Režie:
Jonáš KarásekScénář:
Tomáš DušičkaKamera:
Tomáš JuríčekHrají:
Gregor Hološka, Zdeněk Godla, Ivo Gogál, Daniel Fischer, Sväťo Malachovský, Sáva Popovič, Helena Krajčiová, Martin Šalacha, Oľga Belešová, Jevgenij Libezňuk (více)Obsahy(2)
Divoké devadesátky. Šusťákové soupravy, pestrobarevná saka, velké kazeťáky, videopřehrávače, kýčovitá techno hudba, videopůjčovny na každém kroku, nové společenské poměry, záplava různých podvodníků, začínající organizovaný zločin. V této době a prostředí anonymního maloměsta se odehrává příběh Laca, na svou profesi hrdého údržbáře místního muzea, který se kvůli své výbušné povaze ocitá v nesprávném čase na nesprávném místě a po setkání s drsnými podvodníky skončí na vozíku. Když pak zjistí, že spravedlnost je nedosažitelnou utopií, rozhodne se vzít věci do vlastních údržbářských rukou. Začíná pomsta, jakou jste ještě neviděli. A poznáte přátelství, jaké by vás ani nenapadlo. (Cinemart)
(více)Videa (8)
Recenze (475)
Překvapivě vydařený počin, který ukazuje, že i ve zdejších (přesněji slovenských) podmínkách se dá natočit podobná groteska, která se nebere vážně a stylově drží krok minimálně s Evropou. Jonáš Karásek udělal dobře, když příběh situoval do devadesátých let, kde bylo možné takřka vše, zároveň tu jsou poznat jen typickým oblečením a staršími auty. To ale nevadí, protože o výpravě film opravdu není. Od úvodu si nebere servítky a některé vtipy jsou dost drsné, ale funkční a nikoli samoúčelné, především si ale udrží hodně slušnou úroveň po celou dobu. Příběh je pochopitelně notně přestřelený, jenže je nadsazený a nesnaží se být realistický, což tvůrcům umožňuje přistupovat podobně i ke stylu, který je vytříbený a zejména akční scény jsou na česko-slovenské poměry velmi dobré. Potěší i to, že tvůrci nijak nezesměšňují romskou komunitu, a i když si dělají legraci z určitých stereotypů, nemají potřebu postavy karikovat. Výsledku hodně pomáhá obsazení, v němž výtečně kooperují Gregor Hološka a Zdeněk Godla, na jejichž společné scény je radost pohledět. Je fakt, že některé momenty vyznívají naprázdno, tempo je někdy zbytečně roztahané, a když zmizí humor, najednou se to vleče a není to tak zajímavé, to ale nic moc nemění na tom, že Invalida je překvapivě povedený film, kterých se dnes už moc netočí a ukazuje, že když existuje produkční odvaha, může něco podobného nakonec spatřit světlo světa. 70 % ()
[VIDĚNO 6.5.] "Netrep kokotinos!" _____________ Slovenskej sociálně komediální revenge-flick alá devadesátkový buddy-movie kde Zdeněk Godla a údržbář na vozíku bojují proti maloměšťáckým mafiánům, populistickým politikům, organizovanýmu zločinu, a manželské krizi? Per to do mě ať je po mně! Invalida krom dynamické chemie mezi Gregorem Hološkou a Zdenkěm Godlou [která fakt funguje na výbornou], nelineárně strukturovananým vyprávěním [nápaditě využívající vyprávění ve vyprávění], osobité režie Jonáše Karáska, béčkové low-budget stylizace, precizně natočenými [a přesto echt groteskními] akčními scénami, nebo situačním humorem až Tarantinovského střihu [který je tak debilní až je prostě geniální] bezpochyby zaujme i svou rovinou sociální satiry. Ta je pojata s nekompromisně ironickým dobovým přesahem do slovenské devadesátkové kultúry, jež však nepřikrášleně podrývá nostalgii z této éry, a vyznačuje se neobyčejně pestrým retro koloritem plným šusťákových souprav, videopůjčoven, disca, neonů a cigánských osad.... Tenhle film je doslova trefa do černýho a zkrátka představuje ten nejlepší recept na to, jak skrze trapnohumor a nekorektní výsměch společenským předsudkům [který bez potřeby karikovat uráží snad všechny a všechno] poukázat na důležitost inkluzivity, a zároveň přesvědčit diváky o tom, že rom je nejlepší přítel člověka. A nebudu trepať kokotiny, když řeknu, že takhle jsem se v kině už dlouho nebavil, a že tahle šílená jízda na invalidním vozíku [nemající daleko k ranným gangsterkám Guye Ritchieho] má unikátní potenciál stát se kultovní klasikou, protože má takřka vše, co českým žánrovkám tak akutně chybí: drive, osobitost, nadhled, a ksicht.... VERDIKT: prvotřídní žánrovka; perfektní gádžovina. 9 štefániků z 10 ()
Na slovenské pomery v pohode, hlavne preto, že tu takmer nehrajú herci, čo v sa otŕčajú v každom debilnom seriáli a hlavne spolupráca režiséra a scenáristu znamená kvalitu. Takú svojskú, no v našich podmienkach niečo, čo sa počíta. Hološka si musel tú večnú nasranosť poriadne užiť a groteskný štýl tomu sedel, hoci nemôžem povedať, že by od smiechu diváka malo zadúšať. 80% je priveľa, pretože niektorí zúčastnení ani nehrali, boli tým, čím sú. Hlavne Rytmus osadník a Popovič pupuš. ()
Invalid bavil. S výhradami, ale bavil. Zo všetkého najmenej však chápem tie oslavné reči o originalite. Pretože originálne je akurát tak prostredie (ešte aby to nebolo!), všetko ostatné ťaží z každého jedného mozaikovitého filmu, koľko ich len za posledných 30 rokov vzniklo (a do spoločnej mozaiky nepridáva jediný pôvodný dielik). Ale fakt bavilo a ako slovenský príspevok do blížiaceho sa 30-teho výročia opusu, ktorý navždy poznačil zábavnú kinematografiu, je to dobré až-až. ()
„Z VÝSLEDKU VAŠEHO VYŠETŘENÍ VYPLÝVÁ, ŽE VAŠE OSOBNOST JE AKCENTOVANÁ DISOCIÁLNÍMI A EMOČNĚ NESTABILNÍMI RYSY HRANIČNÍHO TYPU…“ Věčně nasranej (a) mstící se invalida v akci. Bravo Slováci! Tahle kulervoucí píčovina – díky nadhledu a rasový nekorektnosti, dokáže pocuchat bránici! /// -------------- POD ČAROU: ------------------------------------------------ 1.) Tvůrci chtěli napodobit gangsterky Guy Ritchieho. 2.) Film podbarvuje hudba ve stylu Kusturicových „cikánských“ filmů. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE *** NAPĚTÍ ne ()
Galerie (57)
Zajímavosti (25)
- V poslednej scéne filmu zaznie pieseň "V dolinách" v podaní Karola Duchoňa. (Biopler)
- Rytmus s Igorem Kmeťem ml. nahráli k filmu romskou verzi písně skupiny Modus „Úsmev“. (Duoscop)
- Natáčanie prebiehalo v exteriéroch Bratislavy a Trnavy, v interiéroch Slovenského národného múzea v Bratislave a Západoslovenského múzea v Trnave. V centre nakrúcania sa ocitla aj rómska osada Jegenyes prináležiaca obci Tomášikovo. Rozpočet filmu činil 1 079 947 eur. Film sa nakrúcal necelý mesiac, a to v priemere 15 až 16 hodín denne. (Biopler)
Reklama