Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Za vědcem, doktorem Grantem přiletí milionář John Hammond. Řekne jemu a jeho kolegyni, vědkyni Ellie, že má pronajatý ostrov, kde má biologickou rezidenci, kam by mohli jezdit lidé. Ellie a Grant hledají vykopávky koster dinosaurů, jsou to paleontologové. Hammond potřebuje, aby mu někdo udělal posudek. Chce proto po Ellie a Grantovi, aby schválili, že jeho Jurský park je v pořádku. Hammond by jim za to podporoval jejich vykopávky po dobu tří let. Ellie a Grant nejdříve nechtějí, ale nakonec souhlasí. Neznámý muž mezitím přijde za Dennisem, zaměstnancem Hammonda. Nabídne mu mnoho peníz, pokud mu přinese embrya dinosaurů, ale Hammond se to nesmí nikdy dozvědět. Ellie a Grant s kolegou Ianem, Hammondem a dalšími společníky doletí tryskáčem na ostrov. Když projíždí Jurským parkem, Grant ani Ellie nevěří vlastním očím. Jsou tam živí dinosauři. Lidí se nebojí a žijí ve stádech volně v přírodě v parku. Hammond jim pak všem ukáže, že mají i muzeum. Díky videa jim ukáže, že dinosaury rozmnožili. Vzali komáry, kteří byli zatvrdnutí v pryskyřici z přírody před mnoha lety a zkoumali jejich krev. Někteří v sobě měli krev dinosaurů, jelikož jí vysáli. Vědcům se pak podařilo z D.NA. vytvořit dinosaury, jelikož k tomu použili i žabí D.N.A. Následně pak dinosaury rozmnožili. Vědci pak Grantovi oznámí, že volně se dinosauři nerozmnožují, jelikož mají jen samice a řídí jejich chromozomy. Jsou nebezpeční, ale v parku jsou udělaná opatření a mají elektrický plot. Kolegové Granta však budování parku neschvalují. I samotnému Grantovi dochází, že spojování lidí a dinosaurů může být nebezpečné. Hammonda pak přijedou navštívit vnoučata, děti Tim a Lex. Hammondovi je oznámeno, že se blíží bouře. Grant se svým týmem a s vnoučaty mezitím odjede na vyhlídkovou jízdu. Všichni jedou auty, které nemusí nikdo řídit, řídí je počítač. Tým pak řekne Hammondovi, že mají v parku spoustu problémů. Dennis by je měl vyřešit, ale nechce se mu. Pořád Hammondovi říká, že dostává málo peněz. Auto dojede k výběhu s tyranosaurem, ale on se neukáže. Dají mu tam i kozu, kdyby ji chtěl sežrat, ale nepomůže to. Grant následně z auta vyskočí a rozhodne se jít po svých. Ellie vystoupí taky a jdou i vnoučata. Po cestě potkají dinosaura, který leží, je nemocný. Ellie zjistí, že se otrávil, ale musí zjistit přesně čím. Najednou začne bouře, ale Ellie chce dál zkoumat otráveného dinosaura. Zůstane tedy na místě a ostatní jedou pryč. Dennis mezitím Hammondovi a jeho týmu řekne, že vylepšil telefonní síť, takže je možné, že na chvilku vypadne systém. On ho přitom záměrně vypl a jde si pro embrya dinosaurů, ale ostatním řekl, že jde do automatu. Potřebuje se dostat přes elektrickou bránu, ale nesmí se to nikdo dozvědět. Dennis ukradl několik embryí, ale kvůli vypnutému systému se zastavilo auto a přestávají fungovat elektrické ploty. Nefungují ani telefony, takže se s ostatními nemá Grant jak spojit. Dennis mezitím dojde k bráně... (TV Prima)

(více)

Videa (15)

Trailer 2

Recenze (1 346)

Douglas 

všechny recenze uživatele

Miluji Jurský park. Před dvaceti lety se mu zhusta vyčítalo, že jde ze všeho nejvíc o pouhou trikovou atrakci, o krátkodechý spektákl reprezentující nejnovější technické možnosti hollywoodské kinematografie. Jeho monumentální kasovní úspěch se pak přičítal právě těmto důvodům a málokdo se pokoušel zamýšlet nad tím, že ze všeho nejvíc Jurský park suverénně zastupuje nikoli technické možnosti velkorozpočtové kinematografie, nýbrž onu oslňující hollywoodskou schopnost vyprávět příběhy. Velká vyprávění totiž nemusí zprostředkovávat komplikované příběhy nebo nabízet pole pro nejroztodivnější interpretace. Stačí jim totiž schopnost vyprávění sama o sobě a hollywoodská kinematografie právě tuto schopnost precizuje více než sto let, během nichž vyprodukovala mnoho a mnoho desítek tisíc filmů – a málokdo ji ovládá lépe než Steven Spielberg. Více v mé analýze některých aspektů vyprávění, již najdete na Douglasových poznámkách. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Když jsem byla malá, uměla jsem Malý atlas dinosaurů zpaměti. Tento film jsem ale viděla až jako velká, a to ještě k tomu až potom, co jsem prošla pseudointelektuální mutací a artovým znesvěcením. Tudíž nic moc zábava a ani ten kult kolem se mě nikdy nestačil dotknout. A ještě bych měla říct, že tím, že otevřel dveře blockbusterům spoléhajícím na počítačové divy a ignorujícím ostatní složky filmové tvorby, si vlastně zasluhuje mé donebevolající opovržení. ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

„Sú to bylinožravce. Ale u teba urobia výnimku.“ Spoilery. Uviesť behom jedného roka dva také diametrálne odlišné (a tak neskutočne komerčne úspešné) tituly, ako Schindlerov zoznam a Jurský park... akože uf, dole klobúk. Deruhý menovaný patrí k mojim najsilnejším kinozážitkom 90. rokov. Kasting je zaujímavý v zmysle, že sa režisér zaobišiel bez hviezd. Tým šikovne ušetril monštruóznu časť z rozpočtu, keďže dané desaťročie vstúpilo do dejín o.i. aj tým, že najväčšie hviezdy bežne dostávali 20 a viac miliónov za jeden film. Mojím favoritom vždy bol bezpečnostňák Muldoon, ale skvelý miláčik je samozrejme aj Ian Malcolm alias polonahý adonis, ktorý to tu hrá ako hlavnú hviezdu a pritom je to normálna vedľajšia postava, i keď v jeho špecifickom poňatí neprehliadnuteľná a riadne špecifická. Nechýba ekoposolstvo, ľahko zapamätateľné hlášky a dialógy („Stavím sa, že doma na strome máš podobnú preliezačku.“ – „Nemám.“ – „Ani ja.“), strhujúcich akčných scén (džíp vs. dinosaurus), vyložene hororové nápady (mrazivo stupňovaný útok T-Rexa na kolónu, velociraptory v kuchyni), skvelé nápady (otrasy v pohári s vodou), nezabudnuteľné pasáže (koza) a poeticko-bombastická hudba Johna Williamsa (záverečný klavírový nežný odlet z ostrova, ústredný motív). V neposlednom rade máme k dispozícii úžasne exotickú, hravú výpravu džungľového ostrova s elektrickými ohradami, namakanými autami, počítačovými strediskami a jedálňami, do ktorých nevkročila noha zákazníkova (a v ktorých sa topí skvelá zmrzlina, keďže vypadol prúd). Po Jurskom parku sa toho v tvorbe špeciálnych efektov zmenilo nie dosť. Zmenilo sa všetko. Po atmosférickej stránke je to pohrobok 80. rokov (napr. Critters, Gremlins...), kedy to síce bolo hravé, bezstarostné, rodinné a dobrodružné, ale zároveň sa tu nielenže umieralo, ale i pomerne drsne, pričom bytosti (v tomto prípade dinosaury) vyzerajú ako čistý horor (fakt by som v noci v lese nechcel stretnúť kyselinového dilophosaura). Vizuálne je to vďaka kamere Deana Cundeyho (Halloween, Hmla) skutočne krása (Nedry v daždi, Arnold a za jeho chrbtom svetlá v tme, tieň živého raptora prelínajúci sa s jeho kresbou v reálnej veľkosti, odraz v kuchyni). Nepokazí to ani dvojsekundový záber na počítačového letiaceho Malcolma. Oproti knihe sa odohralo množstvo zmien (napr. v knihe je expert na dinosaurov Lex, Hammond s Malcolmom umrú, Hammond je v knihe solídny zmrd a nie rozkošný deduško, chýba množstvo scén a vedľajších dejových línií, Harding dostal oveľa väčší priestor). V scenári mi prekážalo pár logických hovadín (neschopný veterinár, ktorý vôbec nič nevie, hoc to má doslova priamo pred očami) a povinných dramaturgických oblúkov (ak je neustále zdôrazňované, že postava je fanúšik počítačov, je len otázkou času, kedy s nimi bude musieť pracovať, aby ostatným zachránila život), rôzne drobnosti (jedla sa ani nedotkli, výbeh pre raptorov sa veľkostne hodí  ledva-ledva pre bernardína, Grant deťom pripomína náučné video, ktoré ale nevideli, keďže prišli až po premietaní a vrcholom je dilophosaurus v džípe, ako tam vliezol?), deus ex machina (T-Rex vs. raptory) a okamihy, ktorým som proste nerozumel (T-Rex vidí len pohybujúce sa predmety? Takže ak je v džungli a vládne v nej úplne bezvetrie, tak je slepý?). Nikdy som nechápal (neviem, možno chyba v preklade dabingu?) Elliein monológ „Viem, že aj ja som urobila chybu, že som nemala dostatok úcty k tej strašnej sile, ktorá sa nám vymkla z rúk.“ Z nostalgie nemôžem dať menej, ako 5*. Rozpočet 63 miliónov, celosvetová tržba nad jednu miliardu, čo dodať. Keby v tom hral Jackson o 2O rokov neskôr, všetko by to tam na kompletku vybúchal plameňometom. Mimochodom, jeho smrť údajne mala reálne vzniknúť, lež na Havaji (kde sa natáčalo) v tom čase zúril hurikán, tak sa to napokon vyriešilo smrťou mimo záber a "rukou" čo je paradoxne možno lepšie, ako explicitne ukázaná smrť asi jednej z mála postáv, ktorá na tom mizernom ostrove dokázala jednať pragmaticky a bez zbytočných citov naokolo). Kino Považan NMnV 1994 () (méně) (více)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Takovým úžasem to vždycky začíná. Ale pak to končí útěkem a řevem." Občas mám nezřízenou chuť prokousnout nějakému tyranosaurovi krční tepnu, odkrojit si libový plátek masíčka, ugrilovat si ho do křupava, přihodit hranolky s tatarkou a smlsnout si na tom u nějakého skvělého filmu. Za ten sice Jurský park úplně nepovažuju, ale ono to má něco do sebe zaběhat si občas slalom mezi nepříliš ochočenými a ještě k tomu údajně vyhynulými potvorami. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Čím jsem starší, tím víc Jurský park dozrává z dobrodružné atrakce pro celé rodiny do poctivé klasiky, která snad nemůže zestárnout. První brachiosaurus, první T-Rexův řev, první rána elektrickým proudem. A první film, kde při pohledu na dinosaury nemůžu říct ke trikům ani půl slova. To, že je tahle nepřibržďující jízda z dílny Stevena Spielberga, je pak pointou samo o sobě. ()

Galerie (173)

Zajímavosti (219)

  • Alan Grant (Sam Neill) s Lex (Ariana Richards) a Timem (Joseph Mazzello) narazí na stádo gallimimů a paleontolog dívce neodpoví na otázku, zda se jedná o masožravce, z nichž má dívka takový strach. Musel by jí odpovědět kladně, ačkoliv gallimimové pojídali jen vejce jiných dinosaurů. (casyy)
  • John Hammond (Richard Attenborough) pronese větu: „Když se otvíral v roce 1956 Disneyland, nic nefungovalo.“ Disneyland se však otevřel již 17. července 1955. (PaTeXx)
  • Rev T-rexa je zmesou revu tigra, trúbením sloníčaťa a chrčania aligátora. Zvuk hukotu lietadiel zahŕňa v sebe aj rev slonov, levov a opíc. (Biopler)

Související novinky

Nová kniha Michaela Crichtona budí zájem studií

Nová kniha Michaela Crichtona budí zájem studií

05.05.2024

Světoznámý spisovatel a mimo jiné i filmový scenárista, režisér a producent Michael Crichton (1942–2008) nám v minulosti přinesl obří divácké hity jako Jurský park, Westworld a Twister, což jsou díla… (více)

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

19.04.2024

Od roku 2022, kdy Steven Spielberg představil fandům svůj Zlatým Glóbem ověnčený osobní film Fabelmanovi, jsme moc netušili, k čemu se chce jeden z nejslavnějších režisérů všech dob příště… (více)

Scarlett Johansson mezi dinosaury?

Scarlett Johansson mezi dinosaury?

25.03.2024

Čas neúprosně kvapí a nadcházející přírůstek do dinosauří rodinky je blíž a blíž. Další díl Jurského parku nás totiž oficiálně stále čeká už příští rok 2. července, přičemž doposud nevíme nic… (více)

Další Jurský svět natočí David Leitch

Další Jurský svět natočí David Leitch

06.02.2024

Deset let uplyne letos od té chvíle, co původem kaskadéři Chad Stahelski a David Leitch udělali obří díru do akčního světa snímkem John Wick. Ukázali, že s jednoduchým scénářem, nikterak obřím… (více)

Reklama

Reklama