když vyslýchá vrchní inspektor Budík (Jaroslav Plesl) pana řídícího (Jan Vondráček) ve své kanceláři, použije termín „sériový vrah“. Tento termín však v té době nikdo neznal. Začala ho používat až americká FBI na přelomu 70. a 80. let 20. století. (Muffino)
- Dětský kaskadér představoval nahou mrtvolu plovoucí na hladině rybníka. Klepal se zimou do té míry, že se kolem něj na hladině tvořily kruhy. Hladinu rybníka zklidnili teprve technici v postprodukci. (klukluka)
Reklama