Reklama

Reklama

Modrá Electra Glide

  • USA Electra Glide in Blue (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Jediný film Jamese Williama Guercia, držitele Grammy za eponymní album Blood, Sweat and Tears a dlouholetého producenta kapely Chicago (zpěvák Peter Cetera hraje pašeráka drog Zemca a ve filmu se objeví i další její členové), byl natočen podle skutečné události: v květnu 1969 zastřelili dva dlouhovlasí mladíci z mikrobusu značky Volkswagen na arizonské silnici policistu na motorce. John Wintergreen (Robert Blake) je policista, který se svým partnerem Zipperem (Billy Green" Bush) hlídkuje na silnici protínající Monument Valley. Tento vietnamský veterán sympatizuje s hippies, současně se ale snaží být dobrým policistou. Svoji práci dělá poctivě. Na všechny řidiče se snaží brát stejný metr: je spravedlivý a neúprosný. Stále ale sní o tom, že jednou odloží svůj Harley Davidson a přilbu a stane se detektivem. Proto se chopí příležitosti, když k poslednímu případu povolaný detektiv Poole potvrdí jeho podezření, že se nejednalo o sebevraždu, ale o vraždu. Po počátečním nadšení ale díky Pooleovu chování a metodám přichází rychlé rozčarování a pochybnosti o povolání policisty a smyslu vlastního života vůbec.

Guercio vyrůstal na filmech, které promítal v kině jeho otec, nadšený obdivovatel Johna Forda, a je to na jeho díle znát. A nejen proto, že se natáčelo v Monument Valley v Utahu a že za kamerou stál známý Conrad L. Hall (držitel Oscara za filmy Butch Cassidy a Sundance Kid, Road to Perdition a Americká krása). Závěrečný záběr patří k nezapomenutelným. Film byl uveden v soutěži na MFF Cannes 1973 a o rok později byl Robert Blake nominován na Zlatý glóbus pro nejlepšího herce v dramatu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (83)

SjamK 

všechny recenze uživatele

Nedokážu posoudit, jestli se o Modré Electře dá opravdu mluvit jako o odpovědi na Bezstarostnou jízdu, či do jaké míry jsou oba filmy fakticky spjaté (ani názor nikoho učeného se mi k tomuto nepodařilo vypátrat). Podobnost tématu i zpracování je ale zjevná, odkazu na Jízdu v podobě mihnuvší se fotografie by ani nemuselo být, aby každého trklo. Určitě nejsem první, kdo řekne, že Electra je vlastně Bezstarostná jízda naruby, ale v tomto případě opravdu neexistuje žádné výstižnější přirovnání. Oba filmy ze všeho nejvíc připomínají dva různé pohledy na v podstatě tutéž dobovou situaci. Jízda z perspektivy volnomyšlenkářů, Electra zase z té můžů zákona, a to rozhodně ne černobíle (samozřejmě nepočítáme barevnou kombinaci policejních uniforem :-). Těžko říct, který z pohledů (filmů) je mi sympatičtější, protože jsou oba zatraceně dobré. ...Po krátké úvaze to asi bude pořád Bezstarostná jízda (o vlásek), která je odvážná, byla na světě první a vůbec má hodně do sebe... Každý by chtěl být rebel... nebo snad ne? ;-) ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Tento "kultovní" film mě nejvíc zaujal asi tou úvodní scénou, kdy si někdo peče maso na pánvi (dostal jsem z toho hlad) a pak úplně poslední scénou. Prostředek je takovej roztahanej příběh o jednom poldovi, jedný vraždě a hromadě hipíků. Chvílema mě dokázala vtáhnout do děje výborná atmosféra, chvílema jsem se nudil. Nudy tam na muj vkus bylo docela hodně. Kdyby se z filmu vyhodilo tak 20-30 minut, vůbec by to nebylo na škodu. Ale kdybych to měl srovnat se slavnější Bezstarostnou jízdou, tak tohle se mi líbilo přecejenom o trochu víc. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Modrá Electra Glide se svou atmosférou hlásí k odkazu Bezstarostné jízdy zcela otevřeně, v jedné scéně na ni přímo odkazuje. Působí jako druhá strana téže mince, když se na éru hnutí květinových dětí dívá pohledem příslušníků policejních jednotek, kteří o americkém snu a odvázanosti mají přece jen výrazně konzervativnější představu a jejich pojetí svobody se leckdy výrazně blíží postojům ovčáckých psů. Krach utopických představ hippies sice odhalila už Bezstarostná jízda, Hooperův kousek ale udržoval iluzi zmaření snu brutálním zásahem nepřátelského okolí. Modrá Electra Glide jde v deziluzi podstatně dál: ukazuje degeneraci ideálů rozleptaných drogovou závislostí, kšeftařením, pasivitou a neschopností čelit problémům. Guerciův snímek se v 70. letech evidentně trefil do pocitů tehdejší generace a získal slušný ohlas. Vzhledem k tomu, že nemám ani nebudu mít příležitost sledovat jeho tvorbu v nějakém vývoji, nejsem si zcela jistý jeho mírou talentu a jeho film nepřijímám bez výhrad. Svou estetikou násilí se výrazně blíží pojetí Sama Peckinpaha, jak o tom svědčí např. scéna divoké honičky motorkářského gangu. Místy si snímek moc neláme hlavu s logikou a kdybych se v tom chtěl rýpat hlouběji, našel bych leckterý snímek na kráse. Ale pozitivní dojmy přece jen přetrvávají a na 70 % celkového dojmu to postačí. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Tak polovinu filmu jsem si říkala "ó bóže, ó bóže, toho musím milovat, toho musím okamžitě začít milovat!", abych si potom v náhlém momentu osvícení uvědomila, že ho již dávno miluji, protože to je Lynchův Mystery Man. Scéna, kdy se raduje z toho, že je šoférem, a kývá si samolibě hlavičkou s kloboukem - dokonalost! A musím říct, že si nedovedu v hlavní roli představit někoho jiného, protože postava Johna Wintergreena je tak podivně napsaná - ve filmu prochází vývojem, ale navenek se chová pořád úplně stejně - že nebýt roztomilého a dojemného Roberta Blakea, nevím nevím, jak by to vypadalo. V některých momentech je film dost působivý, některé pasáže jsou zase naopak do té balady tlačené vcelku neobratně. Nevím, jak působila motocyklová honička se Zemkem na dobové diváky, ale dnes už rozhodně vypadá nechtěně komicky a to narušuje atmosféru a vytrhává ze soustředění. A takových momentů je tam ještě několik. Jako celek je to potom zajímavý film, který vzdává poctu Fordovi a jedné filmové éře, ale protože je to oltář vystavěný s neoddělitelnými debutantskými kiksy, tak došlo k tomu, že se nedostal do filmových kánonů a upadl v zapomnění. Já při srovnání s těmi skvělými scénami ty chyby mileráda přehlédnu a můžu říct, že pro mě má tenhle film mnohem větší smysl než Bezstarostná jízda. ()

Aqualung 

všechny recenze uživatele

No tak zase jeden film, který mne vrátil do...,no řekněme do krásných let.Kdosi to tady srovnával s Bezstarostnou jízdou. Sakra s tímhle filmem to má společné tak akorát motorky a ještě ne stejné typy.Snad ta smrt na závěr je zrcadlová vůči té v jízdě.Policista jde službou a životem a přirozeně se snaží, a také slušně, pracovat a stoupat výše na služebním žebříku. A vstupní vražda k níž se přimotá a správně pojmenuje i přes počáteční protivenství mu pootevře dveře.Pak se setkává s běžnou sociální kontaktní rutinou.Občas to drnčí, občas budí úsměv, občas se honí na motorkách a sleduje svého "učitele" jak v pracovní, tak osobní rovině.Ten ho poučuje jako "blba" a posléze je sám postaven do role blba, tentokrát faktického.Hrdina se snaží jít a pátrat se slušností dál.Nakonec je to on, kdo najde vraha v ubohém oligofrenikovi, který vše spouští......Chamtivý kolega končí s vlasní kulkou ve vlastní hrudi.A to finále je fantastické, opravdu dojdeš nejdál se slušností?Inu jak na koho, inu jak kde.Vše je zasazeno do krásných exteriérů amerického venkova.Hodnotím vysoko. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (16)

  • Guercio k filmu napísal aj soundtrack - jeho skutočné povolanie je totiž hudobný producent a skladateľ. (sudruh sustruh)
  • Vo filme sa objavil aj bývalý člen skupiny Chicago (James Guercio robil producenta tejto skupine) P. Cetera. Hral postavu Boba Zemka. (sudruh sustruh)

Reklama

Reklama