Reklama

Reklama

Dějiny násilí

  • USA A History of Violence (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Majitel malého bistra Tom Stall si poklidně žije se svou manželkou, právničkou Edie, a jejich dvěma dětmi na malém městě Millbrook ve státě Indiana. Jediná noc však navždy změní jejich životy. Tom se stane mediálním hrdinou poté, co zneškodní dva brutální vrahy, kteří přepadli jeho podnik. Snaží se vrátit zpět ke svému obyčejnému životu, ale marně. Náhlá sláva přitahuje nežádoucí pozornost okolního světa a přivádí k němu záhadného muže Carla, který tvrdí, že Tom není tím, za koho se vydává. Vztah jeho rodiny je vystaven zkoušce a oni jsou najednou nuceni řešit vzájemné vztahy, které se pod vlivem okolností začnou pomalu hroutit. Tom si je vědom toho, že musí bojovat nejen o svůj život, ale i o život své rodiny. (Nova Cinema)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (727)

ajuska 

všechny recenze uživatele

Dobrý film, ale tak nějak mě nechytnul. První polovina byla hodně zajímavá, ale pak to celé poněkud vyšumělo. I když se všechno odhalilo, příběh správně vygradoval a tak dále, stejně to na konci nějak nepůsobilo a film mě pomalu přestal zajímat. Vlastně tomu nemám co konkrétního vytknout, ale výsledný pocit je lehce rozpačitý. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Na Cronenberga s jeho slizy, halucinacemi a bizarními udělátky poněkud usedlé. Čekala jsem v tom hezky "učesaném" tvaru nějaký nepředvídatelný zvrat, něco neobvyklého, místo toho jsem se vlastně docela nudila a zaobírala takovými prkotinami jako proč, když Tomův pohotový zásah v restauraci rozmaže i televize, nikoho nevzrušuje brokovnice, která se vezme na nezvané hosty - to je asi u nás na maloměstě běžná rutina, atd, atd. William Hurt, který ztvárnil za svoji kariéru tolik nádherných rolí, mě svým proslovem k vytržení taky zrovna nepřivedl a při závěrečné scéně "hrášek, mrkev, rostbíf, slzy" jsem si říkala, že to už snad je lepší ten sliz. ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele

Nějak nechápu, v čem se tohle liší od průměrné seagalovky nebo neesonovky, kde padouši otravují spícího medvěda-hrdinu tak dlouho, až je převálcuje. Jestli tím chtěl Cronenberg říct - jak tvrdí - že "násilí je ošklivé, áno", měl o dost víc přitlačit na pilu s odpudivými detaily. Navíc abych to bral vážně, nesměla by titulní postava být takový zabijácký superman. U Východních příslibů jsem aspoň měl reálnou obavu o obyčejnou hrdinku zaplétající se s nebezpečnými gangstery. ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Naposled jsem se s tvorbou Davida Cronenberga setkala snímkem Mrtvá zóna a předtím, což je docela dávno, snímkem Pavouk, který mi přišel velmi slabý. Dějiny násilí jsou jedním z mnoha filmů, které jsem měla zapsány na seznamu těch, které bych chtěla zhlédnout. Byla jsem proto neskonale potěšena, když jsem jejich titulek spatřila v televizním programu. Nějakým mým filmovým smyslem jsem tušila a věděla, že tento film bude excelentní, a že mě nezklame. Tento můj smysl se ukázal být pravdivým. Viggo Mortensen ze sebe shodil kostým Aragorna, statečného a spravedlivého bojovníka, vzal si novou identitu, krásnou ženu, bouchačku a nesplacené dluhy ze své zločinecké minulosti. Začal žít novým životem, snažíc se zcela odpoutat od minulosti, jenže... Něco se stalo a on si pomalu začínal uvědomovat, že jedna část jeho osobnosti je stále ještě tím, kým se nyní snaží nebýt. Viggo zde ukázal, že je velmi dobrý herec. Se svou rolí se skvěle sžil a já mu věřila vše, co udělal či řekl. Scény jsou působivé a výborně propracované - SPOILER (syn zachrání svému otci život tím, že zastřelí jednoho z mafiánů puškou, otec k němu poté přistoupí a dlouze se na sebe dívají. Záleží na každém divákovi, jestli vytuší, co se jim v tu chvíli honí hlavou. U mě to bylo dilema z tohoto - ano, můj syn mi zachránil život, ale proboha, on zabil, nechci, aby byl jako já. Nechci do toho zatahovat svou rodinu. Proč to udělal? Měl ho nechat, aby mě zabil, to bylo mezi námi, proč se do toho zapletl...) KONEC SPOILERU. Ženskou stránku filmu dotváří krásná Maria Bello a jako třešnička na dortu zde působí postava mafiánského "gaunera", v podání dokonalého a fascinujícího Eda Harrise. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Komorní thriller od kontroverzního kanadského maniaka na režisérské stoličce si znamenám coby jedno z nejpříjemnějších překvapení letošního roku. Od Davida Cronenberga bych po výbředech typu "Nahý oběd" věru nečekal tak mistrovský kus sice velmi řemeslné, avšak neobyčejně stylové filmařiny. Samozřejmě nezastírám, že jeho poslední kroky jsem nesledoval, čiliže se mi "Dějiny násilí" jeví být opravdovou fackou odnikud. Sice nelze tento snímek stavět na piedestal výjimečnosti, vždyť je to vlastně velice konzervativní thriller o člověku, který v životu nebezpečné situaci zareaguje až nepřirozeně chladkorevně a strhne kolotoč otázek, vykřičníků a temných míst, které ohrožují samu jeho identitu. Tom Stall, kterého výtečně sehrál jacksonovský klaďas Viggo Mortensen, je hnacím motorem filmu – archetypálním hrdinou "s otazníkem". Chytře posazený vypravěč se tentokrát nijak nevymyká standardu, je "pouze" řemeslně skvěle zvládnutý a udržuje zásadní otázku "kdo je hlavní hrdina?" dostatečně otevřenou. Výtečně zafungovalo rodinné prostředí, které Tom ze všech sil hájí a které Cronenberg až podezřele harmonicky líčí v první části filmu. Krom šmakózních hereckých výkonů celého ansámblu a dobře napsaného scénáře stojí za zmínku nenápadný, leč citlivý soundtrack Howarda Shora a samozřejmě perfektní režie, která se nijak nestaví na odiv, ale citlivě přihlíží příběhu, opatrně do něj diváka vtahuje a s neuvěřitelnou lehkostí střídá intimní rovinu s až naturalistickou brutalitou, ve které Cronenberga poznáte na sto honů. Není tu ani památky po samoúčelnosti, patosu, heroismu... finální souboj s cronenbergovskou lehkostí vnásí do komorních tónů velkolepou černohumornou akci, kterou může takový Tarantino svému staršímu kolegovi jen tiše závidět... Závěr filmu odehrává se beze slov, pouze gesty, náznaky a zazní do ticha jako výkřik, na který si divák musí odpovědět sám. Dostane Tom ještě šanci, nebo jej jeho činy zničí? Nebýt natahovaných detailů a nepatrné ztráty gradace v závěru, jednalo by se o film takřka bezchybný. I v tomto provedení jsou však "Dějiny násilí" zralou a inspirativní ukázku psychologického thrilleru, který sice nevzbudí hluboká tázání po smyslu bytí, nicméně zaujme, pohltí a pobaví. Aniž by podlézal. ()

Galerie (69)

Zajímavosti (22)

  • Děj je zasazený do fiktivního města Millbrook v Indianě. Název je převzaný podle Millbrooku, ve kterém se skutečně natáčelo, ale nachází se v Kanadě. Scény, odehrávající se ve Philadelphii, se zase natáčely v Torontu. Točilo se od 2. srpna do 14. listopadu 2004. (imro)

Související novinky

Zemřel herec William Hurt

Zemřel herec William Hurt

13.03.2022

Svět filmu dnes opustil další z velkých talentů. Pouhý týden před svými dvaasedmdesátými narozeninami zemřel držitel Oscara, uznávaný americký herec William Hurt. Smutnou zprávu médiím předal hercův… (více)

David Cronenberg plánuje seriál

David Cronenberg plánuje seriál

02.09.2018

Režisér Východních příslibů nebo Dějin násilí David Cronenberg si poprvé vyzkouší televizní formát. Na festivalu v Benátkách to oznámil novinářům, podle jeho vlastních slov se pak jedná dlouhodobě o… (více)

Verbinski a doktor Bucky

Verbinski a doktor Bucky

03.04.2018

Gore Verbinski (Kruh) se loňským Lékem na život konečně vrátil k hororům. Dlouho to vypadalo, že bude jeho dalším filmem comicsovka Gambit. Od té však v lednu utekl a nyní by se měl vrhnout na akční… (více)

Comicsové Mýty mají scenáristku

Comicsové Mýty mají scenáristku

20.01.2015

Stříbrnému plátnu střídavě kralují comicsové adaptace od Marvelu a DC, neměli bychom ale zapomínat ani na Vertigo. Dospělácká odnož DC nám dala filmy jako Constantine, Dějiny násilí, V jako Vendeta… (více)

Reklama

Reklama