poster

Na kometě

  • angličtina

    On the Comet

Dobrodružný / Sci-Fi / Fantasy

Československo, 1970, 74 min

  • nash.
    ***

    Vizuální lahůdka plná nápadů a vymazlených detailů, které dokonale sedí výrazná stylizace s níž je podán hravě naivní a místy bláznivý příběh. Ten sice není žádný tahoun, ale i po letech mě bavil přívalem sarkasmu a ironie. Ve voiceoveru i dialozích. Triky na svou dobu a výrobní podmínky nápadité, naplno ukazující génia mistra Zemana. Přesto už mě to po letech jako celek nebralo tak moc jako třeba Vynález zkázy nebo Cesta do pravěku.(17.11.2014)

  • tahit
    ****

    Mám rád filmy od Karla Zemana, vracím se tím do světa Julesa Verna. Je to svět dětských a správně klukovských let, ve kterém se cítím moc dobře. A to hlavní na filmu je poetika dobrodružství, které nepostrádá humor a lyriku fantazie. Také v roli krásné Angeliky u mne zabodovala dobře, tehdy moc hezká Magda Vašáryová. Pro film ji objevil pražský režisér František Vláčil.(24.12.2007)

  • Helmutek
    *****

    Takový Kdyby tisíc klarinetů... ale pozor, hrnců. A teda bez písniček a na kometě, no. Pro mě naprostý překvapení a naprostý nadšení - tohle je jednoznačně komedie úrovně Limonádovýho Joeho, ale ani z desetiny tak známá; přitom co do hlášek je na tom Kometa přinejmenšim stejně, co do hereckýho obsazení zrovna tak (skvělej Francouz Filipovský, šejk Větrovec, krásná Vášáryová...), a co se nápadů týče - jejich množství, originality, zábavnosti nebo vtipu -, tak tady je to dokonce úplně jinej svět. Daj se vyjmenovat třeba ty hrnce na tyčích místo děl, úvodní sekvence s objevitelem v koši rozsévajícím vzdělání a dobro barbarským civilizacím (po způsobu radícího Pepina z Postřižin), Effovo imaginární vaření, sklápěcí komíny parníku nebo plašidlo na dinosaury, ale i cokoliv dalšího - a to včetně tý hlavní myšlenky, že celá ta realita s kometou a krásnou Angelikou byla vlastně jen vlhkym (doslova - hahaha) snem fantazírujícího poručíka Servadaca - a že skutečnost má nejspíš daleko prozaičtější (a Effovsky ošklivou) podobu. Z Verna si teda Zeman vzal to nejlepší, co moh, aby z vážnýho námětu udělal skvělou komedii o malichernosti a malosti lidskejch půtek, a povedlo se to dokonale - v tomhle mi film připomínal třeba Podskalskýho Bílou paní, kde teda tim katalyzátorem byla domnělá bílá paní, v Kometě je to zase ten "jinej svět" na cizím, nepozemskym prostředí. Možná filmu drobně nahrává to, že to je takový snový a fantaskní, ale co ten Zeman dokázal bez počítače vyrobit, to je něco nevěřitelnýho - přitom to není o tom, že by si člověk měl začít hned myslet, že to je realita a že to má bejt maximálně vyžehlený, ale je to o tom, že ty koláže a kompozice, který Zeman skládá (z přidanejch obrázků, barev nebo kulis a toho, co je na scéně reálně), ty jsou prostě tak přirozeně pochopitelný a nenásilný (přestože přiznaný), že si pak už jde jen užívat to, JAK to udělal - bez pocitu, že by to mělo bejt míň obrázkový, míň nabarvený, míň cokoliv - protože ta scéna prostě funguje a hlavně je krásná a zajímavá(!), tak všechno ostatní je najednou úplně jedno. Z pohledu dnešní filmový tvorby je pro mě fakt zajímavý si uvědomit, jak různě film může bejt vyrobenej a jak různě může vypadat a působit - po tomhle zážitku si budu muset Zemanovy filmy projít nějak víc, doteď jsem vlastně znal jen Cestu do pravěku, a asi je to chyba, protože i u takovejchhle filmů je očivině úplně jedno, že byly natočený před padesáti lety. Britové! Zapomněli jsme na Brity." "Jsou všude, i v prvohorách..." / "Jestli konec světa nebude, tak ale musíte zaplatit, pani!" / "A nemohli bysme dál žít v klidu a míru? Vždyť doteď nám to tak šlo!" "Nojo, ale to jsme mysleli, že bude konec světa." / "Nebojte, nebude to první bitva, kterou jsem prohrál."(17.12.2018)

  • Frajer42
    **

    Pohybovat se nezdravě dlouho dobu na sluníčku není žádná legrace. Své o tom ví i maestro Jules Verne, který tuto neblahou zkušenost ovšem dovedl zužitkovat a stvořit tuto snovou předlohu, které se v naších luzích a hájích nemohl ujmout nikdo vhodnější než právě Karel Zeman. Žalostně mi ve snímku scházelo více hlášek a více humoru. Myšlenka snímku o uzavřené společnosti, kde se společenské a politické problémy odvíjeli výhradně od nastalé situace byla rozhodně fajn, jen to samozřejmě nebylo absolutně nic nového ve vesmíru. Herecky uspokojivé. Při sledování jsem neměl pocit, že bych sledoval cokoli výjimečné. Maximálně průměrný Zeman.(21.7.2018)

  • zette
    ***

    Karla Zemana obdivuji, za jeho vytvarne citeni a odvahu tvorit, ve sve dobe tolik odvazne filmy. Mam ale radeji jeho animovane filmy. Na komete je pro me trochu zklamani. Na svoji skromnou metraz je dej dosti natahovany, satira na kolonizatory a touhu po moci to vsak vystihlo dobre. Zklamani jsou pro me tez herci, zadne mimoradne vykony. Efekty me bavily a animace take dobra. Zatim ale nejslabsi Zemanuv film, ktery jsem videl.(2.4.2011)

  • - Slovenské herce Emila Horvátha a Magdu Vašáryovou, kteří ztvárnili hlavní postavy Servadace a Angeliku, nadabovali při postsynchronech kvůli jejich výrazné slovenštině Jan Tříska a Jana Drbohlavová. (funhouse)

  • - Původní název filmu byl Archa pana Servadaca. (raininface)

  • - Snímek byl natočen na motivy románu francouzského spisovatele Julesa Verna z jeho cyklu „Podivuhodné cesty“. (Ded@M@tes)