Režie:
Adam SedlákScénář:
Adam SedlákKamera:
Dušan HusárHudba:
Oliver TorrHrají:
Petr Uhlík, Luciana Tomášová, Martina Jindrová, Kristýna Jedličková, Tadeáš Moravec, Lenka Dusilová, Jan Hájek, Kristína Martanovičová, Barbora Bočková (více)Epizody(6)
-
Adiktologové (E01)
-
Zkratky (E02)
-
Superpowers, dědek (E03)
-
Shit happens (E04)
-
Nespalme to krásné v nás (E05)
-
Průvodci (E06)
Obsahy(1)
Max, Mell, Ema, Robin a Soňa. Pětice studentů adiktologie se v rámci zodpovědného přístupu ke studiu rozhodne pro experiment – vzít si drogy, které by mohly na chvilku vyřešit problémy každého z nich. Jak říká profesorka Jensenová, drogy jsou zkratky k řešení problémů. Experiment má ale jeden podstatný háček. Účinek drog se u všech stane permanentním. Zábava a nově nabyté „superschopnosti“ vedou mladé hrdiny až na hranu jejich možností, ale i sil. A to vše v situaci, kdy je v zemi zřízena funkce drogového koordinátora, který k drogové problematice přistupuje s maximální tvrdostí… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (137)
Adam Sedlák je na naše poměry specifický tvůrce a i když jsou Adikts zatím jeho největší haluz, která chvílemi nedrží úplně pohromadě, jsou stále zábavnou jednohubkou, která umí být stejně tak vtipná jako nepříjemná. Mladí a neokoukaní herci v čele s Petrem Uhlíkem to táhnou celkem s přehledem a i když si nejsem úplně jistý, že by sledování Adikts odradilo někoho od požívání drog tak na mě to celkem zabralo a nejednou sem si zopakoval okřídlenou mantru : Neberte drogy. Nikdy nikomu neberete drogy!...70% ()
Odvážný český! Fet příběh o mládeži:) dobrá..svižná kamera..žádné servítky..skvělá hudba a hlavně herecké výkony:) To co předvádí Uhlík je neskutečné..to je maximální herecký talent..dále se mi líbila ta bloncka.. samozřejmě role učitele sexuálního predátora.. kamera se toho fakt nebála a o zajímavé záběry není nouze :) 70% ()
Seriál Semestr, následně filmy Domestik a BANGER. Všechno jsou to projekty, které snadno dokázaly, že by mohl Adam Sedlák patřit mezi nejzajímavější české filmaře současnosti. Inspirací mu dosud byla nejen tvorba Nicolase Windinga Refna a bratrů Safdieových, jeho projekty zvládají být svou realističnosti velmi nepříjemné , jsou ovšem především progresivní. Jeho projektům nechybí energie, výrazná kreativita a nádech jedinečnosti v rámci českého rybníčku. Po Semestru Sedlákův 2. seriál s názvem Adikts poté pracuje nejen po vzoru BANGERU. s tématikou drog, ale přiznaně také se schématem superhrdinského žánru. V tomto ohledu má Adikts blíže spíše k (Sedlákově velmi oblíbenému) Vyvolenému od M. Nighta Shyamalana nežli k moderním komiksovkám ze stáje Marvel a DC Comics. Sám Sedlák Adikts označil za seriál pro mladou generaci s vážným tématem, ale s odlehčeností. Na seriálu se poté podílela také Česká policie a Česká asociace pojišťoven, kdy je zdánlivě zcela zřejmé, že by chtěl seriál fungovat jako osvětová reklama na protidrogovou prevenci. Ambice tak seriálu rozhodně nechybí, komplikací spojenou se závislostí na drogách poté ostatně prozkoumal už jeho BANGER. Tvůrčí pověst poté jistě nemá seriál Adikts potenciál Sedlákovi nějak pošramotit. Přesto by možná bylo lepší nečekat od jeho seriálové novinky vyložené zázraky. BANGER. byl v podstatě sondou do života tiktokové generace, která nepostrádala várku audiovizuálních nápadů a výtečnou kombinaci humoru a vážnějších momentů. Sám Sedlák přislíbil, že jím též napsaná novinka bude mít odlehčený nádech, vrací se navíc osvědčený tým z Domestika a BANGERU. Kameraman Dušan Husár, střihač Šimon Hájek i skladatel Oliver Torr. I tentokrát výsledný seriál nepostrádá mnoho výrazných kamerových i střihových hrátek, na poměry průměrné české seriálové tvorby i tentokrát výsledek působí velmi progresivně a nejednoho věrného diváka České televize jistě překvapí, že něco takového vůbec vzniklo u veřejnoprávní televize (a dobře jim tak!). Jen jak BANGER. mohl pro jednoho být velmi milé překvapení, Adikts dost možná očekávání mohou nabudit až příliš vysoko. A není zaručené, že dojde k adekvátní satisfakci. Dle Sedlákova příslibu seriál skutečně pracuje s nádechem superhrdinského žánru, člověk by ovšem rozhodně neměl čekat ani další Misfits nebo The Boys. Vizuál je i tentokrát výrazně moderní, po BANGERU. jistě půjde díky lákavému tématu o něco, co půjde snadno prodat mladé generaci. Jen by se po vzoru BANGERU. rozhodně nemělo očekávat, že výsledek způsobí nějakou výraznější osvětu. Jde rozhodně o svěží seriál, který nepostrádá příznaky žánrového experimentu, snadno může působit jako nějaký komentář k problematice spojené s drogovou závislostí. Dost možná proto zamrzí scénář, který je dost možná povrchnější, než by bylo zdrávo. Adikts brousí kolem mnoha syžetů. Psychologické drama, černá komedie, nadpřirozený thriller. Sedlák nepřišel o cit pro černý humor, v rámci iVysílání poté seriál rozhodně zvládne zaujmout způsobem, který donutí diváka si dát všech 6 epizod v jednom kuse (díky 30 minutové délce epizod výsledek vlastně působí jako lehce přes tři hodiny dlouhý film). Nechybí tak postupná gradace, nějaké to vyústění i Miko Žbirka. Výsledek poté rozhodně není tak brutální protidrogovou agitkou jako Trainspotting nebo Requiem za sen. Především i proto, že náhlé propadnutí drogové závislosti vlastně není tak realistické a seriál díky tomu ztrácí na intenzitě a hloubce. Především proto, že by člověk po zmíněném Domestikovi a BANGERU. čekal větší emocionální nálož, ta se ovšem ve výsledku bohužel nedostaví. To, co se stane v moment, kdy ústřední postavy vzít ústřední drogy, působí ze začátku vlastně věrohodně. Dostaví se nějaká ta forma euforie, zdánlivé vypaření problémů a náhlý nástup emocionální pohody. Seriál v tomto ohledu jasně prezentuje, jak je vlastně snadné do drogové závislosti spadnout a zvládá chvílemi evokovat i seriálový hit Euforie. Největším problémem Adikts je tak konfrontace mezi zdánlivou realitou a nevyhnutelnými sci-fi prvky, které pobízejí k tomu, že se Adikts zdánlivě neodehrávají v realistickém světě. Nádech té pravé protidrogové prevence proto chybí, nabízí se vlastně dost argumentů, proč by učitelé Občanské výchovy měli na svých hodinách preferovat jiná audiovizuální díla, která by k problématice řekla mnohem více bez várky stopořených penisů. Pořád je to audiovizuálně hravé, má to několik zajímavých nápadů, rozhodně to není hloupé a kdejaký filmový či seriálový český projekt by za takovou energii vraždil. Jen je možná škoda, že Adikts přišlo až po BANGERU., v kontrastu s s ním je Adikts do jisté míry tak trochu zklamáním, kdy zamrzí, že se Sedlák rovnou nevydal tématicky jiným směrem (kromě filmu o mladých politicích je jeho vysněným projektem také duchovní nástupce filmu Mandragora o mladých prostitutech). Nadávat Adikts do BANGER. 2.0 možná není úplně fér, přeci jen jde ovšem chtě nechtě o mladšího bratříčka, který postrádá suverénnost svého předchůdce. Tentokrát totiž nejde o tak funkční realistickou sondu, ale skutečně spíše o takový menší experiment. Ne experiment, který dopadl vyloženě katastrofálně, přesto experiment, který má své mouchy. Kterému přeci jen v jistých bodech dochází šťáva, nemile překvapivě chvílemi i větší odvaha a ten nápor energie a nápadů, který šlo v kinech zažít na podzim 2022, prostě tentokrát chybí. Víra v Adama Sedláka tak určitě není nějak výrazně nalomena, je ovšem snadné doufat, že už již snad k tématice drog řekl vše podstatné. A že se v dalším projektu skutečně vydá spíše do vod korupční politiky nebo obchodu s bílým masem. Těch důvodů těšit se na další Sedlákovu tvorbu je za celých 6 epizod Adikts pořád více nežli dost. A když už, minimálně závan svěžestí se Sedlákově seriálové novince rozhodně vyčítat nedá.... () (méně) (více)
První dva díly vynikající, poté už kvalita upadá. Jak je u Sedláka již zvykem, námět je aktuální, zpracování velmi progresivní, skvělá kamera i soundtrack, herecké výkony slušné, nicméně děj trochu pokulhává. Postavy jsou všechny nesympatické, což nemusí být vždy nutně negativní, zejména u této tematiky, některé momenty vyloženě nechutné. Ačkoli je seriál vytvořen ve spolupráci v Českou asociací pojišťoven či PČR, nepřijde mi, že by seriál tolik odrazoval od požití drog, v některých případech se obávám, že to může dokonce lákat. Rozumím, že byla snaha vytvořit antidrogovou osvětu i pro mladé publikum, aby to plně zasáhlo cílovou skupinu, ale je stále možné, že se toto úsilí mine účinkem. Nebo snad se alespoň mýlím. Tvorba Sedláka mě baví, ve své progresivní tvorbě je opravdu na světové úrovni, ovšem by už bylo fajn opustit feťácká témata a vydat se zase jinam do neprobádaných vod. A evidentně scénář přenechat někomu jinému, protože ten bývá u jeho počinů tím nejslabším - a soustředit se jen na režii. ()
Tady se nám rýsuje nový Darren Aronofsky... a jsem šťastný, že tady u nás v naší zemičce. Už BANGER. mě přesvědčil, že Adama Sedláka nelze brát na lehkou váhu (a i proto ser nachátí v mém (osobním smyšleném) žebříčku nejobdicuhodnějších nových českých režisérů společně s Robertem Hlozem a Matějem Chlupáčkem) a každým dalším projektem mi své schopnosti jen dokazuje. A i když někdo může namítat, že toto od BANGER.u moc daleko neodbíhá jak tématem tak stylem natočení, tak mu přeci jen nějak za pravdu dám, ale zároveň se podívejte, jak to dokázal sakra pěkně udělat. Ke všemu, sakra, ta má podobnost s Aronofskym taky není úplně mimo. Adam Sedlák dokáže svůj styl různě přizpůsobovat tématům a hluboce psychologicky přemýšlí nad záběry a co vyvolají. A když si zde zvolí detaily s malou hloubkou ostrosti, větším zrnem a pohyblivou kamerou, má to prostě nějaký význam! A tak to prostě je! A když už vítě, že to má takhle hluboký pojetí, tak se ani nedivte, že seriál mnohem víc než na příběh jede na city a vyhraněné situace, které mají donutit myslet na psychologické úrovni (stejně jako Aronofskyho filmy s různými podobenstvími a až nerealisticky vyhraničenými situacemi). Takže tak to prostě je. Jestli je to na vás moc, tak na to nemáte kapacitu. Ke všemu skvělý herecké obsazení, především pak s Petrem Uhlíkem, který v první půlce bohužel až moc tlačí na plyn (a coby ''náhrada'' za Láďu moc nefunguje), ale pak se to hezky zklidní a zlidští a je to mocpěkně pojatá a zahraná postava. Bohužel nejslabší z celého ansáblu mi přijde Kristýna Jedličková... která... no... hraje taky skvěle, ale když dojde na okamžiky, kdy má být plná lásky a radosti a ke všemu promluvit, tak to najednou klesne. Celkově to je problém seriálu - a možná i režiséra (nic ve zlém) -, že nedokáže vytvořit šťastné okamžiky, respektive, aby někdo uvěřil, že má jít skutečně o radost (lleda na konci, ale tam to je takové hořkosladké, však víte). Jinak miluji celé to pojetí, příběh je moc zajímavý (a osobitý - literally jenom Adam Sedlák pojme protidrogovou kampaň seriálem na zakázku takhle), technicky vše skvělé a nemám tomu moc co vytknout. prostě skvělý a kdo dá nižší hodnocení, je divnej. Ale kdoví, třeba jsem to jen nepochopil já. 7,5/10 Více ZDE: ()
Galerie (67)
Zajímavosti (4)
- Píseň „Nespalme to krásné“ v nás od Mira Žbirky a Mariky Gombitové hraje, zpívá se i je obsažena v názvu epizody. (griph)
- Skladbu „arrpio“, kterou můžeme slyšet v některých epizodách, složil Oliver Torr pro audiovizuální projekt Axontorr. Skladba se do seriálu dostala tak, že ji Adam Sedlák slyšel na premiéře tohoto projektu. (TENMAjkl)
- Postava Maxe (Petr Uhlík) má zezadu na telefonu nálepku „BANGER“. Jedná se o narážku na režisérův předchozí film BANGER. (2022). (MsBrambora)
Reklama