poster

Kinoautomat: Člověk a jeho dům

  • angličtina

    Kinoautomat: One Man and His House

Komedie / Experimentální

Československo, 1967, 63 min

  • Radko
    *****

    Uvoľnená atmosféra 60. rokov, kedy boli traumy II. svetovej vojny i následných boľševických procesov smrti potlačené, cudzie vojská zatiaľ nebrázdili Československo krížom krážom a zákerný AIDS neexistoval. V ovzduší sna o spravodlivom a demokratickom socializme sa zrodilo množstvo výnimočných umeleckých diel, ktoré spoľahlivo bavia i dnes. Jedným z nich je Činčerov unikátny Kinoautomat. Banálna bakalárska príhoda o nahej susedke, zabuchnutých dverách a návšteve príbuzných z Moravy je pozdvihnutá nielen výberom hercov, ale najmä ich viditeľnou chuťou hrať, vstupom živého konferenciera do filmu a zapojením diváka do procesu rozhodovania o ďalšom deji (aj keď v skutočnosti ide o šikovne predostretú manipuláciu). Radúz Činčera, majiteľ myšlienky hovoril o tom, že najviac sú z jeho interaktívnych predstavení odvalení Japonci, ktorí sú zvyknutí akýkoľvek problém, vybočenie z poriadku a chybu riešiť zvolaním aktívu, hlasovaním a kolektívnym rozoberaním chyby a hľadaním riešenia. Naproti tomu v ČSSR bola situácia taká, že nefungovalo skoro nič a človek sa musel naučil okamžite jednať a improvizovať. Na tomto podklade vraj vznikol Kinoautomat, jeden z najhravejších projektov česko-slovenskej kinematografie. Jeho sledovanie v kine Světozor, kam sa jeho oprášená premiéra po štyridsiatich rokoch od vzniku na pár týždňov presťahovala je skvelým zážitkom. Pozn. Ohlásené je vydanie filmu aj na DVD, zaujímavé by však bolo pouvažovať o vydaní širšej kolekcie ďalších Činčerových multimediálnych prezentácií, robených pre zahraničné publikum na svetových výstavách, pritom v Česku, či na Slovensku takmer neznámych. Údajne ich bolo okolo 120, a vyznačovali sa mnohotvárnymi inováciami a novinkami, ktoré neboli inde použité. Hravosť Kinoautomatu naznačuje, že naozaj také boli.(12.6.2007)

  • Asgy
    ****

    Moje první a na dlouhou dobu asi poslední zkušenost s interaktivním filmem. Pokud bych měl Kinoautomat hodnotit jenom z hlediska kvality filmu, tak jsem možná čekal trošku víc - hlavně příběh mohl být o něco lepší a snad i delší. Ale celkově je pro mě Kinoautomat výborným zážitkem, který si stojí za to vyzkoušet osobně. Jinak moderátor Josef Polášek působil celkem dobrým dojmem, až na ten moravský přízvuk, o který se občas pokoušel :-).(17.2.2008)

  • kisha
    *****

    Věkový průměr ve Světozoru byl toho večera znepokojivě nízký a do sedadla jsem usedala s pocitem, že to mému požitku z projekce uškodí. Ono je totiž docela snadné odhadnout, jak bude hlasovat stejná věková kategorie, v které se nacházíte vy. Z toho vyplývá, že moment napětí a následného překvapení, která z variant bude divákovi promítnuta, se exponenciálně blížil k nule. A co se týká výstupů Tomáše Matonohy coby moderátora, možná by to chtělo míň slov a pseudovtipu. (Ba slušelo mu to, o tom žádná:)) Na druhou stranu, nevšednost, vtipnost a kvalitní herci Kinoautomatu dohromady neměli problém doplnit tento komentář mým maximálním hodnocením.(22.9.2009)

  • Iggy
    *****

    Vtipné, zábavné, originální. Škoda, že divákova možnost volby je jen iluzivní, protože děj se po chvíli vždy dostane tamtéž, ať už zvolíte jakoukoli možnost. Podle mého je Kinoautomat skvělým vynálezem, kterého však zatím nikdo nedokázal smysluplně využít. Otázkou je, zda to vůbec jde, nebo je to jen zajímavá, ale slepá ulička vývoje filmu (dobře se dá ale využít například v počítačových hrách). Tak zůstává Kinoautomat stále ve fázi experimentu a Činčerův film je už 40 let prototypem.(2.8.2007)

  • Dzonysek
    *****

    Zrovna jsem měl tu smůlu, že jsem natrefil na nově upravenou verzi Kinoautomatu, kde v roli moderátora vystupuje Eduard Hrubeš. Kdo ho dosadil do role moderátora jinak vskutku geniálního počinu, toho by měl někdo proplesknout. Eda Hrubeš je ten nejkřečovitější, nejtrapnější, nejpříšernější...prostě nejhorší možný moderátor. Ever. Hodnotím Kinoautomat pěti hvězdičkami, protože se jedná na svojí dobu o fantastický nápad. Snažím se také si vsugerovat, že s dobovým moderátorem by měl film špičkovou úroveň. Kdybych do hodnocení zahrnul i Hrubešovy výstupy, stěží bych dal průměrné hodnocení. Ano, až tak umí tenhle tzv. moderátor doprasit a zabít skvělou věc. Když se objeví, máte chuť film vypnout. Už by ho nikdo nikdy neměl do ničeho obsazovat. Vlastně ani nechápu, jak se někdo takový může živit konferováním či moderováním. Celkově tedy Kinoautomat - skvělá věc, i díky hereckým výkonům jak Miroslava Horníčka v hlavní roli, tak například Miroslava Macháčka či Jana Libíčka, atd. Jen tu roli průvodce nesmí zprostředkovávat Hrubeš.(18.5.2012)

  • - Projekt byl poprvé představen na světové výstavě Expo 1967 v Montrealu. (vangobseck)

  • - Ve filmu si "zahrála" také Rezidence Expo, budova stojící vedle Invalidovny v ulici Molákova v Karlíně, která je od roku 2001 kulturní památkou. Tzv. Hotelový dům je ve stylu staveb Le Corbusiera a svého času v něm bydleli Vlastimil Brodský, Miloš Kopecký, Helga Čočková nebo například Vladimír Páral. (Casablanca)

  • - Vo chvíli, keď si Kinoautomat vzal na paškál kritik Rudého práva Jan Kliment, ktorý vôbec nepochopil humorný základ filmu a skritizoval ho za to, že aj keď je divákovi daná možnosť voľby, vždy je rozhodnuté zaňho. Taká myšlienka príliš pripomínala chovanie komunistického aparátu, ktorý navyše nemal príliš v láske osobnosti stojace za projektom. Propagácia filmu bola vtedy znížená na minimum, premietania sa postupne skracovali a na nátlak komunistov sa v roku 1972 musel Radúz Činčera so svojím dielom rozlúčiť. (Raccoon.city)