Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Když Graham Greene napsal scénář pro film Carola Reeda (úspěšná stejnojmenná kniha je přepisem scénáře, nikoli naopak), ani jeden z nich netušil, že píše filmové dějiny. Třetí muž se stal největším evropským pilířem filmu noir. Namísto amerických studiových podívaných dal přednost poválečné rozbombardované Vídni. Sem přijíždí autor brakových románů Holly Martins na pozvání svého starého přítele Harryho Limea. V Harryho domě však zjišťuje, že je jeho hostitel mrtev a chystá se k odletu zpět. Podivné okolnosti kamarádovy smrti, která je interpretována jako náhodná, mu však nepřidají na klidu. Pouští se do pátrání po záhadném třetím muži, který byl na místě nehody, ale nikdo o něm nic neví. Za partnerku si bere Harryho milenku, krásnou Annu Schmidtovou, se kterou začne rozvíjet klubko událostí, na jehož konci čeká šokující odhalení. Film proslavila vynikající atmosféra s výrazným svícením i dramatická honička v kanalizaci města. Ostrý kontrapunkt k dusivé atmosféře pak přidal citarový doprovod Antona Karase. (Hwaelos)

(více)

Videa (4)

Trailer 3

Recenze (264)

gogo76 

všechny recenze uživatele

Vzhľadom na rok vzniku je to vážne dobrý film, ale z dnešného pohľadu už až tak neprekvapí. Predsa len, už sme toho videli dosť. Filmu nemožno uprieť kvality, vyvážený dej i gradáciu, nás iste poteší i dáma z Československa, ale film ma nejako zvlášť neprekvapil, ale ani nesklamal. Asi najviac sa vydaril záver a naháňačka v mestských kanáloch. Trochu ma sralo, že som sa nedozvedel odkiaľ presne tá pani z Československa pochádza, ale nevadí. Tak 20-30 rokov dozadu by som dal plný počet, dnes slabšie štyri. 70%. ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

The third man má sice pomalejší rozjezd, ale s každou další ubíhající minutou nabírá snímek čím dál tím větší spád, člověk se do samotného příběhu noří stále hlouběji a hlouběji a užívá si ho ( alespoň co mě se týče ) více a více. K čemuž mi dopomohl ( vyjma úžasně budované poválečné atmosféře vybombardované Vídně, skvělých hereckých výkonů, mistrně napsaných dialogů ( každý týden pořádám kulturně vzdělávací sekce. Minulý týden to byl Hamlet a před tím.....striptýz :o) ), i chytlavý hudební doprovod. Netradiční spojení, avšak překvapivě dobře fungující. Přiznávám, že pro tyto černobílé noir snímky, kdy každý záběr vypadá jako samostatná, úžasně nasvícená fotografie jsem vždy měl, mám a budu mít slabost. Jak již někteří z vás zmiňují, TOP žánru to sice není, ale do " playoff " to bezproblému stačí. A musím říci jedno ( tím se liším od zdejší většiny ): závěrečnému finále v podzemní stoce se nevyrovná, žádný z novodobých, akcí nadupaných snímků. Tohle je úžasná záležitost. ( uživ. DaViD´82 si " musel pustit " znovu scénu na Ruském kole, já si dopřával tuto závěrečnou naháněčku ). Ikdyž bych to po samotném úvodu nečekal, právě tato závěrečná pasáž to nakonec u mě na těch slabších 5* vytáhla. p.s. budu se opakovat, ale....tohle si zaslouží, (ba přímo vyžaduje) velké plátno. ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Chytľavý príbeh zasadený do prostredia príhodných kulís rozbombardovanej Viedne, čo vytvára skvelú atmosféru a podhubie pre dejovú linku. Máme možnosť sledovať zaujímavé rozmotávanie záhady okolo tretieho muža zapleteného do vraždy s nečakaným krimi vyvrcholením a prekvapením. Na rozdiel od ostatných mi tu však hudba moc nesadla, prijal by som viac temnejšiu, komornejšiu. Film s Orsonom Wellesom som predtým nevidel, čo je škoda, pretože vypadá na zaujímavého chlapíka a herca s výraznou charizmou a osobitým štýlom. Myslím, že aj jeho iné filmy by stáli za skúšku. Pohodlný nadpriemer. 75/100 ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Úžasný film. Kulisy rozbombardované poválečné Vídně umožnily vytvořit naprosto dokonalou mizanscénu. Slovo kulisy jsem nepoužil náhodou, neboť dobovým územ je stále ještě spíše divadelní práce s herci, přesto je až neuvěřitelné, že více než 60 let stará detektivka svým vyzněním téměř nezestárla. Formálnímu zpracování nelze prakticky nic vytknout, jeho exkluzivitu posiluje navíc dojem autentičnosti, zvyšovaný zakomponováním autentických rodilých mluvčích, homogenní mix angličtiny, němčiny a ruštiny dělá diváckému dojmu dobrou službu. Dobově podmíněné výrazové prostředky (práce se světlem atd.) pak dávají Třetímu muži nádech originálního retra...expresionisticky laděná černobílá kamera, souboj morálky a loajality k příteli, krvavé melodrama, esence filmu noir... ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

V českém prostředí neobvyklé dílo nabízí zajímavý pohled na vídeňskou skutečnost konce čtyřicátých let minulého století. Vesměs se tu jedná o základnu fakt, poznatků a souvislostí, které a která jsou v českém prostředí naprosto neznámá. V evropské kinematografii tehdy ještě naplno doznívala poetika třicátých let zvukového filmu. Kamera i vedení herců zůstávalo více či méně divadelní, i když z dětských střevíčků počáteční bezradnosti se již viditelně vyzulo. Vedle pozoruhodné režie a nezanedbatelné kamery tu na sebe upozorňuje hned několik neméně pozoruhodných hereckých výkonů. Orson Welles, muž mysteriozního organizovaného zločinu, exotická Mata Hari, podle všeho česká Němka (ve filmu je pohříchu více českých jmen) Alida Walli, Italka s roztomilým německým šlechtickým predikátem Altenburger von Marckenstein und Frauenberg des Heiligen Römischen Reiches (cítíte, jak se jazyk přímo mazlí s těmi rozkošnými německy znějícími slovy; vskutku echt) a nezanedbatelný muž z generace tvrdé americké školy, skvěle ztělesněný Josephem Cottonem. Hraný film startovní velikosti nové historické epochy moderní světové kinematografie, zhruba tak lze - snad výstižně - charakterizovat v kostce tento nevšední divácký zážitek. ()

Galerie (126)

Zajímavosti (51)

  • Třetí muž byl Britskou filmovou institucí zvolen nejlepším britským snímkem všech dob. Krom toho se umístil i na 57. místě v žebříčku nejlepších amerických filmů dle Amerického filmového institutu. Což je poněkud paradoxní vzhledem k tomu, že jediný americký vliv na film byl v osobě jednoho ze tří výkonných koproducentů. (DaViD´82)
  • V jednom ze záběrů ve vídeňském kanálovém systému mine bezpečnostní pracovník stěnu s původním vyrytým nápisem "O5". Šlo o tajný symbol rakouského protinacistického odboje. "O5" představuje "OE" (E je patým písmenem abecedy) nebo-li "Ö", což je první písmeno slova "Österreich" (Rakousko). (DaViD´82)
  • Harry Lime (Orson Welles) toho o kukučkových hodinách veľa nevedel, keďže tie vznikli v nemeckom Schwarzwalde a nie vo Švajčiarsku. (marlon)

Související novinky

Projekt 100 / 2007

Projekt 100 / 2007

11.01.2007

Již 13. rokem se můžeme těšit laskavé péči organizátorů putovní filmové přehlídky Projektu 100, AČFK. Ti kažodorčně dbají o pravidelný přísun deseti mimořádně kvalitních filmů na stříbrná plátna po… (více)

Reklama

Reklama