Režie:
Hector BabencoScénář:
William KennedyKamera:
Lauro EscorelHudba:
John MorrisHrají:
Jack Nicholson, Meryl Streep, Carroll Baker, Michael O'Keefe, Diane Venora, Fred Gwynne, Margaret Whitton, Tom Waits, Jake Dengel, Nathan Lane, James Gammon (více)Obsahy(1)
Ve filmu Jako nepoddajný plevel, který se odehrává v ponurých letech hospodářské krize, exceluje Jack Nicholson v hlavní roli Francise Phelana. Odepsaný hráč basketbalu v roce 1910 utekl od své rodiny poté, co nešťastnou náhodou upustil svého maličkého synka, který pád nepřežil. Z Phelana se následkem této tragické události stal ošuntělý trhan a barový povaleč, který se potácí od jedné lahve ke druhé. Dny tráví ve společnosti Rudyho (Tom Waits), s nímž vyhledává nejrůznější drobné kšefty a nabízí práci výměnou za přístřeší a příležitostně i džbánek vína. Phelan se zatoulá do svého rodného města Albany ve státě New York, kde kalným zrakem pátrá po někdejší přítelkyni a parťačce v popíjení Helen Archerové (Meryl Streepová), která začala prodávat své tělo za alkohol a podnájem. Během několika příštích dnů Phelan vezme pár menších pracovních nabídek, aby měl na pití, zatímco v myšlenkách se často vrací do minulosti. Nakonec se naskytne i šance na usmíření s jeho manželkou (Carroll Bakerová). (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (54)
Pokiaľ máte Jacka Nicholsona zaškatuľkovaného v type postáv ála alfa samec, tak si schválne pozrite tento film a určite uznáte jeho herecké majstrovstvo. Francis je síce vo svojej komunite za toho najväčšieho frajera, ale byť lídrom medzi alkoholikmi a životnými skrachovancami nie je zas také veľké spoločenské terno. Film má tú výhodu, že môžete nakrúcať bezdomovcov a otrhancov v akýchkoľvek situáciách, pri ktorých by ich v realite napríklad vyhodili z podniku kvôli smradu, ale ten na plátne necítiť. Túto drobnú závadu, s ktorou som sa nestretol prvýkrát, ale dokážem tvorcom bez problémov odpustiť. Tých dve a pol hodiny skutočne nie je na závadu, film mi rýchlo utiekol. ()
Špina, špina a zase iba špina. Klobúk dole pred trojicou hercov M. Streep, J. Nicholson a T. Waits. O tom, že niekedy stačí iba jeden okamih alebo podraz od najbližších, a môže tak dopadnúť každý. Niekedy je vina tak veľká, že sa nedá uniesť. A podľa výsledkov ocenení sa zdá, že to ani Američania nemohli uniesť. No pravdou je, že aj v krajine snov a neobmedzených možností ľudia umierali a stále umierajú hladom. Silný nadpriemer. 85/100 ()
Možná znáte tu situaci, kdy stojíte někde uprostřed společnosti, nemáte kapesník a cítíte, že obsah nosní dutiny touží po svobodě, a vy jen zoufale popotahujete a doufáte, že se vám podaří nenápadně zmizet a zbavit se objevivší se nudle. Tak nějak jsem si připadal při sledování tohoto dramatu. Mimochodem, snímek skončil jako těžký finanční propadák a producent se musel vyrovnávat s velkým nezájmem publika. Režisér neúspěch vysvětloval tím, že americké publikum nepřijalo své oblíbené hvězdy v rolích životních ztroskotanců, podle mého ale ten snímek jednoduše nemá jiskru. Chybí mu vnitřní napětí, dialogy nemají potřebnou sílu a nedostává se ani režijní invence. Je to zkrátka průměr, který navíc sráží šíleně přepísknutá stopáž. Mít poctivých a klasických 90 minut, byly by to silné tři hvězdičky i při výše zmíněných neduzích vzhledem k palčivému tématu. Takhle se jedná jen o protahovanou nudu, kterou si skupina festivalových diváckých harcovníků chce obhájit, tak jako si komerčně ladění diváci chtějí obhájit svoje oblíbené žánry. Osobně ale soudím, že Nicholsonův snímek O Schmidtovi, mimochodem silně nedoceněný, protože je vystavený vlivu masového diváka, stojí minimálně o dvě třídy výš. Celkový dojem: 45 %. ()
Takže: Dabing. Česky zpívající Tom Waits je zrůdnost (hlavně že všichni ostatní "zpěváci" zůstali nepředabovaní, včetně tuláka ve vlaku a M. S.). Dál: Bezdomovci (nebo "lidi z ulice") v Nilssonových filmech hrají přesvědčivě/ji (protože to jsou v první řadě lidi z ulice, ale od profesionálních herců by se dalo čekat, že to zvládnou zahrát). Tihle? Ne. Samozřejmě i za to do značné míry může dabing (ale vlastně ne nutně, když koukám na ukázky v originále ... to jsou prostě hlasy herců - i když alespoň hlasy tváří). A tedy tváře (a gesta a pohyby atd.): Ať se M. S. snaží sebevíc, je to tvář (a pohyby atd.) královny krásy, ne člověka, který má něco za sebou - opět viz Nilsson (a J. N. na tom není o moc líp). Celkově to není špatný, a kdybych neznal filmy R. N., řekl bych, že je to dobrý, jenže znám. Nechci kritizovat. V každém případě to dopadlo mnohem líp, než to dopadnout mohlo (přinejmenším kdyby to natočil Američan). Jenže o nic z toho v tom filmu nejde: takhle to dopadá, když někdo nemá co říct - měl bych mluvit o příběhu, jenže příběhy mě nezajímají, měl bych mluvit o "filmu", jenže o tom nic nevím, případně o nějakém morálním ponaučení atd. (nebo o čem by "komentáře" (edit. - "recenze", z komentářů se staly "recenze", tím hůř) měly být, v tom balastu se strašně těžko orientuje). Takže to hlavní: Je to pěkný film. ()
Pokud máte rádi kvalitní příběhy a dostali jste se čirou náhodou k tomuto filmu, tak se na něj určitě podívejte. Osobně můžu říct, že se jedná o jedno z těch příjemných překvapeních, které bych od Jacka Nicholsona a Meryl Streep ani snad už nečekal. Člověk si totiž říká, že s nimi v televizi viděl ty nejznámější a nejlepší fláky tisíckrát, jenže pak se objeví nějaký zapadlý kus a je o překvapení zaděláno. Oba ty ožratý blázny hrají tak geniálně, až jsem zapomněl, jak se vlastně mrká. Jo a Jack Nicholson tu má hrozně krásnou scénu, kde jednomu sexuálně plodnýmu ožralovi vypráví, že si neštrejchnul už několik let a že už asi ani neví, jak se to dělá. Podle mě se musel hodně přemáhat, aby zrovna tohle natočil. Zrovna on... ()
Galerie (67)
Zajímavosti (7)
- Jack Nicholson dostal za roli 5 milionů dolarů. (Rocky62)
- Vočko ze seriálu Simpsonovi se rozhodl stát barmanem kvůli tomuto filmu, dozvíme se tak ve 13. sérii v dílu nazvaném „Homer barmanem“. (gjjm)
- Roli Francise odmítl Robert De Niro, a to kvůli menšímu honoráři a roli Al Caponeho ve filmu Neúplatní (1987). (Rocky62)
Reklama