Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na nádraží Florenc v Praze nastupují do autobusu cestující do Karlových Varů. Je mezi nimi i dívka dobráckého řidiče Honzy Chalupy, dispečerka Barborka alias Pusinka. Dámská část cestujících na půvabnou mladou ženu pochopitelně žárlí, zatímco někteří muži se jí hned začnou dvořit. Po cestě však řidič zastaví jiné krásné dívce, a tak má Barbora dojem, že se sama ocitla na vedlejší koleji. Cesta do Varů je dlouhá a během ní dojde na mnohá drobná nedorozumění. Jak mezi Honzou a Barborkou, tak mezi ostatními cestujícími… Ve vtipně koncipovaném příběhu, který je založen na konfliktech mezi cestujícími v rychlíkovém autobusu, se režisérovi Josefu Machovi podařilo s laskavým humorem ukázat některé stránky lidských povah. Z jednoduché látky autor vytěžil maximum, přičemž se v jeho díle doplňují prvky humorné, až vyloženě groteskní, s prvky hudebně lyrickými i fantastickými. Výsledek představuje kvalitní, divácky vděčnou a zároveň vkusnou zábavu. Píseň "Šoférská" Ludvíka Podéště na slova Josefa Kainara v podání Josefa Beka se ve své době stala hitem. Theodor Pištěk a Eman Fiala v rolích fotbalových nadšenců Mandy a Jeníčka upomínají na své postavy z úspěšného staršího filmu Muži v offsidu (1931). (Česká televize)

(více)

Recenze (138)

vox_populi 

všechny recenze uživatele

charizmatický Bek, nordická kráska Thielová a najkrajší autobus, aký sa v Česko-Slovensku vyrobil (naviac hovoriaci - sic!) plus príbeh plný metafor, životných ponaučení a ľudských prerodov - to je potenciál pomaly na miestneho Oscara...žiaľ, niektoré nudné a zdĺhavé pasáže ho zrážajú do priemeru...Hodnotenie: dobrý (trojka) ()

Iroquaise 

všechny recenze uživatele

"požaduji sestup, ve vyšších polohách nemohu číst !"...ale jo...tak půl na půl...z jedné strany banální, situační a idelogicky zjitřené ( hlavně ztepilým ženským figurám neustále fičí východní větry do orálního otvoru)...z druhé ale docela solidně zahrané, slušně natočené a místy i docela vtipné...ultimátní jednohubka, ale čas s ní strávený zas až tak nebolí a amerického brouka nepošlapává... ()

Reklama

carl.oesch 

všechny recenze uživatele

Slabota. Josef Mach se o komedie snažil od začátku své kariery režiséra a i když natočil třeba Akci B, asi nejznámější zůstanou jeho Hrátky s čertem. Jenže tenhle film měl bát vlastně o čem? Trochu mi to připomíná stejně bezvýrazný film Účastníci zájezdu, v malé části komunální satira s prorežimním vyzněním je spíš trapná (Filipovský, Medřická) a nic nezachrání ani klišodní epizodní postavy dalších kvalitních herců. Je otázkou, jestli jedna cesta autobusem s apelem k vzájemné slušnosti je dost nosná pro celovečerní film. Samozřejmě obligátně trapná je dodnes odpuzující Bohdalka, šílené jsou figury Effy, Lipského, Nesvadby a tak ta jedna hvězda je především krásnou (na rozdíl od V. Thieleové) nějak tak přirozeně Sylvu Daníčkovou (v Letiště nepřijímá je ještě lepší) a pak na záběry Prahy té doby, cesty do Varů a samotných Varů a na reality tehdejší doby na čele s autobusem tuším Škoda RTO 706 - byl to jeden z těch designových skvostů, tak trochu vzniklých tehdejšímu režimu spíš navzdory. ()

yelcin 

všechny recenze uživatele

Mám rád staré české komédie a táto je jedna z nich ,kde bol použitý originálny nápad ./použitie špeciálnych tlačidiel v autobuse./ ,ktorý predtým /a neviem či potom/ nikto nepoužil.Film dobre vykresľuje rôzne charaktery ľudí ,ktorí spolu cestujú autobusom. na trase Praha-K.Vary , kde postavy stvárňuje herecká špička tej doby.Príjemný zážitok ,ktorý pozretím nikomu neublíži. ()

ripo

všechny recenze uživatele

Na vkusné veselohry Josefa Macha „Vzbouření na vsi" a „Rodinné trampoty oficiála Třísky", plné bystrých nápadů, se naši diváci ještě po letech velmi dobře pamatují. Svědčí to o tom, že Mach nejde při své práci konvenčními cestami. Potvrzuje to i jeho nová veselohra „Florenc 13,30", kterou realisoval podle vlastního námětu a scénáře. Ve vtipně koncipovaném příběhu, který je založen na konfliktech vznikajících mezi cestujícími v autobusu při jedné jízdě z Prahy do Karlových Var, se mu podařilo humorně a skutečně lidsky ukázat některé komické stránky lidských povah. Z jednoduché látky autor vytěžil skutečně maximum. Přitom se mu podařilo udržet film ve vyrovnané stylové jednotě, v níž se svorně doplňují prvky komické, humorné a až vyloženě groteskní s prvky hudebně lyrickými i s prvky fantastickými. Film, pravda, nedává a neřeší žádný velký problém, ale přitom je třeba ocenit, že se nesnaží divákovi namlouvat, že mu snad chce dát něco víc, než mu dát může a chce. Jisté je, že mu dá velmi dobrou zábavu, že mu dopřeje bohatě smíchu, že mu dá vkusný humor. Filmový přehled 48/1957 ()

Galerie (7)

Zajímavosti (15)

  • Valentina Thielová (stopárka Miriam Plecitá) sa pred filmovaním objavila iba v niekoľkých reklamách, zlom v jej kariére ale znamenal zjazd československých spisovateľov v roku 1956, na ktorý sprevádzala manžela. Všimol si ju tam režisér Josef Mach, požiadal ju o kontakt a za nejaký čas sa ozval. Vďaka nemu dostala pozvánku na skúšky k hereckému obsadeniu komédie. (Raccoon.city)
  • Text k piesni „Šoférska“ napísal básnik Josef Kainar. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama