poster

Mumie

  • USA

    The Mummy

Drama / Fantasy / Horor

USA, 1932, 73 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • CheGuevara
    **

    Toto dílo v perspektivě dneška působí jako opravdová mumie, která v dnešní době je nejen neuvěřitelné pomalá, ale i dokonale naivní. Kouzlo tehdejšího diváckého zážitku se ztratilo jak pára nad hrncem a člověk nestačí žasnout, že nad tím mohl někdy někdo žasnout. Zmlsán současnou kinematografií opravdu nejsem sto docenit její tehdejší kvality a dosud si nejsem vůbec jist jestli vůbec nějaké kvality měla.(5.3.2008)

  • Psychor
    odpad!

    Jestliže se divák těší na horor o mumii, bude v případě snímku Mummy zklamán hned dvojnásobně. Výskyt mumie je totiž omezen na pouhý úvodní dvouminutový štěk a jeho údajná hororovost patrně stále čeká na objevení v labyrintu tajných chodeb některé z egyptských pyramid. Scénář se vyznačuje velkou prostoduchostí a prakticky neobsahuje žádnou uspokojivou zápletku. Po většinu stopáže sledujeme nezáživnou konverzaci nezajímavých postav, kterou čas od času naruší Imhotep skrze svůj hypnotický monotonní hlas, kterým již tak znuděného diváka pravděpodobně zcela uspí. Jakožto zdejší hororový expert tak uděluji tomuto neatmosferickému braku čistý odpad!(21.2.2017)

  • Aluska88
    ****

    Boris Karloff coby velekněz Imhotep, vystupující pod pseudonymem Ardeth Bay, více než půl století před tím, než se skutečným Ardethem Bayem stal Oded Fehr. Tato vůbec první hororová "Mumie" mě nedokázala vylekat, ani vyděsit snad ničím, ani jsem neměla pocit, že vlastně sleduji horor. Spíše dobrodružná výprava. Maska Borise Karloffa je úžasná, to jak byl v úvodu filmu v sarkofágu zafačovaný, bylo perfektní, až jsem si říkala, jestli je to opravdu on, nebo jen nějaká figurína. Zita Johann mi přišla hodně vykulená, i když zvláštním půvabem také oplývala:) Zato David Manners byl klasický fešák. Tato Mumie už dnes nevyděsí, ale kouzlo dávných časů, začínající hororové éry, se všemi těmi monstry, vlkodlaky, upíry a krásnými a také chytrými dívkami, gentlemany a výborným scénářem, přetrvalo dodnes. Za sebe však dávám přednost velkolepému pojetí Mumie v režii Stephena Sommerse. Ten film prostě miluju.(31.5.2015)

  • Anderton
    ***

    Horory od Universalu dnes už ťažko niekoho vyplašia, navyše v Múmii vysoko prevažuje melodramatická rovina, bez ktorej by sa žiaden dobový horor nezaobišiel. Obaja Frankensteinovci ma nadchli, Dracula trocu nudil, ale pobavil, no a Múmia ma skôr iba nudila. Boris Karloff je zaujímavý iba v detailoch, inak je pomalý a utiecť mu nie je žiaden problém. Tomu zodpovedá aj mdlé finále, kde má síce na vykonanie "svojej veci" dosť času, ale tak nejak sa stále iba motá, aby mohli dojsť včas zachránci a vyplniť žánrové klišé. Najviac ma bavila retrospektívna pasáž, bol to jediný moment, kedy ma film pohltil.(3.1.2013)

  • Oktavianus
    *****

    Jedinou nevýhodou tohoto filmu je krátká stopáž, 70 minut uteklo jako voda a už jsem litoval, že je konec. Příběh je poměrně nekomplikovaný a jednoduchý, ale o to jsou tyhle nádherné universalovské perly lepší. Vytáhlá a hubená postava Borise Karloffa s hypnotickým pohledem a pomalou gestikulací je působivá i do dnešních dnů, popravdě na mě jeho mumie působila víc než Frankenstein. Za zmínku rovněž stojí Edward Van Sloan, který si zpočátku třicátých let vystřihl hned několik "lovců příšer", jeho vanhelsingovský doktor Muller je ve stejné poloze jako v Draculovi, Frankensteinovi atd. Totéž se bohužel týká i Davida Mannerse, jehož Jonathan Harker (zde tedy Frank Whemple, ale de facto jde o tutéž roli) je opět na pěst. A zapomenout nejde ani na krásku v nesnázích Zitu Johannovou, jež je v kostýmu egyptské princezny velice sexy. Suma sumárum, tento "Dracula z Egypta" mě okouzlil i svou orientální mystikou a atmosférou a po právu se stal jedním z nejlepších hororů černobílého období.(16.7.2013)

  • - K vytvoření vrásčitého obličeje Imhotepa coby mumie bylo na obličej Borise Karloffa přilepeno tolik vrstev bavlny, že nebyl schopen hýbat obličejovými svaly, ani mluvit. (liquido26)

  • - Plakát filmu byl v roce 1997 při aukci Sotheby´s (Londýn, Velká Británie) vydražen za 453 000 amerických dolarů. V roce 2017 by tak stál bezmála 11 234 000 Kč. (Marsik)

  • - Flashbackové scény ze starověkého Egypta jsou navrženy tak, aby připomínaly snímky z němé éry. Tedy žádné dialogy, přehnané množství make-upu, zveličená gesta herců a zrychlená rychlost kamery. Tvůrcům šlo o navození dojmu starobylosti takto zaznamenaných scén. (DaViD´82)