Zajímavosti (15)
Co je to za film o lásce (2012)
- Natočení filmu stálo Marka Cousinse pouhých 10 amerických dolarů, za které si nechal zalaminovat fotografii Sergeje Ejzenštejna. (Don Carlos)
Statečné srdce (1995)
- Mel Gibson ako svoju hlavnú inšpiráciu pri kompozícii bojových scén uviedol Ejzenštejnovho Alexandra Nevskeho (1938) a Kubrickovho Spartaka (1960). (classic)
Lištičky (1941)
- Sergej Ejzenštejn prohlásil, že jen za scénu, v níž se protagonisté Leo (Dan Duryea) a Oscar (Carl Benton Reid) holí a pozorují se přitom v zrcadlech, by Wyler zasloužil filmařskou slávu do konce života. (Hwaelos)
Alexandr Něvský (1938)
- Ejzenštejn v scéne bitky na zamrznutom jazere stavil na kontrast tempa hudby a obrazu. V úvodných záberoch na vojská je stabilný. Keď sa nemecké vojsko razom objavuje na horizonte, pohyb v obraze naberá na grádoch a tak aj tempo hudby pri začiatku bitky. Na konci však ide do opačného extrému – dlhé jazdy pomalej kamery s minimálnym pohybom postáv v obraze za tónov pomalej, ponurej hudby. (Biopler)
Sněhurka a sedm trpaslíků (1937)
- Slavný režisér Sergej Ejzenštejn (Křižník Potěmkin) označil Sněhurku za "... nejlepší film, který kdy byl vyroben“. (džanik)
Ať žije Mexiko! (1932)
- Ejzenštejn se nemohl podílet na úpravách, protože ho Stalin povolal z Mexika zpátky do Sovětského svazu. Spousta natočených záběrů pak byla užita v jiných filmech. (Hans.)
Maroko (1930)
- Natáčení navštěvoval Sergej Ejzenštejn. (Cimr)
Sentimentální romance (1930)
- Když film po natočení viděl v Paříži režisér Luis Buñuel, byl jím tak znechucen, že se okamžitě v zuřivosti vydal hledat Ejzenštejna po montparnasských kavárnách, aby ho zfackoval. Bohužel ho nenašel. (raininface)
Zlatý věk (1930)
- Fil byl natočen ve studiích v Billancourtu, na sousední rampě natáčel Ejzenštejn svůj film Sentimentální romance (1930). (raininface)
Rybáři (1929)
- Film Drifters měl premiéru ve Film Society 10. listopadu 1929 spolu s filmem Křižník Potěmkin (1925), který byl v Británii rovněž uveden poprvé. Grierson již dříve pomáhal s výrobou titulků k Ejzenštejnovu snímku pro americké uvedení a na Drifters to mělo zcela patrný vliv. Podobně jako je tomu v Potěmkinu využívá i v Drifters expresivním způsobem montáž a vytváří tak dramatické napětí bez jakékoli psychologizace. Oba filmy dále pracují s tzv. „typy“ (neherci) namísto profesionálních herců, aby dosáhly větší „autenticity“, a oba také bohatě využívají natáčení v exteriérech. Grierson však vždy zdůrazňoval, že chtěl natočit film ryze „britský“, tedy umírněný a zdůrazňující lidský prvek. Proto se snímek Drifters odehrává v pomalejším tempu a více se soustředí na obyčejné, méně dramatické události. (Zdroj: Doc Alliance Films)
Křižník Potěmkin (1925)
- Během své praxe v divadle Proletkultu vytvořil Ejzenštejn koncept tzv. montáže atrakcí (atrakcionů), kterou v tomto filmu naplno využil. Technika spočívá ve střetávání dvou pocitově intenzivních obrazů, jehož výsledkem je pak zcela nový význam. (Trainspotter)
Křižník Potěmkin (1925)
- Těsně před premiérou se Ejzenštejn dozvěděl, že ze závěru jeho filmu byly vystřiženy určité části, a tak je na poslední chvíli vlepil na své místo na filmovém pásu pomocí svých slin. Během premiérového promítání s nervozitou a úzkostí očekával příchod tragédie v podobě přetržení filmového pásu, ale ten nakonec zůstal celistvý a rozpadl se až po skončení projekce. (Trainspotter)
Křižník Potěmkin (1925)
- V 70. letech byly jako hudební doprovod využity symfonie Dmitrije Šostakoviče, který se s Ejzenštejnem nikdy osobně nesetkal, ačkoliv režisér v roce 1948 zamýšlel natočit film s hudbou z jeho symfonií. Šostakovič se zase údajně inspiroval v případě své "Jedenácté symfonie" s podtitulem "Rok 1905" právě u Křižníku Potěmkin. (Trainspotter)
Křižník Potěmkin (1925)
- Známá scéna z oděského schodiště je z hlediska filmové historie pozoruhodná tím, jak v ní Ejzenštejn pomocí montáže manipuluje s časem. Mnoho akcí se odehrává současně, ale jsou zobrazeny samostatně. Díky tomu je celá akční scéna delší, než by byla v reálném čase. (Rosana)
Jiří Menzel
- Na své začátky coby filmového diváka vzpomínal: "Nebyl jsem moc velkej filmovej fanda. V padesátých letech tady nebyly žádné filmové kluby, jenom pár nadšenců zorganizovalo promítání filmů z filmového archivu. Každý čtvrtek večer v Kinu mladých v Klimentské ulici. Tady jsem poprvé viděl Intoleranci, Občana Kanea, Zrzka, Pepé le Moko, Dovženkovu Zemi, Děti ráje, filmy Chaplinovy a Clairovy, Ejzenštejnův Křižník Potěmkin. Bylo to v době, kdy jsem toho moc nevěděl, ale moje hlava i srdce byly otevřené a tyhle filmy mi řekly všechno, co jsem potřeboval o filmu vědět. Jeden z těch večerů byl věnovaný Renoirovi a před Velkou iluzí běžel krátký snímek Výlet do přírody. Tenhle film rozsvítil mou hlavu jako lampu na plyn, mohu-li citovat klasika. Spolu s filmem Soví řeka patří k absolutní špičce mého diváckého žebříčku. Film, i ten zvukový, nemá být nic jiného než vyprávěním v obrazech. Vedle těch dvou filmečků mi připadají současné filmy většinou spíš užvaněné a ukodrcané." (NIRO)
Související novinky
Queer Filmový Festival Mezipatra
02.11.2015
Queer Filmový Festival Mezipatra se letos koná již po šestnácté, pražská část potrvá od 5. do 12. listopadu, brněnská pak od 12. do 18. listopadu. Uvedeny budou hrané i dokumentární filmy z celého… (více)
Režisér
Dokumentární | |
---|---|
1979 |
Ať žije Mexiko! |
1943 |
Seeds of Freedom |
1940 |
Čas na slunci |
1939 |
Ferganskij kanal |
1933 |
Eisenstein in Mexico |
1932 |
Ať žije Mexiko! |
1931 |
La destrucción de Oaxaca |
Krátkometrážní | |
---|---|
1937 |
Běžin luh |
1934 |
Death Day |
1930 |
Sentimentální romance |
1929 |
Frauennot - Frauenglück: Das Hohelied der ärztlichen Kunst |
1923 |
Dněvnik Glumova |
Scenárista
Filmy | |
---|---|
1938 |
Alexandr Něvský |
1929 |
Generální linie |
1928 |
Deset dní, které otřásly světem |
1925 |
Křižník Potěmkin |
Stávka |
Dokumentární | |
---|---|
1998 |
Sergej Ejzenštejn. Mexikanskaja fantasija - původní scénář |
1979 |
Ať žije Mexiko! |
Herec
Filmy | |
---|---|
1931 |
Wir schalten um auf Hollywood |
1929 |
The Storming of La Sarraz |
1925 |
Křižník Potěmkin |
Dokumentární | |
---|---|
2018 |
Filmařské legendy (seriál) - a.z. |
Sergei Eisenstein - a.z. (S02E06) |
|
2001 |
Mosfilm - zrcadlo říše - a.z. |
1998 |
Ejzenštejn. Dom tvorca - a.z. |
1996 |
Sergej Ejzenštejn. Autobiografie - a.z. |
1987 |
Secret Life of Sergei Eisenstein, The |
1958 |
Sergej Ejzenštejn - a.z. |
Krátkometrážní | |
---|---|
1929 |
Everyday |
1923 |
Dněvnik Glumova |
Související novinky
Queer Filmový Festival Mezipatra
02.11.2015
Queer Filmový Festival Mezipatra se letos koná již po šestnácté, pražská část potrvá od 5. do 12. listopadu, brněnská pak od 12. do 18. listopadu. Uvedeny budou hrané i dokumentární filmy z celého… (více)
Fanklub
(46)- Tetsuo režisér
- PanCitron režisér
- Dr.Zhivago režisér
- Mrs.Europe režisér
- krvavamera režisér
- AASFRESSER režisér
- Highopes režisér
- Ego sum ego režisér
- Tormentor665 scenárista
- JerryEm režisér
- Medulenka režisér
- mosem režisér
- Moiseiwitsch režisér
- TerezaTurz. režisér
- dvurkarlin režisér
- Frontie scenárista
- Kujavan režisér
- Lady Grey režisér
- diadumenos scenárista
- VendulaPe režisér